ارتقای سطح کمی و کیفی رسانهها هدف اصلی نمایشگاه مطبوعات
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۲۵۸۱
اگر قدمت حضور مطبوعات در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران را به انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه که در دوران امیرکبیر بود، پیوند دهیم، بعد از آن، مطبوعات ایران از دوران مشروطیت تا کنون، دارای فراز و نشیب بسیار بوده است که بررسی روند تحولات آن عزمی راسخ را می طلبد، ضمن آنکه در این زمینه آثار و کتاب های فراوان موجود است که سیر مطبوعات ایران را به تصویر کشیده و اطلاعات جامع و کامل را در این آثار باقی مانده می توان ملاحظه کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تعداد نشریات دورهای ایران در فاصله سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ خورشیدی، به تعداد۵۵۰ عنوان افزایش یافت و اینگونه که ضرورت برگزاری نمایشگاهی برای عرضه مطبوعات و جراید کشور احساس شد و نخستین نمایشگاه مطبوعات فارغ از هرگونه جهت گیری در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۳خورشیدی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور ۲۰۰ نشریه برگزار شد.
دیدگاهی واقع بینانه به نمایشگاه مطبوعات
بررسی پدیده نمایشگاهی شدن مطبوعات در ایران بهعنوان یک موضوع میتواند موضوع جذابی هم برای روزنامهنگاران و فعالان رسانه و هم برای مردم باشد. اینکه ابتدا چه ذهنیتی به این نتیجه رسید که مطبوعات میتوانند نمایشگاهی داشته باشند. گذر زمان نشان داده که خود مطبوعات و خبرگزاریها در جریان برگزاری نمایشگاهی که حالا اختصاصی هم شده است، به حاشیه رفتهاند و موضوعات سیاسی و گاه فرهنگی و ورزشی در متن برگزاری نمایشگاه محوریت دارند. برگزاری نمایشگاه کتاب را نمیتوان تنها با عینک بدبینی نگاه کرد. مرور برخی نظریههای حوزه ارتباطات کمک میکند تا دیدگاه واقعبینانهتری نسبت به نمایشگاه داشته باشیم.
امروزه با رشد فناوری ارتباطات به ویژه در بستر فضای مجازی، قدرت رسانه در منظر عموم اعضای این جوامع به نمایش گذاشته شده است؛ آن هم به گونهای که میتوانند در فرآیند شکلدهی به ارزشها و هنجارهای مخاطبان و حتی بدون آنکه خود از آن آگاه بوده یا خواستار آن باشند بهطور غیرمستقیم نقش مهمی را ایفا کنند، بنابراین فراهمآوری بسترهای کسب آگاهی و دانش برای مخاطبان رسانهها بهطور بسیار جدی ضرورت دارد.
به نظر میآید یکی از کارکردهای اصلی برگزاری نمایشگاه مطبوعات و نمایشگاههای مشابه این باشد که زمینههای شناختی مردم را در طبقات مختلف اجتماعی بهصورت جداگانه مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس دادههای آن نسبت به تقویت توان و بنیه شناختی آنها از طریق رسانههای شاخص و صاحب نفوذ درخصوص مقولاتی مانند سواد رسانهای اقدام کند. ضرورت این سیاستها زمانی بیشتر آشکار میشود که دانست جامعه همچنان گام های ابتدایی را پیرامون سواد رسانهای برداشته و داشتههای آن دسته از روزنامهنگاران یا اساتید علوم ارتباطات در این خصوص فاصله بسیار زیادی با عموم مردم دارد.
اولویتدهی در برنامههای آموزشی کلان دولت باید به سمت رشتهها و گرایشهای مرتبط با سواد رسانهای باشد تا ضریب صیانت نظام ارزشی و هنجاری جامعه ۸۰ میلیونی در قبال آسیب ها و مخاطرات پیامهای انتقالی متباین و متضاد با ارزشهای بومی، ملی و دینی جامعه افزایش یابد.
به هر حال نکات ضعف و قوت نمایشگاه بهصورت توأمان یک برآیند واحد را نتیجه میدهد و آن این است که به رغم ضررده بودن برگزاری نمایشگاه از نظر مالی و بینتیجه بودن این رویداد فرهنگی در توسعه فرهنگ رسانه خوانی، برپایی آن میتواند تنش مثبت در فضای رسانهای ایجاد کند و حیات این واحدهای فرهنگی کوچک را در متن جامعهای کلان حفظ کند.
واقعیت آن است که بیشترین افرادی که از نمایشگاه مطبوعات بهره می برند، روزنامهنگاران و فعالان رسانهها هستند و طیفهای محدودی از مردم در این گونه نمایشگاهها مشارکت یا بازدید میکنند. به هر حال مرور تاریخچه نمایشگاههای مطبوعات نشان میدهد که سیر سینوسی این نمایشگاه هراز گاه با استقبال گرم رسانهها و مردم روبهرو بوده و گاهی نیز نه رسانهها و نه مردم استقبالی از آن نکردهاند. این اتفاق نشان میدهد که هنوز ریل حرکت این قطار هنوز آماده حرکت یکنواخت و متوازن نیست.
نمایشگاه مطبوعات درگذر زمان
دوره نخست نمایشگاه در ۱۳۷۳ خورشیدی به طور همزمان در تالار وحدت و محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد که بیش از ۲۰۰ نشریه در این نمایشگاه حضور داشتند. دوره دوم نیز در ۱۳۷۴ خورشیدی با حضور بیش از ۲۵۰ نشریه برگزار شد.
سومین دوره هم در سال ۱۳۷۵ از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی تهران با حضور ۳۰۰ نشریه برگزار شد. دوره چهارم نمایشگاه در ۱۳۷۶ از ششم تا ۱۷ اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور۳۰۰ نشریه برگزار شد.
دوره پنجم نمایشگاه در ۱۳۷۷ خورشیدی از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور ۵۰۰ نشریه برگزار شد. پس از برگزاری دوره ششم، دوره هفتم در ۳۷۹ جشنواره مطبوعات برگزار نشد و کار داوری و معرفی برترین ها به تعویق افتاد و سپس به مناسبت روز خبرنگار ۱۷ مرداد، از برترین های رسانه ها تقدیر به عمل آمد.
دوره هشتم نمایشگاه در ۱۳۸۰ خورشیدی از ۱۸ تا ۲۸ اردیبهشت در محل دایمی نمایشگاه بین المللی در تهران با حضور بیش از ۵۷۰ نشریه و با شعار «مطبوعات و اقتدار ملی» برگزار شد. نهمین دوره از نمایشگاه در ۱۳۸۱ خورشیدی در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور ۶۶۰ رسانه با شعار «مطبوعات؛ گفتگو و تفاهم» برگزار شد. دوره دهم نیز در ۱۳۸۲ خورشیدی از ۱۴ تا ۲۱ اردیبهشت در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور۹۱۱ رسانه برگزار شد.
این دوره از نمایشگاه در ۱۳۸۳ خورشیدی با شعار «مطبوعات، پرسشگری و پاسخگویی» و با حضور تعداد ۴۴۰ نشریه برگزار شد.
دوازدهمین دوره از نمایشگاه مطبوعات با شعار «مطبوعات، همبستگی ملی، مشارکت عمومی» و با حضور بیش از ۱۳۰۰ نشریه در ۷۲۵ غرفه و پنج سالن اصلی، برگزار شد. ۱۳ خبرگزاری در این نمایشگاه برگزار شد، ضمن این که غرفه ای نیز به منظور بزرگداشت شهدا و مفقودین عرصه مطبوعات، برپا شد. پیش از برگزاری دوازدهمین دوره، همواره محل دایمی نمایشگاه بین المللی در تهران مکان برپایی این جشنواره در اردیبهشت بود.
پس از برگزاری دوره سیزدهم در ۱۳۸۵، دوره چهاردهم در ۱۳۸۶ از ۱۶ تا ۲۲ آبان در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. این دوره برای نخستین بار به صورت مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد. در این دوره، تعداد ۴۱۲ نشریه حضور داشتند، ضمن این که برای نخستین بار نشریه هایی از ۲۴ کشور و ۱۰۸ نمایندگی رسانه های خارجی نیز در چهاردهمین دوره نمایشگاه مطبوعات شرکت کردند.
پانزدهمین دوره نمایشگاه در ۱۳۸۷ خورشیدی از ۲۶ آبان تا دوم آذر در مصلای امام خمینی(ره) با شعار «ارتقای محتوا مطبوعات و تقویت روزنامه نگاری حرفه ای» برگزار شد. در این دوره، تعداد ۲۷ کشور با داشتن بیش از ۴۹ رسانه حضور داشتند.
دوره شانزدهم از نمایشگاه در ۱۳۸۸ خورشیدی در مصلای امام خمینی(ره) و با حضور یک هزار و ۸۰۰ نشریه دانشجویی از ۲۱ دانشگاه کشور برگزار شد. ویژگی این نمایشگاه، حضور پایگاه های خبری اینترنتی و خبرگزاری ها برای نخستین بار در نمایشگاه بود.
دوره هفدهم نمایشگاه در ۱۳۸۹ از سوم تا ۱۰ آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) و با حضور یک هزار و ۶۰۰ نشریه و مطبوعات استانی برپا شد. از ویژگی های این نمایشگاه حضور بیش از ۲۵۰ میهمان خارجی از ۵۵ کشور مختلف جهان بود.
هجدهمین دوره از نمایشگاه در ۱۳۹۰ از سوم تا ۱۰ آبان در مصلای امام خمینی(ره) با شعار «جهاد اقتصادی، توسعه کیفی و تهذیب رسانه» برگزار شد. در این نمایشگاه، تعداد ۱۰۰ رسانه از بیش از ۵۰ کشور جهان حضور داشتند. این دوره در ۶ بخش مطبوعات سراسری، مطبوعات استانی، خبرگزاری ها، پایگاه های اطلاع رسانی مجازی و هم چنین بخش ویژه و رسانه های خارجی فعال در کشور بود.
دوره نوزدهم در ۱۳۹۱ با شعار «رسانه، کلام صادقانه، نگاه منصفانه» برپا شد. از نکات قابل توجه در این زمینه، رونمایی از نقشه اطلس ایران بود. این دوره از نمایشگاه با حضور ۳۱ استان و ۵۰ نشریه استانی در قالب ۸۳۰ غرفه بود.
دوره بیستم از نمایشگاه در ۱۳۹۲ با شعار «رسانه، آزادی مسوولانه» و در قالب ۵۰۹ غرفه اصلی برگزار شد. از نکات شایان توجه در این دوره، برگزاری مسابقه های معلومات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بود.
بیست و یکمین دوره از نمایشگاه در ۱۳۹۴ در مصلای امام خمینی (ره) با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه در ۵۶۷ غرفه و با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولان» برپا شد.
بیست و دومین دوره نمایشگاه در ۱۳۹۵ خورشیدی از ۱۴ تا ۲۱ آبان در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد که با رشد ۲۵ درصدی ثبت نام مواجه بوده به طوری که حدود ۷۰۰ متقاضی برای حضور در نمایشگاه ثبت نام اولیه را کردند؛ ۱۶ موسسه مطبوعاتی، ۲۲ خبرگزاری، ۸۵ روزنامه، ۸۷ هفته نامه، ۴۵ دوهفته نامه، ۱۴۵ ماهنامه، ۳۰ دو ماهنامه، ۵۷ فصلنامه، ۷ فصلنامه، ۱۲۵ پایگاه خبری با درخواست ۱۴ هزار متر مربع برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کردند. در این دوره، رسانههای گروه سیاسی- اقتصادی با ۱۷۲۸، گروه رسانههای آموزشی - تخصصی با ۱۶۲۰، موسسات مطبوعاتی با ۱۳۸۰ و رسانههای مربوط به گروه عمومی و خانواده با ۱۳۳۰ متر، بیشترین فضای نمایشگاه بیست و دوم را به خود اختصاص دادند. بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در مکان مصلی امام خمینی در ۱۳۹۶ خورشیدی برگزار شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتقای سطح مطبوعات در جامعه بود.
فاصله گرفتن از نظام تک صدایی
گرچه در سالهای اخیر و در دورهای خاص، مطبوعات کشور رشدی کمی و هم کیفی را به دلیل تکثرگرایی و افزایش اعتماد مردم، فاصله گرفتن از نظام رسانهای تک صدایی، افزایش دامنه و برد اطلاعرسانی و گشودن نگرشی جدید در طرح موضوعات جامعه تجربه کردهاند اما همچنان با نقطه ایدهآل فاصله زیادی دارند.
به عقیده تحلیلگران به طور قطع راه توسعه کشور از جاده توسعه و تقویت مطبوعات میگذرد و اگر این اصل به باوری عمومی تبدیل شود، غنیسازی سرمایههای انسانی و آگاهسازی شهروندان میتواند به توسعه ایران اسلامی بسیار کمک کند، هر چند که به نظر میرسد، وضعیت مطبوعات داخلی، امروز، با همه ناملایمات و فشارهایی که به طور آشکار و غیرآشکار دامنگیر آن شده است، در شرایط رو به پیشرفت قرار داشته و دوران گذار را طی میکند.
برچسبها مطبوعات و خبرگزاری های داخلی مصلای امام خمینی(ره) تالار وحدت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مطبوعات و خبرگزاری های داخلی مصلای امام خمینی ره تالار وحدت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطبوعات و خبرگزاری های داخلی مصلای امام خمینی ره تالار وحدت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور مصلای امام خمینی ره دوره از نمایشگاه نمایشگاه مطبوعات برگزاری نمایشگاه نشریه برگزار شد حضور بیش حضور داشتند نمایشگاه ها خبرگزاری ها رسانه ها رسانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
به گزارش خبرنگار مهر، حوزه هنری انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت میزبان برگزاری نشست رسانهای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شد.
زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از چهاردهمین دوره به این فکر افتادیم که جشنواره نیاز به تغییراتی اساسی دارد و به همین دلیل ۳ سال جشنواره تعطیل شد. کارهای بنیانی و اساسی انجام دادیم و چشمانداز ۹ ساله تئاتر مردمی بچههای مسجد را ترسیم کردیم.
وی ادامه داد: ۴ دوره کارگاه کارگردانی را در مشهد برگزار کردیم و برنامه این است که خروجی این کارگاهها با حمایت از سوی حوزه هنری در جریان حرفهای تئاتر کشور حضور پیدا کنند.
زارعی اظهار کرد: باید تئاتر بچههای مسجد در مرزها، روستاها و چهارگوشه ایران شکل بگیرد.
سپس موتورچی نیز به ارایه توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این دوره در حالی برگزار شد که فراخوانی منحصرا برای این جشنواره منتشر نشد. رویداد «محرابیان» را طی ۲ سال گذشته برگزار کردیم که ۱۴ اثر برگزیده این رویداد وارد جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد شدند.
وی یادآور شد: در استانهای مختلف به آموزش مربی برای تئاتر بچههای مسجد پرداختیم. همچنین در کنار این آموزش، در زمینه نمایشنامهنویسی نیز ۳ دوره جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» را برگزار کردیم که آثار برگزیده این ۲ دوره در جشنواره پانزدهم تئاتر بچههای مسجد حضور دارند.
در ادامه این نشست، زارعی تاکید کرد: در این جشنواره نگاهمان گروهمحوری است و تمام جوایز ما گروهی خواهند بود. هدفمان این است که به بچهها آموزش دهیم برای موفقیت در تئاتر باید گروه داشته باشند.
وی ادامه داد: در این دوره جایزه «فرجالله سلحشور» را داریم که خود از بچههای مسجد بود و با این جایزه ویژه قصد داریم، نشان دهیم که از مسجد هم میتوان رشد کرد و در سطح بینالمللی مطرح شد. این جایزه به یک گروه تعلق میگیرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: چون هنوز فضای حضور مشترک خانمها و آقایان بازیگر به صورت همزمان در مسجد شکل نگرفته، نمایشنامههای تک جنسیتی تولید کردیم تا در جشنواره تئاتر بچههای مسجد اجرا شوند.
زارعی افزود: هر اثر علاوه بر یک اجرا در جشنواره، ۳ اجرا نیز در مسجدهای شهر یزد و بافق خواهد داشت.
موتورچی نیز در ادامه گفت: علاوه بر برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارگردانهای حاضر در جشنواره، ۲ کارگاه نمایشنامهنویسی و کارگردانی با حضور حسین فداییحسین و نصراله قادری برای بچههای بافق برگزار میکنیم.
زارعی درباره میزان جوایز مدنظر برای اهدا به برگزیدگان این جشنواره، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفتهایم. ۵ گروه برگزیده هر کدام ۱۰ میلیون تومان دریافت میکنند و همچنین مبلغ جایزه ویژه «فرجالله سلحشور» نیز ۲۰ میلیون تومان است.
وی تاکید کرد: تئاتر بچههای مسجد همانند کارهایی که در سالنهای تئاتر اجرا میشوند، حرفهای است. این جشنوارهای محیطی است و سالها چنین جشنوارههای محیطی در دنیا برگزار میشوند. جشنواره تئاتر مسجد به بچهها کار خلاقانه را آموزش میدهد. ما بچهها را جسور و خلاق بار میآوریم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اینکه هنوز مساجد رغبتی به میزبانی از فعالیتهای هنری ندارند، تصریح کرد: کجسلیقهگی در مسؤولان فرهنگی و همچنین در هیات امناهای مساجد نسبت به فعالیتهای هنری در مساجد وجود دارد. کجسلیقهگی مدیران فرهنگی باعث شد جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد ۲ دهه تعطیل شود. یکی از دلایل فراریشدن بچهها از مساجد نیز کجسلیقهگی مدیران مساجد است. بچهها را از مسجد گریزان کردهاند. شاید یکی از دلایلی اینکه دچار تخریب فرهنگی شدهایم این است که کاری کردیم دختران و پسران ما با مسجد قهر کنند و از مسجد گریزان شوند.
زارعی اظهار کرد: امیدوارم متولیان مسجد و روحانیون به میدان بیایند و از فعالیت و حضور فرهنگی و هنری جوانان در مساجد حمایت کنند. اگر جریان تئاتر مساجد از دهه ۷۰ به بعد متوقف نمیشد الان شاهد اجراهای تکجنسیتی در مساجد نبودیم.
در انتهای این نشست، پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد.
کد خبر 6097031 فریبرز دارایی