Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@14:50:58 GMT

عطروبوی به یادماندنی غذاهای سنتی قزوین در ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۵۱۸۳

عطروبوی به یادماندنی غذاهای سنتی قزوین در ماه رمضان

غذاهای سنتی استان قزوین در ماه رمضان، وعده‌های افطار و سحری را به یادماندنی می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین، ماه مبارک رمضان یک مناسبت مذهبی مشترک در بین همه مسلمانان است که در این ماه به میهمانی خداوند دعوت می‌شوند.

آداب و رسوم و فرهنگ‌های متنوع مناطق مختلف کشور و حتی جهان در استقبال از این ماه عزیز، زیبایی ماه مبارک را صدچندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که مردم و اقوام مختلف نیز تدارک ویژه‌ای برای ورود به این ماه دارند.

به هر گوشه کشورمان که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اقوام مختلف ایرانی آداب و رسوم مخصوصی را برای ماه رمضان دارند که هر کدام زیبایی منحصر به فردی دارد. در این میان پخت و تهیه غذاهای اصیل هر منطقه برای افطار و سحری، از جمله رسومی است که زینت‌بخش سفره‌های ماه رمضان می‌شود.

در این گزارش، نگاه مختصری به انواع غذاهای استان قزوین که بیشتر در ماه مبارک رمضان توسط خانواده‌ها در وعده‌های افطار و سحری تهیه می‌شود، داریم.

 

دیماج؛

ابتدا باید بگوییم که دیماج، ‌گل سرسبد سفره‌های افطار قزوینی‌ها به شمار می‌رود و این غذای ساده اما مقوی، با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود که مواد اصلی تشکیل‌‌دهنده آن شامل تکه‌های نان، سبزی، پنیر، پیازداغ و گردو است. البته بنا به سلایق و ذائقه‌های مختلف نیز ممکن است چاشنی‌های متنوعی در آن استفاده شود.

این غذای ساده که خیلی راحت تهیه می‌شود را هم می‌توان به عنوان غذای اصلی افطاری در نظر گرفت یا در کنار سایر غذاها قرار داد؛ بنا به مواد تشکیل دهنده دیماج، غذایی مقوی و حاوی ویتامین‌ها، نشاسته و فیبر فراوان است که به عنوان غذای کامل می‌تواند شما را سیر کند. این غذای لذیذ همراه با هندوانه در روزهای گرم تابستان در وعده افطار بسیار دلچسب می‌شود.

 

کوکو شیرین؛

کوکو شیرین یکی دیگر از غذاهایی سنتی استان قزوین است که بانوان کدبانوی قزوین با ظرافت خاصی آن را برای پذیرایی از روزه‌داران ماه مبارک برای زمان افطار طبخ می‌کنند که مملو از ادویه‌ها و چاشنی‌های معطر است.

مردم این استان معمولا این غذا را در کنار غذاهای دیگر میل می‌کنند. غذایی شیرین و بسیار پرطرفدار که نشان‌دهنده‌ علاقه‌ آن‌ها به انواع خوراکی‌های شیرین و تنقلاتی همچون آجیل است. مردم استان قزوین برای تهیه‌ این غذای لذیذ از سیب‌زمینی، زعفران، تخم‌مرغ، ماست، روغن، پودر هل، آرد، شکر و گلاب استفاده می‌کنند.

همان طور که می‌دانیم سفره‌های ایرانی در ماه مبارک رمضان به انواع آش، مزین می‌شود که تنوع و تفاوت طعم این آش‌ها در هر منطقه از کشورمان بسیار جالب توجه است. استان قزوین هم از این مسئله مستثنی نیست به طوری که هر منطقه از این استان دارای انواع آش محلی است.

 

آش دوغ قزوین،

آش دوغ قزوین، از جمله‌ آش‌هایی است که در ایام ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود؛ این آش موادتشکیل‌دهنده ساده‌ای دارد که در خانه هر ایرانی یافت می‌شود. درواقع یکی از راحت‌ترین آش‌هایی است که هر کدبانوی ایرانی می‌تواند آن را تهیه کند.

نخود، لوبیاقرمز، عدس، برنج، سبزی آش، دوغ چکیده، پیاز داغ، سیرداغ و نعناداغ اغلب مواد اولیه آش دوغ را تشکیل می‌دهد و قزوینی‌ها پس از طبخ آش دوغ، گوشت‌ قلقلی‌های سرخ شده را روی آن ریخته و سرو می‌کنند که طعمی فوق‌العاده دارد.

 

آش ماش پیاز،

آش ماش پیاز، نوع دیگری از آش‌های سنتی استان قزوین است. مردم استان قزوین، برای طبخ این آش خوشمزه و لذیذ، علی‌رغم تمام آش‌های تهیه شده، از سبزی استفاده نمی‌کنند. شاید طبخ آش بدون سبزی، بدور از تصور باشد؛ ولی درست کردن و چشیدن این غذای لذیذ، خالی از لطف نخواهد بود.

 

آش امام،

آش امام یکی از بهترین غذاهای سنتی قزوینی‌ها است که در مناسبات مختلف مذهبی، از جمله ماه مبارک رمضان طبخ می‌شود؛ این آش بنا به آب قلم و گوشتی که در آن به کار برده می‌شود نیز طعمی بی‌نظیر دارد و برای تقویت روزه‌داران در وعده افطاری پیشنهاد بسیار خوبی است. همان طور که گفتیم گوشت گوسفندی و انواع حبوبات و پیازداغ و ادویه، مواد اولیه این آش سنتی را تشکیل می‌دهد.

 

حلیم،

استان قزوین با غذاهای سنتی متنوعی شناخته می‌شود اما در این میان نباید از حلیم قزوین، غافل شد چراکه طعم و کیفیت آن، شهرت خاصی به این آش معروف بخشیده است که حتی از استان‌های همجوار هم برای تهیه این غذای سنتی به قزوین سفر می‌کنند.

علاوه بر اینکه خانواده‌های قزوینی مهارت خاصی در پخت حلیم دارند نیز حلیم پزی‌های بسیاری در سطح استان فعالیت می‌کنند که طرفداران زیادی در طول سال و به ویژه ایام ماه مبارک رمضان دارند. به طوری که بسیاری از خانواده‌های قزوینی این آش را برای پذیرایی میهمانان خود در ماه مبارک، انتخاب می‌کنند.

باید یادآور شویم که “مهارت سنتی پخت حلیم قزوین” به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

کله پاچه،

یکی از غذاهایی که در ماه رمضان در سفره‌های قزوینی‌ها سرو می‌شود، کله پاچه است که یا در منزل تهیه می‌شود یا اینکه از کله‌پزی‌های معروف خریداری می‌کنند؛ در هر صورت باید گفت بازار کله‌پزی‌های قزوین در ماه رمضان رونق خاصی پیدا می‌کند.

شیربرنج، فرنی و آش شله زرد هم از دیگر غذاهای سنتی است که به عنوان دسر یا یک غذای سبک برای وعده افطار از دیرباز تاکنون توسط بانوان قزوینی برای تدارک دیده می شود.

 

 

عدس پلو با شیره انگور؛

با توجه به وجود باغستان سنتی قزوین و همچنین مقوی بودن شیره انگور، عدس پلو با شیره به عنوان یک غذای کامل و مقوی برای روزه داران در بین مردم استان قزوین محسوب می‌شد که در گذشته بیشتر تهیه می‌شد. البته امروزه هم عدس پلو با انواع خورشت و چاشنی، تهیه و سرو می‌شود که زینت بخش سفره‌ها در ماه مبارک است.

مردم قزوین از دیرباز تاکنون برخی عادات غذایی در هنگام سحری را برای رفع تشنگی در طول روز الزامی می دانستند که مهمترین آن وجود سبزی و هندوانه است. وجود زولبیا و بامیه یکی از اساسی‌ترین شیرینی‌های مخصوص در ماه مبارک رمضان است که در اشکال مختلف طبخ شده و همیشه با استقبال فراوانی روبرو است.

 

قیمه نثار؛

همه قزوین را به قیمه نثارش می‌شناسند که غذای اصیل این خطه محسوب می‌شود و در شب‌های ماه مبارک رمضان به عنوان غذای اصلی وعده افطاری یا سحری تهیه می‌شود. همچنین یکی از غذاهای پرطرفدار برای پذیرایی از میهمانان ماه مبارک رمضان است و اگر یک بار این غذای لذیذ را میل کنید، عطر و بوی آن را فراموش نخواهید کرد.

 

شیرین پلو؛

غذایی سنتی با طعمی شیرین، تلخی هر پیامد یا خستگی برجای‌مانده از یک روز سخت کاری را از تن هر انسانی بیرون می‌برد. مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این غذای لذیذ و دوست‌داشتنی از برنج، خلال پرتقال شیرین‌شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب‌زمینی و سینه‌ی مرغ استفاده می‌کنند که زینت بخش سفره‌های پربرکت ماه مبارک رمضان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مردم استان قزوین ماه مبارک رمضان غذای لذیذ ماه رمضان ماه مبارک غذاهای سنتی تهیه می شود وعده افطار قزوینی ها سفره ها آش دوغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۵۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم به‌یادماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی

معلم در واقع به‌یادماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی است که نام او برای همیشه خواهد ماند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اردیبهشت در تقویم کشور یادآور سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری است که به عنوان روز معلم نامگذاری شده است؛ روزی که برای پاسداشت و قدردانی از یک عمر زحمت و تلاش انسان‌های بی‌توقع و متواضعی است که خود سوختند، شعله شدند و هنرشان را به ما آموختند.

 

هر ساله متناسب با این ایام برنامه‌های مختلفی در سطح استان برگزار می‌شود، در همین زمینه؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج با تبریک روز معلم به همه معلمان، فرهنگیان و جامعه آموزش‌وپرورش کردستان اظهار داشت: شهید مطهری جایگاه ویژه‌ای در تاریخ معاصر ایران دارند و توانست با اشراف بر شریعت و اندیشه‌هایش ایمان دینی را به گونه‌ای تبیین کند که پاسخ‌گوی عصر کنونی باشد. 

هاشم ناظمی‌جلال گفت: ما معلمان و فرهنگیان بسیار خوشحال هستیم که روز معلم به یاد این معلم فرزانه در کشور اسلامی هر ساله برنامه‌های متنوعی در سطح کشور و استان برگزار می‌شود. امسال نیز برنامه‌های متعددی متناسب با ایام پیش‌بینی و اجرا خواهد شد.

وی شعار محوری امسال را "همه ما مدیون توییم، مدرسه قوی، ایران قوی خواهیم داشت" خواند و افزود: معلم در واقع به‌یادماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی است که نام او برای همیشه با دیروز، امروز و فردای اهل خرد و اندیشه همراه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان از زحمات همه معلمان 16 منطقه آموزشی سطح استان قدردانی کرد و ابراز داشت: همواره قدردان تلاش‌های این عزیزان و بیاد پیشکسوتان و زحمت‌کشان عرصه تعلیم و تربیت هستیم.

ناظمی‌جلال به روزشمار بزرگداشت هفته معلم، اشاره کرد و بیان داشت: چهارشنبه 12 اردیبهشت‌ماه با عنوان نور مطهر، پنجشنبه فرزانه زمان، جمعه ایثار به‌توان تو، شنبه 15 اردیبهشت‌ماه محور جامعه، یکشنبه پا جای پای انبیا، دوشنبه پاک‌جوهران و سه‌شنبه آخرین روز، آینده در دستان تو، نام‌گذاری شده است.

به گزارش تسنیم؛ دیدار معلمان نمونه کشوری و استانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی در امروز، دیدار با نماینده ولی فقیه و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، تقدیر از معلمان، تکریم و دیدار معلمان بازنشسته، پنج‌شنبه غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدای فرهنگی، برپایی میز خدمت در نماز جمعه شهرستان‌ها، سخنرانی و ارائه گزارش، برگزاری مراسم بزرگداشت روز معلم در همه شهرستان‌ها، حضور معلم‌های نمونه در برنامه‌های مختلف تلویزیونی صداوسیما و نشست‌های پرسش و پاسخ در مدارس از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته معلم در کردستان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حذف گوشت از بیشتر غذاهای میزبان در المپیک پاریس!
  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • روش تهیه ترشی سیر به روش سنتی آذربایجانی
  • غذاهای ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس چه خواهد بود؟
  • (ویدیو) فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی
  • معلم به‌یادماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • ۶۰ درصد غذا های المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • ۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس «غیرگوشتی» است