Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@18:16:29 GMT

کووید ۱۹ سنگ محک آمادگی نظام درمان

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۶۰۱۹

کووید ۱۹ سنگ محک آمادگی نظام درمان

 مسعود فقیه دینوری - رئیس بیمارستان امام رضا تبریز / کرونا ویروس کووید ۱۹ بیماری ای است که کشور چین را خاستگاه اصلی خود قرار داده اما به نظر میرسد شمار قربانیان این ویروس در سایر کشورهای جهان از چین بیشتر شده و هنوز دلایل مشخصی بر این امر ارائه نشده است اما آنچه که مسلم است بیرحمی و غیر قابل کنترل بودن این ویروس هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
برخی نظریه پردازان سیاسی و اجتماعی و حتی متخصصان طب بر این باورند که ممکن است نوعی جنگ بیولوژیکی و یا تغییر در ژنوم این ویروس انجام یافته باشد و این امر موجب غیر قابل کنترل بودن این ویروس شده باشد و در مقابل این نظریه عده ای نیز باور دارند که ویروسها و بیماریها همواره در زندگی بشری بوده و توانسته اند برای بقا و رشد خود تغییراتی را در رفتار خود داده و نوعی جهش هوشمندانه را در دوران مختلف انجام دهند. 
بنده پزشک هستم و هیچ نظریه ی سیاسی و امنیتی و حتی اقتصادی در مورد کووید ۱۹ را نمیتوانم تحلیل و ارائه نمایم ولی آنچه را که باید بدان عمل نمایم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و درمان همنوعان و مراقبتهای لازم و ارائه ی خدمات درمانی مناسب و با کیفیت آنها است. 
کووید ۱۹ با رفتارهای غیر قابل پیشبینی خود و از طرفی عدم درمان و نبود واکسن این بیماری بر تکاپوی روزافزون نظا مهای درمان کشورهای جهان اضافه کرده و تلنگری جدی به بخش درمان زده است.
اما این ویروس با وجود اینکه ترس و تعطیلی و دوری از طبیعت و ... را به وجود آورد محاسنی را نیز به وجود آورده است. ایجاد اتحاد و همبستگی بین ملتها را یک بار دیگر گوشزد کرده و حس نو عدوستی و بخشش به همنوع را قوت بخشیده و نوعی گسست و جدایی ملل را ترمیم بخشیده است.
از سویی دیگر این پاندمی مرگبار برای محیط زیست فوایدی را هم به همراه آورده تا جایی که با استناد به گفته های کارشناسان محیط زیست، قرنطینه و محدودیتهای اجتماعی و نیز تعطیلی برخی صنایع و کنترل عبور و مرور خودروها باعث کاهش چشمگیر گازهای گلخانه ای شده و پیشبینی کارشناسان محیط زیست این بود که کشورها با رعایت پروتکلهای ابلاغی سازما نهای محیطزیستی میبایست در سال ۲۰ ۳۰ به این میزان از کاهش گازهای گلخانه ای میرسیدند.
البته برخی دولتها و کشورها تبدیل یک اپیدمی (هم هگیری) به پاندمی (هم هگیری جهانی) را بسیار دور از تصور میپنداشتند و بدین سبب از آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس برخوردار نبودند و نوعی غافلگیری را در آغاز بحران تجربه کردند البته در کشور ما نیز نوعی غافلگیری را به وجود آورد.
در برخی از شهرها اختلالات جدی در نظام درمان به وجود آورد که میشد از اختلالات و اشتباهات آنها برای ارائه ی خدمات درمانی مناسب به عنوان یک تجربه استفاده کرده و اقدامات پیشگیرانه ی مطالعه شد ه تری را ارائه کرد.
ما در سیستم درمان آذربایجا ن شرقی تجارب مختلفی از بحران داشتیم؛ اززلزله گرفته تا سیل و سوانح مختلف رانندگی و.... اما این بحران به قدری ناشناخته بود که روزهای اول برخی از دانشگا ههای علوم پزشکی کشور را غافلگیر کرده بود.
ایران از نظر علم پزشکی از رتبه ی خوبی در منطقه و جهان برخوردار است و پیشرفتهایی که در زمینه ی طب به دست آمده گواه خوبی بر این مدعا است ولی در سا لهای اخیر چالشهای مختلفی بخشهای مختلف علوم پزشکی و خدمات درمانی کشور را متاثر ساخته که تحریمهای اقتصادی یکی از آنها است.
پیکره ی طب و علوم پزشکی ایران متاثر از تحریمها و برخی مشکلات داخلی و خارجی زخمهای زیادی را بر خود دیده است اما با پیشینه ای قوی و تکیه بر توانمند یهای افراد توانمند و نخبه که همواره در زمینه های مختلف پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و... نوآور یهای خوبی را به دست آوردند، توانایی مقابله  ی خوبی را در برابر بیمار یهای مختلف به ارمغان آورده است، ولی آنچه که به نظر م یرسد این است که این ویروس، سنگ محکی خوب برای عیارسنجی نظام درمان است.

46

کد خبر 1383759

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۶۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید

ایسنا/گیلان رئیس بسیج اساتید کشور از تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور خبر داد و گفت: بسیج اساتید در قالب مسئله محوری با تشکیل اندیشکده‌های تخصصی و حلقه‌های علمی اقداماتی را در رابطه با شناسایی نیازهای اساسی کشور و توجه به حل آنها از طریق روش‌های تحقیق، توسعه و بررسی علمی در کشور دنبال می‌کند.

محمدرضا مردانی امروز ششم اردیبهشت در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا در خصوص نقش آفرینی بسیج اساتید در جبهه علمی و فرهنگی و جهاد تبیین اظهار کرد:  بسیج اساتید متشکل از اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی دانشگاه‌های کشور بوده و به صورت فردی در ارتباط با توسعه و گسترش فعالیت‌های علمی در رشته و تخصص خود نقش آفرین هستند.

وی افزود: بسیج اساتید در قالب مسئله محوری با تشکیل اندیشکده‌های تخصصی و حلقه‌های علمی اقداماتی را در رابطه با شناسایی نیازهای اساسی کشور و توجه به حل آنها از طریق روش‌های تحقیق، توسعه و بررسی علمی در کشور دنبال می‌کند.

رئیس بسیج اساتید کشور با تأکید بر اینکه اولویت ما کمک به اعتلای نظام آموزش عالی کشور است، گفت: در این راستا اندیشکده حکمرانی آموزش عالی را تشکیل دادیم و گروه‌های علمی شکل گرفته  که در کمک به مرجعیت علمی آموزش عالی کشور قدم‌هایی بر می‌دارد. حضور اساتید بسیجی در اتاق‌های فکر وزارت علوم، تشکیل کمیته‌های تخصصی در این زمینه در دانشگاه‌های مختلف از جمله اقداماتی هستند که هر کدام به نوبه خود در تدوین و ارائه بسته‌های سیاستی برای اعتلای آموزش عالی کشور تأثیرگذار می‌باشند.

مردانی از تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید خبر داد و تصریح کرد: این قرارگاه متشکل از ۲۲ کمیته تخصصی نظیر اقتصاد مقاومتی، مسکن و شهرسازی، عمران، کشاورزی و منابع طبیعی، زنان و امور خانواده و... که شامل موضوعات مهم و کلان کشور است، و در قالب این کمیته‌ها تفاهم‌نامه‌های متعددی با سازمان‌های مختلف از جمله مرکز بررسی استراتژیک، مرکز پژوهش‌های مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف منعقد کردیم تا نیازهای علمی کشور برای حل مسائل و مشکلات را دنبال کنیم.

وی در خصوص برگزاری اردوی راهیان پیشرفت برای اساتید، گفت: در راستای جهاد تبیین و آگاهی مردم از پیشرفت‌های کشور و دستاوردهای علمی، اردوهای راهیان پیشرفت شکل گرفته که اساتید را در قالب گروه‌های مختلف برای بازدید از این مراکز پیشرفت اعزام می‌کنیم. در استان گیلان هم مراکزی شناسایی کردیم که دستاوردهای علمی داشتند و حتی تا لبه دانش و فناوری کار کردند لذا هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا این اردوها برای سایر دانشگاه‌های کشور برگزار و بستری فراهم شود تا دیگر اساتید بتوانند ضمن آشنایی با پیشرفت‌های علمی، ظرفیت‌هایی که در زمینه تداوم پیشرفت‌ها دارند را ارائه کنند و به نوعی تعامل دو طرفه بین اساتید دانشگاه‌های کشور با مراکز علمی در استان‌ها شکل گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند