Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان علی ترابی در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه سال گذشته عملیات بیابان‌زدایی در شش هزار هکتار اراضی استان سمنان انجام‌شده است، ابراز داشت: این عملیات مواردی نظیر نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت، مدیریت روان‌آب همراه با عملیات بیولوژیک بذرپاشی، احداث بادشکن زنده در اطراف مزارع، حفاظت و قرق و مدیریت جنگل‌های دست کاشت را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن بیان اینکه برای اجرای عملیات مذکور طی سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی بالغ‌بر ۱۵۷ میلیارد ریال در بخش بیابان، برای مقابله با گردوغبار منظور شده است، افزود: تاکنون حدود ۴۰ درصد آن تخصیص‌یافته است.

ایجاد ۱۱۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت
رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه حدود ۵۷ درصد سطح استان را بیابان پوشش داده است، ابراز داشت: از سویی حدود ۵۵۰ هزار هکتار سطح استان را نیز کانون‌های فرسایش بادی تشکیل می‌دهد که هرساله خسارت بسیار زیادی به تأسیسات اقتصادی و منابع زیستی وارد می‌کند.

ترابی بابیان اینکه تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت بیابانی ایجادشده است، تصریح کرد: این امر تأثیر بسزایی در کاهش فرسایش بادی و خسارات وارده به مناطق مسکونی و صنعتی، روستاها، راه‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی داشته است.

وی ضمن بیان اینکه حدود نیمی از اراضی این استان شامل ۲.۵ میلیون هکتار، فاقد پوشش گیاهی است، افزود: به‌طور خلاصه از یک‌میلیون و ۳۷۱ هزار و ۶۷۵ هکتار اراضی استان که در ۱۹ منطقه تحت تأثیر فرسایش بادی به‌عنوان یکی مهم‌ترین جنبه‌های بروز پدیده بیابان‌زایی قرار دارد، که حدود ۵۳۵ هزار و ۱۷۳ هکتار آن به‌عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناخته‌شده که خسارت آن سالانه به‌طور متوسط ۳۳۰ میلیارد ریال است.
تهیه ۴۰۰ هزار هکتار طرح بیابان زدایی
رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه طی سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۱۱۴ میلیارد ریال اعتبار برای عملیات اجرایی مقابله با گردوغبار و فرسایش بادی در استان توسط این اداره کل مصوب شد، ابراز داشت: عملیات اجرایی آن برای سطح هفت شهرستان بیابانی استان در حال اجرا است.
ترابی در ادامه تصریح کرد: نهال‌کاری و آبیاری مراقبت در سطح دو هزار هکتار، مدیریت رواناب همراه با عملیات بیولوژیک هزار هکتار، آبیاری نهال‌کاری‌های سنواتی گذشته ۷۵۰ هکتار، احداث بادشکن زنده در اطراف مزارع ۵۰ کیلومتر، عملیات قرق و مدیریت چرا هفت هزار هکتار، احداث بادشکن و عملیات بیولوژیکی بر روی تپه‌های ماسه‌ای رضاآباد خارتوران و نهال‌کاری و ایجاد جنگل‌های بیابانی دست کاشت برای بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در حال انجام است.
وی ضمن بیان اینکه طرح ترسیب کربن نیز برای مدیریت اراضی بیابانی با محوریت مشارکت مردمی از سال ۹۲ در استان اجراشده است، افزود: هم‌اکنون این پروژه، در روستاهای محدوده حاشیه کویر مرکزی در جنوب شهرستان‌های دامغان و شاهرود و روستاهای کلاته‌های شرقی و فرومد شهرستان میامی، درمجموع ۳۰ روستا با جمعیتی بالغ‌بر ۱۴ هزار و ۶۰۸ نفر و مساحت یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار هکتار در حال اجرا است.
رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی سمنان بابیان اینکه تاکنون ۴۰۰ هزار هکتار طرح بیابان‌زدائی تهیه‌شده که حدود ۱۴۰ هزار هکتار از سطح کانون‌های بحرانی را می‌پوشاند، اضافه کرد: همچنین در سطح استان حدود ۱۱۰ هزار هکتار تاغ زار دست کاشت موفق وجود دارد که حدود ۶۰ هزار هکتار آن در محدوده کانون‌های بحرانی قرارداد که تا حدود زیادی معضل فرسایش بادی، بخصوص در اطراف شهرها و راه‌های اصلی استان کنترل کرده است.

46

کد خبر 1383945

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان سمنان کانون های بحرانی بیابان زدایی فرسایش بادی استان سمنان هزار هکتار نهال کاری دست کاشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت

سید عماد شاهرخی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بیش از شش هزار هکتار دانه روغنی در لرستان کشت شده است.

وی عنوان کرد: سه هزار و ۵۰۰ تن کلزا در استان کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: کشت دانه‌های روغنی باعث کاهش آفات و بیماری‌ها، کاهش مصرف سم، افزایش بهره‌وری در واحد سطح و... می‌شود.

شاهرخی، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از هشت هزار تن انواع دانه‌های روغنی در لرستان برداشت شود.

وی تأکید کرد: این میزان، هزار تن بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

کد خبر 6093656

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان