Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آزاد سازی سهام عدالت مردم را به سرمایه گذاری تشویق می کند، گفت: سهام عدالت تا کنون در اختیار دولت و شرکت های دولتی بود و  مردم هیچ گونه نقشی نداشتند. الآن صاحبان سهام می توانند در مورد سرمایه خودشان نقش آفرینی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص آزاد سازی سهام عدالت اظهار داشت: سال ها بود که مردم انتظار داشتند سهام عدالتی که به آنها اختصاص پیدا کرده و به شکل یک برگه در اختیارشان هست، آزاد شود تا بتوانند در مورد سرمایه خودشان تصمیم مورد نظرشان را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه با قدم اخیری که برداشته شده و مقام معظم رهبری هم موافقت کرده اند، این سهام آزاد می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه آزاد شدن این سهام یک اثر واقعی و یک اثر روانی دارد، تصریح کرد: اثر روانی قضیه این است که تا کنون یک برگه در دست مردم بود و هیچ چیزی غیر از اینکه یک برگه در اختیارشان هست احساس نمی کردند. اما الآن که سهام عدالت آزاد می شود، احساس می کنند صاحب سرمایه شده اند.

وی یادآور شد: چون اصل سهام عدالت یک میلیون تومانی بود، این طور که گفته می شود، ارزش 11 میلیونی پیدا کرده است. به این ترتیب یک خانواده پنج نفره، اگر پنج سهم داشته باشند، 55 میلیون تومان ارزش سهام عدالت آنها خواهد بود.

مصباحی مقدم ادامه داد: اگر چنین چیزی در اختیار خانواده ها قرار بگیرد، آنها را به سرمایه گذاری تشویق می کند. یعنی 48 میلیون نفر از ملت ایران صاحب سرمایه شده اند و از این پس می توانند این سرمایه را حفظ کنند؛ خصوصا اینکه بازار سرمایه همراه با رشد و رونق است، شاخص ها رشد می کند و مردم هم از این رشد شاخص ها و قیمت ها بهره مند می شوند.

وی گفت: نکته واقعی آزاد سازی سهام عدالت این است که مردم از این پس می توانند منابع سرمایه خودشان را مدیریت کنند. یعنی می توانند در اختیار شرکت هایی قرار دهند که مدیریت شود و برای مدیریت سرمایه های خودشان وکالت بدهند؛ و اگر ببینند کارآمدی لازم را برخوردار نیست، با تغییر مدیریت سرمایه خود را کارآمد کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سهام عدالت تا کنون در اختیار دولت و شرکت های دولتی بود و  مردم هیچ گونه نقشی نداشتند. الآن صاحبان سهام می توانند در مورد سرمایه خودشان نقش آفرینی کنند. البته یک نگرانی وجود دارد که نیازمندان فریب کسانی را بخورند که بخواهند این سهام را از چنگ آنها در بیاورند و سودی که می تواند به خانواده های ضعیف جامعه برگردد را افراد دیگری به جیب بزنند.

وی تأکید کرد: این توصیه را به صورت قاطع و روشن به مردم عزیزمان عرض می کنم که اگر می خواهید آینده خودتان و فرزندانتان بهبود پیدا کند و شما هم صاحب سرمایه باشید و ان شاء الله در آینده توانایی پیدا کرده و به سرمایه خودتان اضافه کنید، اصل سهام خود را حفظ  کنید و نگه بدارید و به سود سالیانه آن اکتفا کنید.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه تا کنون دو نوبت سود سهام عدالت به مردم داده شده، افزود: این سودی که به مردم داده شد ارزش چندانی نداشت؛ مبلغی عجالتا دستشان آمد و خیلی زود هم هزینه شد. بعد از آزادسازی سهام عدالت حتما این سود واقعی تر می شود. چون اختیارش دست خود صاحبان سهام است و اگر دیدند سودآوری پروژه ای پایین است، می توانند به سهام دیگری تبدیل کنند که سودآوری بالایی داشته باشد.

وی اظهار داشت: مدیریت سهام عدالت از این پس باید دست مدیران لایق، توانا و کسانی باشد که مهارت مدیریت منابع را قبلا کسب کرده باشند. چون تا حالا در اختیار دولت بوده و دولت هم احیانا دلسوزی لازم را نسبت به سهام عدالت اعمال نکرده است. شرکت ها دست کسانی بوده که دولت آنها را برای مدیریت مناسب می دانسته و لزوما بهترین ها نبوده اند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: ببینید تورم در این مدت 13 سال چند برابر شده است. رشدی که تا کنون سهام عدالت داشته خیلی ارزش واقعی نیست و ناشی از تغییراتی است که تورم در کشور ما ایجاد کرده است. یعنی بخش مهمی از این افزایش 11 برابری ارزش سهام عدالت حاصل تورمی است که این سال ها به مردم تحمیل شده است.

وی تصریح کرد: اگر همین سهام در اختیار مدیرانی بود که درست از آن بهره برداری می کردند، ارزش سهام عدالت مردم باید بسیار بیشتر از اینها می شد. چون ما هم تورم سنگین دو رقمی را داریم که گاهی به 30 درصد و یا حتی بالاتر می رسد، و علاوه بر آن ما در بازار سرمایه رشد بیشتری را طی این سال ها شاهد بوده ایم. یعنی رشد بازدهی سرمایه را در این سال ها خیلی بیشتر از این شاهد بوده ایم. اگر با بازدهی بازار سرمایه مقایسه کنید می بینید که این 11 میلیون تومان ارزش چندانی در مقابل آن ندارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا سهام عدالت غلامرضا مصباحی مقدم آزاد سازی سهام عدالت سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی آزاد سازی سهام عدالت سرمایه خودشان مصباحی مقدم تا کنون شرکت ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۴۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه) بازار سهام، با ۵ هزار و ۱۸۶ واحد کاهش معادل ۲۳ صدم درصد به دو میلیون و ۲۵۹ هزار و ۷۳۱ واحد رسید.

به گزارش مشرق، شاخص هم وزن نیز با ۱۹۲ واحد افزایش معادل ۳ صدم درصد در محدوده ۷۵۱ هزار و ۳۷ واحد قرار گرفت.

نمادهای فملی، فارس، فولاد، شبندر، کگل، تاصیکو و وبملت از نمادهای تاثیر گذار منفی بر شاخص کل بورس بودند. اما نمادهای وامید، سدشت، کویر، غبشهر، ثفارس، وکغدیر و وبانک با تاثیر مثبت از کاهش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.

نمادهای شستا، ذوب، غبهشر، فملی، فولاد، خودرو، و توس و خساپا هم از نمادهای پرتراکنش بر بازار سهام بودند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۷ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۲۰۱ واحد رسید.

نمادهای مادیرا، وهور، سپیدار، بپاس، آریان، فصبا و بساما از نمادهای با تاثیر منفی و نمادهای آریا، توسن، غصینو، کزغال، ثپردیس و حسینا از نمادهای با تاثیر مثبت بر بازار فرابورس امروز بودند.

بازار امروز سهام شاهد ۲۴۱ نماد مثبت برابر ۵۶۵ نماد منفی بود. ۵۳ صف خرید مقابل ۵۲ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به منفی ۸۴ میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز ۷ میلیارد و ۱۲۰ میلیون سهام را به ارزش ۲ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان دست به دست کردند.

ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۴ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • جزییات و زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکنند منتظر برخورد سازمان بورس باشند
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، رایگان است
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه