Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@22:51:34 GMT

کاهش بارش های کل کشور نسبت به پارسال

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۲۱۶۳

کاهش بارش های کل کشور نسبت به پارسال

ایران اکونومیست- بارش‌ها در حوضه آبریز مرزی شرق - که یکی از حوضه‌های اصلی آبریز کشور است - در مقایسه با دوره دراز مدت 51 ساله، ۵۳ درصد رشد کرد.

 

حوضه آبریز مرزی شرق که همواره یکی از کم بارش‌ترین حوضه های اصلی آبریز کشور است، در سال آبی جاری روند متفاوتی پیدا کرد.

بر اساس گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان بارش‌های این حوضه تا یازدهم اردیبهشت به رقم ۱۴۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ میلیمتر رسید.

میزان بارش های این حوضه در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۰۰ میلیمتر بارندگی دریافت کرده بود، رشد ۴۳ درصدی نشان می‌دهد.

تعدادی از دشت‌های ممنوعه کشور در این حوضه آبریز قرار دارد که افزایش بارش‌ها نوید خوبی برای آبخوان‌های واقع در آن است.

روند بارش‌های سال آبی جاری نشان می‌دهد تا 11 اردیبهشت فقط سه حوضه آبریز نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش بارش همراه هستند.

حوضه های آبریز «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان» و «دریاچه ارومیه» سه حوضه‌ای هستند که با کاهش بارش روبرو شده اند.

دریای خزر درسال آبی جاری و تا یازدهم اردیبهشت درحالی ۳۹۸.۱میلیمتر بارندگی دارد که پارسال و در همین بازه زمانی ۴۸۲.۷میلیمتر بارندگی داشت.

حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم تا یازده اردیبهشت ۴۳۷.۷میلیمتر بارندگی ثبت کرد اما پارسال میزان بارش های آن به ۵۲۴.۷میلیمتر رسیده بود.

دریاچه ارومیه هم وضعیتی مشابه دارد به گونه‌ای که تا یازدهم اردیبهشت ماه ۳۲۰.۲میلیمتر بارندگی دریافت کرده درحالی که پارسال در همین بازه زمانی ۴۵۳.۴میلیمتر بارندگی داشت.

اما وضعیت بارش های کل کشور هم با کاهش نسبت به پارسال روبرو است.

امسال تا یازده اردیبهشت در کل کشور ۲۸۷.۵ میلیمتر بارندگی داریم اما پارسال میزان بارش ها به ۳۱۸.۶میلیمتر رسیده بود.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میزان بارش حوضه آبریز آبی جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد

جعفر پورمختار مدیرکل امور‌مالیاتی آذربایجان‌غربی گفت: پرداخت عوارض ارزش افزوده طی پارسال در مقایسه با سال ماقبل آن ۹۰ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: میزان عوارض‌پرداختی در سال ۱۴۰۱ در آذربایجان‌غربی حدود ۶۵۰ میلیارد ریال بود که پارسال، این رقم به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی ادامه داد: از این میزان در سال ۱۴۰۲ حدود ۸ هزار میلیارد ریال به شهرداری‌های استان پرداخت شد.

پورمختار اظهار کرد: همچنین ۳ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال از محل عوارض ارزش‌افزوده به دهیاری ها، ۲۳۹ میلیارد ریال به فرمانداری‌ها و ۳۸۶ میلیارد ریال به عشایر اختصاص یافت.

وی گفت: پارسال بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از محل عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در شهرستان ارومیه اختصاص یافت که ۲ هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال سهم شهرداری‌ها بود.

وی افزود: بیش از ۹۸۸ میلیارد ریال سهم دهیاری‌ها، بیش از ۸۶ میلیارد ریال سهم فرمانداری و بیش از ۶۲ میلیارد ریال سهم عشایر این شهرستان پارسال بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته