حفره کاپیتالیسم با «کدوم خری اینجا کتاب میاره؟»
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۰۹۳۲
«کدوم خری اینجا کتاب میاره؟» بخشی از دیالوگ است، کتاب در حفره به مثابه کارکرد اندیشه در نظام طبقاتی است. اندیشمندان و فلاسفه در این نظام جز لفاظیهای توجیهگرایانه کاری از پیش نمیبرند و در نهایت قصهگوهای خوبی هستند.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو:
«پلتفرم» جدیدترین فیلمی است که بر اساس مسأله «عدالت» و «توزیع ثروت» ساخته شده است؛ فیلمی مهم در ادامه «جوکر» و «انگل» و باز هم در زمین سرمایهداری اما اینبار از کارگردانی اسپانیایی به نام «گالدر گازتلو اوروتیا» که اولین فیلم بلندش مورد توجه جهانی قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«کدوم خری اینجا کتاب میاره؟» این جمله که بخشی از دیالوگ گورنگ با یکی از زندانیان «حفره» است، بیشتر از همه دیالوگهای استعارهای «پلتفرم» را در نظرم برجسته کرد. در ادامه «جوکر» و «انگل» و دیگر فیلمهایی که مسألهشان «طبقه» و «نظام طبقاتی» است، پلتفرم هم نتیجهگیری تازهای ندارد.
نظم سرمایهداری، نظام انحصاری تولید و مسخ انسانیت به خاطر قرار گرفتن در این پلتفرم، چیزی است که در پلتفرم هم مانند دیگر فیلمهای یادشده میبینیم. در سینمایی که به این مسائل میپردازد اما بیش از توصیف، نتیجهگیری مهم است. به نظرم برآیند نهایی پلتفرم هم همانی است که در جوکر و البته انگل میبینیم.
پایین و بالا رفتنهای نمادین در پلتفرم، تفاوت زندگی در خانه مجلل بالای شهر و زیرزمینی محقر در پایین شهر است. اینکه یک علاقهمند به «دن کیشوت» (که اتفاقا در شمایل هم بیشباهت به دن کیشوتهایی که در سینما تصویر شدهاند، نیست) به دنبال اصلاحات بلندپروازانه است، یعنی مخاطب همان ابتدا بدون کنجکاوی باید متوجه شود که اصلاحاتی در کار نخواهد بود (آنچنان که میدانیم دنکیشوت در داستان سروانتس پهلوانی خیالی و بیدستوپاست که به دنبال نجات مردم از ظلمی است که به آنان میرود). گورنگ با خود «کتاب» آورده است. آدمهای حفره به انتخاب او به دیده تمسخر مینگرند. چرا؟ چون «هیچ خری اینجا کتاب نمیاره»؛ کارکرد کتاب در حفره به مثابه کارکرد اندیشه در نظام طبقاتی است. اندیشمندان و فلاسفه در این نظام جز لفاظیهای توجیهگرایانه کاری از پیش نمیبرند و در نهایت قصهگوهای خوبی هستند.
درخواستهای مکرر پیرمرد از گورنگ برای اینکه برایش داستان بخواند، شخصیتی بیکارکرد از او و کتاب تصویر میکند. لفاظیهای اخیر فوکویاما در نقد سرمایهداری و ارائه تصویر جدیدی از لیبرال- دموکراسی و ترسیم آیندهای جدید، او را بسیار شبیه گورنگ کرده است. دن کیشوت قصه پلتفرم به دنبال یک سانچو است تا قهرمان بازیاش را شروع کند. اما لطیفه تلخ نظام طبقاتی این است که حتی برای نجات خلق باید خلق دیگری را کشت و این یعنی تلاش برای تحقق عدالت با ابزار ظلم. سیاهپوست مذهبی در واکنش به تصمیم گورنگ برای مطلع کردن حاکمیت این نظام طبقاتی از این ظلم، به او میگوید: «کدام دستگاه؟ حفره که دستگاه نداره!» و چقدر این تعبیر حفره درست است. حفره دستگاه ندارد و اصلاحاتی در کار نیست، چرا که شخصیت مسخ شده زندانیان و حتی قهرمان بلندپرواز قصه در همان تلاش نصفه و نیمهای که برای تحقق عدالت توزیع میکند، آنقدر درگیر مسأله توزیعاند که «انحصار تولید» مسألهشان نیست. اینکه غذا فقط از یک دریچه پایین میآید وضعیت نمادین نظام تولیدی در جهان است. اخبار مکرری در این رابطه میشنویم (یا بارها شنیدهایم) که «80 درصد ثروت جهان در اختیار 50 خانواده است»، «100 نفر بر همه ثروت دنیا تسلط دارند» و... .
حتما درباره پلتفرم بسیار بیشتر از اینها میتوان نوشت، چرا که این فیلم یکی از آثار سینمایی موفق در بیان نمادین یک مسأله است. نژادپرستی، مذهب، چالش اخلاق و عدالت و... مسائلی هستند که در پلتفرم به صورت نمادین توصیف شدهاند. از این رو خیلی بیشتر از اینها میشود دربارهاش نوشت. نگارنده: رضا کردلومنبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: نظام طبقاتی دن کیشوت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۰۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور و روز خلیج فارس افزود: تغییر نام جزیره ابوموسی به بوموسی در دستور کار دولت قرار دارد؛ یاد شهدایی که در خلیج فارس به شهادت رسیدند، از جمله شهید مهدوی را نیز گرامی میداریم.
وی پس از ارائه گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: کسانی که از میانسالی عبور کردهاند، ارزش اقدامات مربوط به سلامت را میدانند؛ در همین راستا به تبیین گسترده در مورد ضرورت این کار نیاز داریم، انشاالله این رویکرد به عنوان بخش مهمی از فرهنگ عمومی کشور که تاثیر مستقیم بر سبک زندگی دارد، تلقی شود.
اسماعیلی در ادامه پس از شنیدن گزارش رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان گفت: روند اینگونه است که اولویتهای ملی را اعلام میکنیم که اولویتهای استانی و شهرستانی هم در آن قرار دارد؛ اما مسأله واحدی نیستند؛ سال گذشته پیمایش ارزشها و نگرشها و سبکزندگی را انجام دادیم، به ازای هر شهرستان میتوانیم خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنیم، امسال هم مشابه سال ۱۴۰۲ اولویتهایی اعلام کردیم و وضعیت توصیفی ملی آنها بیان میشود.
وزیر فرهنگ افزود: شورای فرهنگ عمومی استانها برش استانی خود را خواهند داشت؛ شهرستانها نیز همینطور، ممکن است در شهرستانی مسأله طلاق پررنگ باشد، در شهرستانی دیگر مسأله مواد مخدر که باید همه این مسائل مدنظر قرار گیرد.
وزیر فرهنگ درباره عملیات وعده صادق گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم از این عملیات احساس غرور کردند که عدد بسیار بالایی محسوب میشود و همه پاسخ جمهوری اسلامی را مبتنی بر اصول جهانی در حوزه تعاملات دیپلماتیک دانستند، پشتیبانی از اقدام نظامی در این سطح برای ما مغتنم است.
اسماعیلی افزود: با توجه به صورت گرفتن عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونسیتی، در مورد ثبت این روز در تقویم نیز بحث و بررسی صورت گرفت.
در این جلسه محمدامین محمدی، دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گزارشی درباره اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارائه کردند.