Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:39:57 GMT

رییس جمهوری قزاقستان رئیس سنا را عزل کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۸۷۳۸

رییس جمهوری قزاقستان رئیس سنا را عزل کرد

خبرگزاری "کازینفورم" قزاقستان به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری قزاقستان (آکوردا) اعلام کرد که توقایف امروز در یک پیام توئیتری به اختیارات دریغا نظربایف به عنوان رئیس مجلس سنا این کشور پایان داد.

این بیانیه بدون اشاره به علت این اقدام رئیس جمهوری علیه رئیس مجلس سنا از فعالیت های مثمر ثمرش در مدت ریاست بر این مجلس (عوام) تشکر و او را به عنوان معاون این مجلس معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به دنبال گمانه زنی‌های تازه در مورد آغاز مبارزات قدرت در کشور غنی از انرژی قزاقستان در منطقه آسیای میانه، توقایف دختر ارشد نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قدرتمند سابق را از این پست عالی برکنار کرد.

نورسلطان نظربایف رییس جمهوری پیشین قزاقستان که تقریباً ۳۰ سال بر این کشور حکومت کرد در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۹ (۲۹ اسفند سال ۹۷) از سمت ریاست جمهوری کناره گیری کرد.

پس از آن «قاسم جومارت توقایف» رئیس مجلس سنا در پارلمان قزاقستان، به صورت موقت رئیس دولت این کشور شد. 

وی در تاریخ ۲۲ خرداد سال ۹۸ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ضمن ادای سوگند، رسما دومین رییس جمهوری تاریخ قزاقستان بعد از استقلال ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) شد و از مردم کشورش به دلیل حمایت و اعتماد به وی در انتخابات "عادلانه و دموکراتیک" این کشور تشکر کرد.

دریغا پیشتر رئیس خبرگزاری فزاقستان (قازتاک) نیز بود.

برچسب‌ها مجلس سنا قزاقستان آسیای میانه نورسلطان نظربايف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس سنا قزاقستان آسیای میانه نورسلطان نظربايف مجلس سنا قزاقستان آسیای میانه نورسلطان نظربايف مجلس سنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۸۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از رویترز، زلنسکی در سخنرانی شبانه خود گفت: این روز‌ها بسیار مهم است. باید تمرکز داشتبه باشیم. باید تقدیر ویژه‌ای از مبارزان تیپ ۱۱۰ مکانیزه ارتش به عمل آورد که امروز یک سوخوی-۲۵ دیگر روسیه را سرنگون کردند.

رئیس جمهوری اوکراین به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

اظهارت شنبه شب زلنسکی در حالی است که وزارت کشور روسیه وی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

در پایگاه اطلاعاتی افراد تحت تعقیب و مورد پیگرد وزارت کشور فدراسیون روسیه آمده است: ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی، متولد ۲۵ ژانویه ۱۹۷۸ تحت یکی از مواد قانون کیفری تحت تعقیب است.

بنا بر گزارش این رسانه روس، در این پایگاه اطلاعاتی به جرمی که زلنسکی بر اساس تحت تعقیب است، اشاره نشده است.

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری سابق، اولکساندر لیتویننکو دبیر شورای امنیت و دفاع ملی، میخائیل کووال وزیر دفاع سابق و والنتین نالیوایچنکو قانونگذار اوکراینی نیز در فهرست تحت تعقیب روسیه قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشور‌های غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست؛ تندرو‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست /تندروها شمشیر را از رو بسته اند /وعده های عجیب کاندیداهای ریاست مجلس
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم