Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یوسف ناصری/بازار آریا- بازار سرمایه یا بورس، در حال حاضر جذاب ترین و پُر رونق ترین بازار مالی ایران است و بازارهای رقیب از جمله بازار مسکن، بازار سکه و طلا، بازار ارز و بازار خودرو، به گرد پای آن نمی رسند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در 15 دی ماه 1392 و بعد از 17 ماه رشد مستمر، در محدوده 89 هزار واحد متوقف شد و شاخص بورس وارد دوره نزول و سقوط شد و سهامداران خُرد اظهار نگرانی و استیصال می کردند، در آخرین روز کاری هفته گذشته بورس (چهارشنبه 10 اردیبهشت) و در یک دوره رونق دیگر این بازار، به محدوده 878 هزار واحد دست یافت و رکود شکنی دیگری را به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاخص بورس در حالی در آخرین روز کاری هفته گذشته به 878 هزار واحد رسیده و ارزش کل بازار نیز به 3300 هزار میلیارد تومان چنگ زده که این شاخص در 5 فروردین 1398 در حد 179 هزار واحد بود و در آخرین روز کاری سال سال گذشته یعنی 28 اسفند 1398، با ثبت رکورد 512 هزار واحد، به کار خود در سال گذشته پایان داد.
بر این اساس شاخص بورس از 5 فروردین تا 28 اسفند مجموعاً 333 هزار واحد افزایش داشت که رشدی دو برابری بود و 186 درصد بازدهی نشان می دهد.
ارزش کل بازار نیز از 685 هزار میلیارد تومان در روز 5 فروردین به 1873 هزار میلیارد تومان (تریلیون تومان) در 28 اسفند سال 1398 صعود کرد که نشان از افزایش 1188 هزار میلیارد تومانی (170 درصد افزایش) است و سهامداران بورس تهران، با چنین افزایش هایی سال پُر رونق بازار سرمایه را به پایان رساندند.
این در حالی بود که بازارهای رقیب از جمله مسکن، سکه و طلا در حال کما بودند یا محدودیت های ایجاد شده از جانب بانک مرکزی و دولت، فرصت رشد قیمت را از آنها گرفته بود.
بازدهی نزدیک به 200 درصدی بورس در سال 1398، در برابر بازدهی 30 درصد سکه طلا و بازدهی 20 درصدی نرخ ارز قرار داشت و با شروع سال 1399 و محدودیت هایی که شیوع ویروس کرونا برای خرید و فروش در بازارهای سکه و طلا و مسکن و خودرو، ایجاد کرده بود و تقاضایی در این بازارها وجود نداشت، شاخص بورس تهران تقریباً به طور پیاپی رکورد شکنی کرده و شاخص کل این بازار از محدوده 512 هزار در 28 اسفند 1398 به 878 هزار در روز چهارشنبه 10 اردیبهشت جهش کرده است.
بر این اساس، شاخص بورس در کمتر از یک ماه کاری در سال جدید، رشد خیره کننده 366 هزار واحدی را به ثبت رسانده که گویای رشد 71 درصدی در این مدت کوتاه کمتر از یک ماهه تا 10 اردیبهشت است.
ارزش کل بازار نیز از رقم 1188 هزار میلیارد تومان 28 اسفند 1398 به رقم 3300 هزار میلیارد تومان در 10 اردیبهشت 1399، صعود کرده که نشان دهنده رشد 170 درصدی ارزش کل بازار است.
ناگفته نماند که ارزش کل بورس تهران در سال 1391 در حد 125 هزار میلیارد تومان بوده است.

ورود 822 هزار سهامدار جدید در سال 1398
بنا بر آمار رسمی منتشر شده، در سال 1398 تعداد 822 هزار نفر سهامدار جدید وارد بورس شده اند. در فروردین سال 1398، تعداد سهامدار جدیدی که کد بورسی دریافت کرده اند صرفاً 55 هزار نفر بوده اند و تعداد سهامداران جدید در آخرین ماه سال گذشته نیز 172 هزار نفر بوده است و با مجموع 822 هزار سهامدار جدیدی که در سال 1398 به بورس پیوستند تعداد کل سهامداران به 11 میلیون و 655 هزار نفر رسیده که 310 هزار نفر از آنها تمام حرفه ای هستند و بیش از 21 معامله انجام داده اند و اندکی بیش از یک میلیون نفر سهامدار نیز بین یک تا ده معامله بورسی انجام داده اند.
به هر رو، افزایش تعداد سهامداران جدید، موجب ورود نقدینگی جدید به بورس، در کنار ورود نقدینگی سهامداران قبلی بازار سرمایه است و نکته شگفت انگیز این که در فروردین 1399، تعداد 200 هزار نفر دیگر، کد بورسی دریافت کرده و سهامدار بورس شده اند.
هجوم افراد جدید برای دریافت کد بورسی و سهامداران شدن، در ماه های اسفند 1398 و فروردین 1399، بیش از پیش جلوه گر شده و صف های طولانی مشتاقان ورود به بورس، در دفاتر پیشخوان دولت، گویای این شور و شوق و تمایل به کسب سود است.
درست در همین نقطه است که برخی فعالان بازار سرمایه، این هجوم توده وار را نگران کننده می دانند. چرا که ممکن است افراد تازه کار و تازه وارد، با اولین شکست ها، تصمیم به ترک بورس بگیرند و دوره دیگری از ریزش و سقوط بورس را رقم بزنند.

مخالفان و موافقان رشد بورس
به طور کلی، دو گروه مخالف و موافق نسبت به رشد و صعودهای پیاپی شاخص بورس تهران وجود دارد. برخی از اقتصاددانان ایرانی از جمله دکتر فرشاد مومنی و دکتر مرتضی عزتی با نگرشی چپ گرایانه و باورمند به دخالت دولت و نهادهای حاکمیتی در اقتصاد، بر این باورند در زمانی که کشور و اقتصاد، گرفتار بی سابقه ترین رکود است، رشد بورس یک رشد خطرناک و حبابی است و اگر این روند بورس متوقف نشود به هم ریختگی ایجاد شده از ناحیه بورس، اقتصاد کشور را بیش از گذشته دچار اختلال می کند.
این طیف از کارشناسان و اقتصاددانان معتفدند که رشد حبابی بورس، بزرگترین خطری است که اقتصاد ایران را در سال 1399 تهدید می کند و از این رو، سال 1399 را سال خوبی برای بورس نمی دانند.
موافقان رشد بورس، اما دیدگاه متفاوت و دیگری نسبت به گروه پیش گفته دارند. موافقان رشد بورس معتقدند که با جهش های نرخ ارز و تورم های شدید سال های اخیر، بورس دیرتر از بازارهای دیگر و با وقفه، اقدام به تعدیل قیمت کرده و این تعدیل قیمت، به معنای حبابی شدن کل بورس نیست و هنوز جا برای رشد بورس وجود دارد.
عمده فعالان بازار سرمایه، چنین نگرشی دارند و اعتقادی به وجود حباب قیمتی در کل بورس نداشته و باوری به ترکیدن آن ندارند. حتی این گروه، آینده و چشم انداز مثبتی را برای بازار سرمایه ایران، پیش بینی کرده و معتقد هستند که بورس تهران، به معادل ارزش دلاری خود در سال های قبل نرسیده است.

میانه روها چه می گویند؟
البته در این میان، برخی دیگر از کارشناسان حوزه رشته مالی از جمله دکتر حسین عبده تبریزی (دبیر کل پیشین بورس تهران) به باور خود، راه میانه ای را در تحلیل حبابی بودن یا نبودن بورس تهران، می گشایند.
این طیف از کارشناسان که خود را میانه رو می دانند، تاکید می کنند که حباب جدی در بورس وجود ندارد و فقط کمی از شرکت های بورسی، بیش ارزشیابی شده و بنابراین، عمده بورس حبابی نیست.
در عین حال، این گروه میانه بر این باورند که ریسک ابرتورم نخواهیم داشت و در نتیجه به طور غیر مستقیم اعلام می کنند که روند شتابان بورس، تهران نمی تواند با سرعت فعلی به کار خود ادامه بدهد. هر چند که این کارشناسان بر این موضوع نیز پافشاری می کنند که بورس با وجود رکورد شکنی های مکرر، حتی نمی تواند یک اشتغال مستقیم ایجاد کند.

آینده بورس تهران چه می شود؟
همان طور که در صدر این نوشتار مطرح شد بازار سرمایه، فعلاً جذاب ترین و شیرین ترین بازار مالی موجود کشور و در مقایسه با بازارهای رقیب از جمله سکه و ارز است. اگر چه بازار خودرو، در اوایل اردیبهشت 1399، دچار جهش های نوسانی شده، اما همچنان بازار خودرو، مشتریان جدی برای خریداری خودرو، به خود نمی بیند.
با توجه به این که بنا به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس که دکترای مدیریت مالی نیز دارد، روزانه 1200 میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد ایران تولید می شود و از طرفی دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، ورود سرمایه ها را به بورس به شدت تشویق کرده و بانک مرکزی با قدرت، مانع ورود سرمایه ها به بازار سکه طلا و ارز شده، وضعیت خطیری بر سر راه بازار سرمایه به وجود آمده است.
از این رو، بر آن هستیم که در پایگاه خبری ـ تحلیلی «بازار آریا» دیدگاه های مختلف کارشناسان مالی و اقتصاددانان و نمایندگان مجلس را رصد و مورد کند و کاو قرار داده و با آنها گفت و گوهای چالشی داشته باشیم.
چرا که معتقدیم ضرورت دارد ابعاد مختلف رشد شتابان بورس روش شده و ارزیابی شود که چگونه می توان با تمهیدات مشخصی، نقدینگی سرگردان وارد شده به بورس به بخش تولید تزریق شود و هم جهش اقتصادی رخ بدهد و هم این که این نقدینگی نه تنها صرفاً درگیر سفته بازی و خرید و فروش صرف سهام شرکت ها نشود بلکه در ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، کارساز باشد و سهامداران خردی که سرمایه های کوچک خود را در این روزگار وانفسا به این بازار پُر ریسک آورده اند، از کرده خود پشیمان نشوند.

منبع: بازار آریا


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بورس تهران هزار میلیارد تومان بازارهای رقیب ارزش کل بازار بازار سرمایه سهامدار جدید بورس تهران هزار واحد شاخص بورس سال 1398 رشد بورس اسفند 1398 هزار نفر کل بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!

به گزارش خبرآنلاین ،معامله‌گران، کاهش انتظارات تورمی همزمان با آرامش سیاسی را دلیل کاهش قیمت در بازارهای مالی می‌دانند.

نوسانات بازار طلا که معاملات نقره را هم دربر می‌گیرد طی دو روز اخیر بالا بوده و همین موضوع، معامله‌گران بازار طلا و سکه را در لاک احتیاطی قرار داده است؛ علاوه بر آن، افت ارزش فاکتورهای تعیین قیمت در بازار طلا باعث کاهش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی شده است.

گفتنی است بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته قرار دارند. بر همین اساس، امروز اونس جهانی نقره روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ ثابت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ در بازار داخلی با قیمت ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان در حال معامله است و نسبت به روز گذشته ۵۰۰ تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

227217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900651

دیگر خبرها

  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه