Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@11:14:26 GMT

راه رسیدن به خوشبختی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۵۶۹۱

راه رسیدن به خوشبختی چیست؟

خوشبختی واژه‌ای زیباست که غایت و هدف بسیاری اعمال مان بر محور آن می چرخد. خوشبختی برای هر کس معنا و مفهوم خاصی دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مشاورانه، عده‌ای ممکن است خوشبختی را معادل پول و رفاه اقتصادی بدانند و عده‌ای دیگر رسیدن به معشوق را بزرگ ترین خوشبختی خود عنوان کنند.

راز خوشبختی چیست

البته تعریف ما از خوشبختی تا حد زیادی به شرایط و نیازهای ویژه همان زمان بستگی دارد و می تواند به مرور زمان نیز تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال وقتی در بستر بیماری هستیم خوشبختی را عافیت و تندرسی تعریف می‌کنیم و یا وقتی در ناامنی و ترس به سر می‌بریم خوشبختی برایمان معادل احساس آرامش و خاطرجمعی است.

خوشبختی چیست؟

علاوه بر این، سن و مرحله رشدی که در آن به سر می بریم نیز در نگاه مان به خوشبختی دخیل است.

برای یک نوجوان که به دنبال هویت و استقلال است، در مقایسه با یک فرد سالخورده که با تنهایی دست و پنجه نرم می‌کند، خوشبختی معنا و تعابیر متفاوتی خواهد داشت.

به طور کلی روانشناسان خوشبختی را یک حالت روحی روانی خاص می‌دانند که با احساس رضایت از زندگی، شادمانی و لذت بردن از لحظات همراه است.

و خوشبخت نیز کسی است از وضعیت موجود و آنچه که دارد، رضایت کامل دارد. بنابراین طبق این تعریف ملاک، رضایتمندی انسان است و نه موقعیت یا شرایط محیطی خاص.

راه خوشبختی چیست؟

از نظر شما خوشبختی یا بدبختی افراد از قبل و بر اساس تقدیر و سرنوشت شان رقم می‌خورد؟

یا در گروه افرادی هستید که خوشبختی را نتیجه انتخاب‌ها و تصمیم خود می‌دانند؟

مسلما اینکه شما چه دیدگاهی در خصوص خوشبختی داشته باشید در میزان تلاش و احساس کنترلی که بر زندگی دارید تاثیرگذار است.

اما اعتقاد به سرنوشت برای مان چه نفعی دارد؟

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید انتخاب، آزادی و قدرت تصمیم‌گیری اگرچه یک مزیت در زندگی بشر بوده اما همواره یکی از ترس‌های وجودی انسان نیز ترس از تصمیم گیری و انتخاب است.

بنابراین با نگاهی به ریشه باورمان مبنی بر سرنوشت و تقدیر، شاید بتوان گفت اعتقاد به سرنوشت تا حدودی از انسان سلب مسئولیت می‌کند.

البته لازم است بین خوشبختی و موفقیت تمایز قائل شویم.

اگرچه موفقیت در اهدافی که با آگاهی و علاقه اتخاذ کرده‌ایم باعث رضایت، شادمانی وخوشبختی میشود اما موفقیت به معنای دست یابی به اهداف و مقاصد گوناگون است و لزوما به خوشبختی منتهی نمی‌شود.

چه عواملی در احساس خوشبختی تاثیرگذار است؟

سرمایه اجتماعی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد با فردی برخورده باشید که از رفاه و سرمایه مالی کافی برخوردار بوده اما به دلیل انزوا و عدم مهارت‌های اجتماعی از زندگی ناراضی و نالان باشند.

اگرچه نقش سرمایه اقتصادی در افزایش میزان رضایت‌مندی و خوشبختی انکارناپذیر است، اما تحقیقات مختلف از مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان عامل مهم در احساس خوشبختی یاد می‌کنند.

سرمایه اجتماعی یا همان شبکه روابط اجتماعی مان شامل دوستی‌ها، گروه‌های مختلف اجتماعی، و اعتماد اجتماعی است.

سرمایه اقتصادی

تحقیقات مختلف نشان داده است که درآمد تا اندازه‌ای که نیازهای مادی افراد را برطرف سازد، بر میزان خوشبختی افراد تاثیرگذار است، ولی درآمد بیش از حد نیاز، خوشبختی را افزایش نمی‌دهد.

اعتقادات مذهبی

افرادی که از اعتقادات مذهبی بالایی برخوردارند کمتر دچار پوچی و رهاشدگی می‌شوند و با داشتن احساس اتصال با خالق هستی و معنا برای زندگی  از احساس خوشبختی بالاتری برخوردارند.

همچنین افرادی که در مراسم و فعالیت‌های مذهبی شرکت می کنند از احساس آرامش، صمیمت، عشق، برابری و خوشبختی برخوردارند.

فعالیت‌های اوقات فراغت

فعالیتها و سرگرمی‌های اوقات فراغت که از تنوع بالایی نیز برخوردارند، یکی از منابع اصلی احساس رضایت و خوشبختی ما به شمار می‌آیند.

این فعالیت ها که بر حسب علاقه و با آزادی و انتخاب خودمان دنبال می شوند، می تواند شامل حیطه های ورزشی، هنری، گردشی و…باشد که فرد از انجام آن لذت می برد.

سلامت جسمانی و روانی، رضایت شغلی و تحصیلی، و همچنین وضعیت تاهل و رضایت خانوادگی از دیگر عوامل تاثیر گذار در احساس خوشبختی است.

راه‌های رسیدن به خوشبختی چیست؟

تقریبا همه ما در زندگی خویش به دنبال اهداف و مقاصد خاصی هستیم. این اهدف می‌توانند اخذ مدرک تحصیلی، خرید ماشین یا آپارتمان، ازدواج یا بچه دار شدن باشد.

اما برخلاف تصورمان خوشبختی رسیدن از نقطه الف به نقطه ب و … نیست.

آنچه اکثر فیلسوفان و متخصصان از گذشته تا به اکنون به آن تاکید داشته‌اند، زندگی و زیستن در لحظه حال است.

می‌توان گفت خوشبختی نه یک مقصود، بلکه مسیر رسیدن به اهداف مختلف زندگی مان است.

بنابراین تمرین کنید تا در لحظه حال زندگی کنید. فراموش نکنید که نگرانی محصول زیستن در آینده و افسردگی نتیجه زندگی در گذشته است.

سپاسگزار و قدردان باشید. اگرچه این موضوع ظاهرا در میزان رضایت و خوشبختی بی‌تاثیر است اما تحقیقات مختلف اهمیت قدرشناسی در افزایش رضایت و خوشبختی را تایید کرده است.

سپاسگزاری از خدا به صورت دعا، سپاسگزاری از دیگران با بیان و نوشتاری می تواند به ایجاد این شناخت کمک کند که چقدر زنده بودن و زندگی با ارزش و معنادار است.

پذیرش داشته باشید. ممکن است آرزو کنید که کاش تصادف نمی کردید، کاش زیباتر بودید، کاش عصبانیت تان را فرو می خوردید ، کاش احساس واقعی تان را ابراز می کردید.

مشاوره روانشناسی مشاورانه

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روانشناسي خوشبختي احساس خوشبختی خوشبختی چیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری

به گزارش خبرگزاری‬ مهر، ابوالفضل نیکوکار، ‬ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‏گذاری را در بین مردم از بین می‌برد.

وی افزود: سرقت موجب افزایش هزینه‌های تولید می‏‌شود و بخش‌های زیادی از بیت‌المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندان‏‌ها، تأمین زندگی خانواده‌های زندانیان و … شود، که آثار زیان‌بار آن بر مصرف‌کننده‌ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن‌گیر خانواده‌ها می‌‏شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‏‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تصریح کرد: در راستای ارتقای هماهنگی بین دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در پیگیری مصوبات جلساتی برگزار شده است که اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران شده است.

کد خبر 6089662

دیگر خبرها

  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم