Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@01:44:16 GMT

یادداشت| ملداش؛ تبلیغ دراماتیک نمایشی

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۲۹۱۷

یادداشت| ملداش؛ تبلیغ دراماتیک نمایشی

محمدقائم خانی در یادداشتی می‌نویسد: «ملداش» نوشته آقای فیروزجایی رمان است، یعنی اثری دراماتیک است، پس بر عمل بنا شده، یعنی تغییر انسان‌ها را به دنبال دارد. ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم، محمدقائم خانی:

اگر ادعا کنیم «ملداش» نوشته مهدی کرد فیروزجایی اثری نمایشی است، ایرادگیران ملانقطی جابه‌جای کتاب را نشان‌مان خواهند داد که روایت وارد ذهن شخصیت اصلی، ایلچی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس زاویه روایت نمایشی نخواهد بود. بله، لابه‌لای گفتگوها و عمل‌ها در صحنه، واگویه‌های او با خودش آورده می‌شود، اما میزان آن زیاد نیست و شالوده کار را دگرگون نکرده است. زاویه دید روایت محدود به ذهن اوست ولی ساختار اولیه رمان نمایشی است.

منظور از شالوده نمایشی کار، چیزی فراتر از به کار بردن زاویه دید نمایشی است. به خصوص وقتی بدانیم که داستان درباره یک طلبه در ماه رمضان است، اهمیت ساختار روایت بسیار مهم‌تر می‌شود. زاویه دید نمایشی مشروعیت همه شخصیت‌های داستان را به حالت تعلیق در می‌آورد. بر خلاف روایت اول شخص که در آن مشروعیت دراماتیک همه آدم‌ها و حوادث، به یک نفر بر می‌گردد. «ملداش» با روایت نمایشی، همه شخصیت‌ها را در یک مرتبه قرار داده است تا با گفتار و اعمال خود، زندگی‌شان را برای مخاطب عیان کنند. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که آیا نویسنده حق چنین کاری را دارد؟ آیا می‌توان طلبه را با مردم روستا که برای هدایت‌شان در ماه رمضان به تبلیغ رفته است هم‌تراز قرار داد؟ نه تنها پاسخ نویسنده با انتخاب روایت نمایشی مثبت است، بلکه خود حوادث رمان هم معطوف به چنین برداشتی از تبلیغ دین چیده شده است.

نویسنده، علم ایلچی به حدیث و قرآن را تنها مسئولیتی بر دوش او می‌داند، نه مایه برتری وی. برتری به تقوا است که از علم ما انسان‌ها بیرون است، پس داخل در روایت زمینی ما نمی‌شود. این برداشت با روایت نفس‌گیری در همان 30 صفحه اول رمان تثبیت می‌شود، جایی که روحانی روستا تبر به‌ دست می‌رود به دره تا هیزم جمع کند، اما گرفتار می‌شود و به اجبار از چوپان کمک می‌خواهد. هر چه رمان به پایان نزدیک می‌شود، این نوع تلقی از روحانیت و تبلیغ واضح‌تر می‌شود. از پستوی ساختار بیرون می‌آید و بر زبان شخصیت‌ها به خصوص ایلچی سرازیر می‌گردد. اگر روحانی نتواند درد مردم را دوا کند، پس برای چه درس دین خوانده؟ علم روی علم آموخته که چه اتفاقی برای خودش و دیگران بیفتد؟ رمان ملداش، روایتی از درون حوزه علمیه نیست. کاری ندارد آن تو چه می‌گذرد. دوربین را گرفته رو به یکی از خروجی‌های آن نظام علمی در موقعیت تبلیغ تا گفتار و اعمالش را گزارش کند. گاهی هم البته ذهنیت او را روایت می‌کند اما سنگینی کفه نمایش بسیار بیشتر است.

تا اینجا به موضع مستندگونه روایت نمایشی پرداختیم. اما باید توجه داشته باشیم که «ملداش» یک گزارش داستانی از تبلیغ یک طلبه واقعی نیست، بلکه رمان است، یعنی بر تخیل استوار است. نه این که چنین طلبه‌ای ما به ازایی در خارج ندارد یا نمی‌تواند داشته باشد، بلکه به این معنی که روایت دراماتیک است. اگر کنشی هست، واکنشی در پی دارد. اگر گفتاری جاری می‌شود، گفتار دیگری به دنبالش می‌آید. یعنی بنیاد متن بر گفتگو است. هر سخن دو طرف دارد. اگر زبانی هست، گوشی هم باید باشد. این ساختار در روایت، تلازمی با نوع نگرش کتاب به تبلیغ و دین‌داری دارد. مبلّغ تنها «زبانِ دین» میان مردم نیست، گوشِ تربیت شده دین هم هست. گوشی است که برای شنیدن دردها و نظرات مردم تربیت شده است. گوشی است که بخشی از حقیقت را نزد مردم می‌داند و خود را وقف یادگیری آن‌ها می‌کند. زبانِ چنین مبلّغی، زبانِ صاحب حقیقت محض نیست. زبانِ کسی است که دوست دارد حقیقت را با مردم در میان بگذارد. جالب اینجاست که ایلچی این برداشت از دین را به نقص و ضعف مبلغ ارتباط نمی‌دهد، بلکه آن را برگرفته از روش پیامبر(ص) می‌داند.

نبی خدا(ص) که کامل بود و قدرت محض را در اختیار داشت، با مردم چنان برخورد می‌کرد که او را «گوش» می‌دانستند. شنوا شدن گوش نتیجه علم است نه نقص دانایی. مبلغی که به رسول خدا(ص) اقتدا می‌کند باید گوشی باشد شنوای شنیدن حقیقت از زبان مردم. گفت‌وگو بخشی از دین‌داری ایلچی است و نه صرفاً روش اثرگذاری در تبلیغ، یا اقتضائات زاویه دید روایت. آیا پیوند مستحکم فرم روایت با مضمون رمان در این نقطه به پایان می‌رسد؟ خیر، هنوز گامی مانده است.

«ملداش» نوشته آقای فیروزجایی رمان است، یعنی اثری دراماتیک است، پس بر عمل بنا شده، یعنی تغییر انسان‌ها را به دنبال دارد. آیا ایلچی با همه این برداشت‌ها از دین، تا به آخر بر یک رویه و بصیرت می‌ماند؟ یا به خاطر واکنش به کنش دیگران تغییر می‌کند؟ گفت‌وگو در اثری دراماتیک، در میانه کنش شخصیت‌ها صورت می‌گیرد. گفت‌وگو حرف زدن بی‌وقفه نیست، سخنی معطوف به عمل است. عمل ایلچی و دیگر شخصیت‌ها، او را پیش می‌برد تا جایی که علاوه بر آمادگی برای یادگیری، آمادگی برای اصلاح را هم در او به وجود می‌آورد. ایلچی می‌فهمد که تصحیح اشتباهاتش هم در ارتباط با همین مردمی ممکن می‌شود که برای هدایت و آموزش آنها آمده. معلم و مبلغ، خود یاد می‌گیرد. چیزی هم یاد می‌گیرد که زندگی‌اش را زیر و رو می‌کند. با این تفسیر، «ملداش» یک اثر دراماتیک نمایشی است؛ یعنی هم دین را از منظر مردم می‌بیند، مردمی که غرق در زندگی هستند؛ و هم اساس تبلیغ را گفت‌وگو و عمل در کنار مردم می‌داند. خدا از هلال چنین تبلیغی، مبلّغ و روحانی را به سوی کمال هدایت می‌کند تا هم دنیایش آباد شود، هم آخرتش. چنین مبلّغی، فراتر از اجبار عمل به دستورهای خدا، در دل مردم جای دارد. برای همین او را چون برادر خود می‌دانند. داداشِ زن و مردِ روستا است. برای همین او را «ملداش» صدا می‌زنند. ایلچی یک ملداش واقعی است.

ماجرای خلق اولین رمان فقهی/ فرهنگ بومی ایران در آوار ادبیات وارداتی دفن شده استفیروزجایی: اصلی‌ترین کار یک طلبه تبلیغ است

  علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.

 انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات روایت نمایشی زاویه دید شخصیت ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است

به گزارش خبرنگار مهر، سپهر خلجی صبح پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان ایلام اظهار کرد: وظیفه مهمی در قبال اطلاع رسانی کارهای انجام شده در دولت برای مردم داریم.

وی بیان کرد: اقدامات خوبی در استان ایلام از جمله در بخش اربعین حسینی صورت گرفته است، مردم باید این حجم از اقدامات را زندگی خود احساس و درک کنند.

خلجی با اشاره به اینکه روایت اول در ارتباط با رویدادهای مختلف باید در اختیار ما باشد، گفت: ۳۷ هزار شهید غزه امروزه روایتی از مظلوم مردم غزه است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت عنوان کرد: آمریکایی‌ها روزی می‌گفتند دانشگاه پادگان نیست، امروز حمایت دانشجویان آمریکایی باعث زندانی شدن آنها شده است.

خلجی تصریح کرد: آرایش رسانه‌ای دشمن آفندی شده است، یعنی علاوه بر برجسته کردن نقاط ضعف، حتی به نقاط قوت کشور هم حمله رسانه‌ای می‌کنند.

وی افزود: درگیر جنگ رسانه‌ای و روایت‌ها هستیم، الان حوزه جنگ رسانه‌ای دشمن بیشتر در بخش اقتصادی است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه وظیفه ما امیدآفرینی و اعتماد سازی است، افزود: یادمان نرود در چه شرایطی دولت سیزدهم، دولت را تحول گرفت، تورم ۶۰ درصدی داشتیم.

وی افزود: تورم محصول دولت گذشته است که به این دولت رسیده است، نفوذ تا دفتر رئیس جمهور وجود داشت.

خلجی تصریح کرد: نفت به فروش نمی‌رفت، امروز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ بشکه نفت فروخته می‌شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت عنوان کرد: رشد بالای ۶ درصد در کشور را تجربه کردیم و این میزان به هشت درصد خواهد رسید.

وی عنوان کرد: پیشرفته کشور در بخش‌های مختلف مثل فضایی، ارتباط با کشورهای خارجی، قاب توجه است.

وی گفت: حجم نقدینگی از ۴۰ درصد در دولت گذشته به ۲۴ درصد در دولت سیزدهم رسیده است.

خلجی با اشاره به اینکه روایت این اقدامات برای مردم لازم و ضروری است، افزود: فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ما ممنوع است.

وی گفت: تبیین، رفع شبه و روایت گری جزو اولویت‌های مسؤولان باید باشد، آمارهای مقایسه مستند به مردم ارائه دهید.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اظهار کرد: خود مدیر مسؤولیت اصلی اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی خود است.

وی با اشاره به اینکه مدیران به تقویت بخش اطلاع رسانی بپردازند، تصریح کرد: باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان ایلام پیوست اطلاع رسانی تعریف شود.

خلجی عنوان کرد: باید حوزه اطلاع رسانی اولویت شناخته شود، دستگاه‌های اجرایی از افراد توانند برای روابط عمومی استفاده کنند.

کد خبر 6094892

دیگر خبرها

  • شاهکار المپیاکوس در ویلا پارک و برد دراماتیک بنفش‌ها در لحظات پایانی
  • بازدید ۴۰ هزار نفر از مراکز صنعتی ایلام
  • یادداشت: پیغامی برای هاشم بیگ‌زاده!
  • روایت دو بازیگر زن از تحقیرشان توسط مردم
  • فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است
  • ۴۰۰ سال پیش شغل اصلی مردم دربند خرید و فروش برده بود!
  • نگرانی از کاهش سطح دینداری و افزایش بی اعتمادی در جامعه در یادداشت عباس عبدی
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید