Web Analytics Made Easy - Statcounter

رابطه و نحوه تعامل دولت تدبیر و امید و مجلس یازدهم یکی از سئوالات جدی است که بعد از دوم اسفند ماه سال 98 تحلیل های بسیاری از سوی کارشناسان و کنش گران سیاسی دو جناح سیاسی غالب کشور درباره آن ارائه شده است. اکنون قریب به اتفاق ترکیب مجلس متشکل از اصولگرایانی شده است که به طور عمده مخالفت جدی با نوع نگرش و رفتار دولت روحانی دارند و معتقدند که دولت باید ضمن تغییر مسیر، خیلی جدی برای رفع مشکلات مردم باید وارد صحنه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، اصولگرایان با شعار تغییر نحوه رفتار مجلس و انتقاد به قوه مقننه در دوره دهم که بخش قابل توجهی از آن را چهره های اصلاح طلب در اختیار داشتند و همچنین با نقد جدی عملکرد و اقدامات دولت تدبیر و امید پای به صحنه انتخابات گذاشتند و در حالی که مردم نارضایتی جدی از عملکرد هر دو قوه مجریه و مقننه داشتند، توانستند با اتکا به بدنه رأی اصولگرایی بسیاری از کرسی های مجلس را از آن خود بکنند.

برخی معتقدند که مخالفت جدی که بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم با عملکرد و اقدامات دولت «حسن روحانی» دارند، به یک موضوع دردسرساز در سال پایانی دولت منجر می شود و می تواند در قالب اقداماتی نظیر استیضاح وزیران ناتوان، استیضاح رئیس جمهور و موضوعاتی از این دست بروز کند؛ برخی هم بر خلاف این موضوع معتقدند که این اختلاف نظر بین دولت و مجلس منجر به بهبود عملکرد در هر دو قوه خواهد شد و به نفع مردم هم تمام می شود.

در همین خصوص یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی «تابناک» پیش بینی اش از روند برخورد و یا تعامل دو قوه مجریه و مقننه را اینگونه بیان کرد: «نمایندگان مجلس یازدهم در مقابله با دولت تدبیر و امید به ریاست «حسن روحانی» چاره‌ای جز تحمل ندارند.»

«مصطفی هاشمی‌طبا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره طرح مسائلی از سوی برخی از چهره‌های سیاسی مبنی بر تشکیل پارلمان در سایه در آستانه تشکیل مجلس یازدهم اظهار کرد: بنده دقیقا نمی‌دانم که دوستانی که چنین تحلیل‌هایی را مطرح می‌کنند به دنبال چه چیزی هستند، اما از نظر بنده ماهیت پارلمان مشخص است و براین اساس نمایندگان تصمیمات لازم را خودشان اتخاذ و عملیاتی می‌کنند.

وی افزود: اینکه برخی مطالب و مفاهیمی چون پارلمان در سایه یا دولت در سایه را مطرح می‌کنند از نظر من غیرقابل باور است از این رو بنده به مفاهیمی این چنینی اعتقادی ندارم و به دوستان نیز توصیه می‌کنم با طرح چنین مطالبی اذهان عمومی را گمراه نکنند.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: مجلس یازدهم و اکثریت نمایندگان آن بدون شک از نظر باورهای سیاسی، اقتصادی و بسیاری از رویکردهای دیگر با دولت روحانی در تضاد هستند، اما اینکه این رویکردها در تعامل با دولت چگونه خواهد بود امری غیرقابل پیش‌بینی است.

هاشمی ‌طباء خاطرنشان کرد: برخلاف نظر بسیاری از دوستان که به دنبال بلند کردن آتش اختلافات دولت و مجلس یازدهم هستند؛ بنده بر این باورم که بیشتر اختلافات دولت روحانی و نمایندگان مجلس یازدهم به صورت لفظی و ایذایی است.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس یازدهم چاره‌ای جز تحمل دولت روحانی ندارند و خودشان هم بدون شک جز در قالب بیان یکسری حرف‌ها و طرح‌ها مطالبی مطرح کنند که این رویکرد منطقی‌تر و بهتر است.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: توصیه بنده به دوستان همفکر خودم در بدنه اصلاح‌طلب و سایر جریانات سیاسی این است که در فضای امروز کشور که مشکلات بزرگ و کوچک فراوانی وجود دارد ما بیشتر در جهت حل این مشکلات وارد عمل شویم و دست از دعواهای زرگری و طرح مباحثی که هیچ سودی برای ما ندارد برداریم؛ چرا که برای بر‌ون رفت از شرایط فعلی نیازمند همدلی قوای اجرایی و قانونگذاری کشور هستیم.

برخی کارشناسان سیاسی درباره نوع برخورد و رفتار دو قوه یعنی مجلس یازدهم - متشکل از چهره های اصولگرای مخالف دولت - و دولت تدبیر و امید - به ریاست «حسن روحانی» و همراهی اصلاح طلبان – حتی پا را فراتر از نزاع و درگیری گذاشته اند و معتقدند به واسطه عملکردی که از قوه مجریه از سال 92 تاکنون باقی مانده است، حتی بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس پیش رو پا را فراتر گذاشته و سراغ اقداماتی نظیر طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور خواهند رفت!

البته اصلاح طلبان و بسیاری از اصولگرایان هم تحقق چنین موضوعی را غیرممکن می دانند و اعتقاد دارند همانطور که اجازه داده نشد چنین رویکردی در قبال دولت احمدی نژاد به کار گرفته شود، قطعا این اجازه آنهم در سال پایانی دولت «حسن روحانی» داده نمی شود و کار تا برگزاری انتخابات 1400 به همین شکل پیش خواهد رفت تا دولت جدید بر سرکار بیاید؛ دولتی که اصولگرایان معتقدند به ریاست یک چهره اصولگرا تشکیل خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا سینا کمالخانی سهام عدالت سردار حاجی زاده دعای روز نهم رمضان هاشمی طباء مجلس یازدهم چاره تحمل دولت روحانی طرح مبحث دولت در سایه از پایه غلط اصلاح طلبان دعوای زرگری تعامل دولت و مجلس استیضاح روحانی استیضاح وزیران ویروس کرونا سینا کمالخانی سهام عدالت سردار حاجی زاده دعای روز نهم رمضان نمایندگان مجلس یازدهم دولت تدبیر و امید سیاسی اصلاح طلب دولت روحانی حسن روحانی دو قوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی گفته سه‌جانبه‌گرایی در حقوق کارگران باید حذف شود؟ | حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اصلاح حقوق کارگران، اظهار کرد: چه کسی گفته سه‌جانبه‌گرایی در حقوق کارگران باید حذف شود؟ تحت هیچ شرایطی سه‌جانبه‌گرایی حذف نمی‌شود. موضوعی را نمایندگان کارگران مطرح می‌کردند که اساساً در طول دوران، جانب کارفرمایان از سوی شورای عالی کار گرفته می‌شود و ما گفتیم به خاطر اینکه چنین شبهه‌ای پیش نیاید، خیلی بهتر است که کار را به مجلس بسپاریم که نمایندگان آحاد مردم آنجا حضور دارند و تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان نیز کارگر هستند و راحت‌تر می‌توانند نیازها را بررسی کنند.

وی افزود: در جلسه قبل گفتم که در روز کارگر برخی نمایندگان کارگران از رئیس‌جمهوری درخواست کردند وزیر کار از پیشنهادی که داده است عدول کند. رئیس‌جمهوری به من اشاره‌ای کرد که آن را دستور تلقی کردم و موضوع اصلاح ماده ۴۱ قانون کار را از دستور کار خارج کردیم.

واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس صحت دارد؟ | توضیحات مهم سخنگوی دولت

وزیر کار تاکید کرد: حداقل حقوق و دستمزد را در شورای عالی کار تصویب کردیم و تغییری در حداقل حقوق و دستمزد ایجاد نمی‌شود و برای سال آینده تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینکه حقوق بازنشستگان کشوری طبق قانون افزایش یافت، ادامه داد: برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم براساس مصوبه شورای عالی کار، ابلاغ و احکام اصلاح شدند و از این ماه به مرور پرداخت خواهند شد.

مرتضوی با اشاره به اقدامات وزارت کار برای ایجاد اشتغال، گفت: سال قبل حدود ۳۰۰ هزار کارجو در سامانه مربوطه ثبت‌نام کردند که تعداد قابل‌توجهی از آنان با همین سامانه جذب بازار کار شدند. کارخانه‌ها و کارفرمایان هم در آن سامانه ثبت‌نام کردند که متأسفانه متناسب با نیاز آنان نتوانستیم کارگران را هدایت کنیم و کارگران نخواستند که در آن مشاغل حضور پیدا کنند. امسال هدف‌گذاری افزایش یافته است و روی ۴۰۰ هزار نفر هدف‌گذاری کردیم که امیدواریم بتوانیم آن را محقق کنیم.

توضیحات مهم درباره برنامه دولت برای تعیین حقوق کارگران | در دولت های گذشته جرأت انتشار نام ابربدهکاران مالی وجود نداشت

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت این است که طرح کالابرگ تداوم پیدا کند، یادآور شد: لازم است ارزیابی مقدماتی از عملکرد سه‌ماهه داشته باشیم و گردش کاری را تنظیم کنیم و حتماً در مراجع تصمیم‌گیری بررسی شود. آنچه من اطلاع دارم این است که سیاست دولت به طور اجمالی تداوم این طرح است.

مرتضوی همچنین دهک‌بندی‌های یارانه را قابل‌اصلاح دانست و اظهار کرد: سامانه‌ «پایگاه رفاه ایرانیان» شاخص‌هایی برای دهک‌بندی‌ها تعریف کرده است و امکان دارد کسی از دهک چهار به دهک پنج ارتقا یابد و بالعکس. این سامانه همواره قابل بروزرسانی است. هر شش ماه یکبار بازآفرینی می‌شود و دهک‌بندی‌ها اصلاح می‌شود. اگر کسی به دهک‌بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق سامانه‌های متعدد این اقدام را انجام دهد تا نتایج بررسی به وی اعلام شود.

کد خبر 850395 منبع: ایسنا برچسب‌ها وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کارگران حقوق و دستمزد خبر مهم دولت یارانه

دیگر خبرها

  • اهداف پشت پرده رقیب تراشی برای قالیباف! / اصلاح‌طلبان: در مجلس دوازدهم اقلیت نه نیروی سوم هستیم!
  • برنامه تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی در حوزه انتخابیه داریم/ضعف مجلس یازدهم در تراز بین المللی
  • چه کسی گفته سه‌جانبه‌گرایی در حقوق کارگران باید حذف شود؟ | حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
  • نمایندگان استان فارس طرح‌های استانی را جدی‌تر پیگیری کنند
  • سلیمی نماینده مجلس: بعضی از نمایندگان کمتر از ۱۰۰ روز در مجلس حضور داشته‌اند
  • عضو هیات رئیسه : بعضی از نمایندگان کمتر از ۱۰۰ روز در مجلس حضور داشته‌اند
  • اعتراف استاندار روحانی به موفقیت دولت رئیسی
  • اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، گام مهمی در روند قانون‌گذاری است
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند