Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@02:11:02 GMT

شکرگزاری؛ شرط رسیدن نعمت به انسان/بلندپرواز باشید

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۳۵۲۷

شکرگزاری؛ شرط رسیدن نعمت به انسان/بلندپرواز باشید

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در کربلای معلی در پنجمین جلسه تفسیر و تدبر سوره ابراهیم در ماه مبارک رمضان که ۱۲ اردیبهشت‌ماه با تدبر در آیات ششم و هفتم این سوره مبارکه از برنامه «زلال سخن» شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، با اشاره به آیه ۶ سوره ابراهیم که خداوند می فرماید: «وَإِذْ قَالَ مُوسَی لِقَوْمِهِ اذْکُرُوا نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ أَنْجَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ»، گفت: در این آیه خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: به بنی اسرائیل بگو که یادتان باشد آن روزی که فرعون پسران شما را به قتل می رساند و دختران شما را نگه می داشت و چه عذاب و بلای عظیمی به سرتان می آورد؛ و امروز هم خدا فرعون را نابود کرد و این بلا را از سر شما رفع نمود، پس با یادآوری آن روز، امروز شکر رفع آن بلا را نمایید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شکر خدا نمودن در مواجهه شدن با اهل بلا اظهار کرد: در روایات آمده است که اگر اصحاب البلا و کسانی که به مشکلی مبتلا هستند، مثلاً فردی که نابینا، شل، مریض و یا هر مشکلی دارد و شما آن مشکلات و بیماری‌ها را ندارید و شما او را می‌بینید، به گونه‌ای بین خودتان که او متوجه نشود، شکر خدا را گفته و بگوید: «الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی عافانِی»؛ الحمدالله من خوب هستم و مشکلی ندارم.

شکرگزاری راهکار ماندگاری نعمت ها

این مرجع عالیقدر تقلید گفت: برای اینکه نعمت ها بماند، انسان باید کاری کند که نعمت را حفظ کند. مثلاً شما اگر در جیب خود یک مقدار پول باشد و بترسید که این پول گم یا دزیده شود، آن را در بانک یا گاوصندوق می گذارید. نعمت‌های الهی هم همین‌گونه است، نعمتی که خدا به شما عطا کرده وقتی شما شکرعملی آن نعمت را به جا آوردید، این نعمت در گاوصندوق قرار می گیرد و به ودیه الهی می رود و محفوظ می ماند.

وی ادامه داد: حالا شکر مال و ثروت انفاق است؛ شکر علم نشر است؛ شکر آبرو بذل است، یعنی شما آبرو دارید و کسی آمد و خواست از آبروی شما استفاده کند، مثلاً فردی فقیر است از شما خواست که به فردی غنی‌تر شما زنگ بزنید که به این فرد فقیر کمک کند، اگر شما از آبروی خودتان برای این کار استفاده کردید، این کار آبروی شما را حفظ می کند، اگر پول دادید پول شما حفظ می شود، اگر علم خود را دادید علم شما حفظ می شود، و هر نعمتی به فراخور آن نعمت، شکری دارد.

رسیدن نعمات به صورت تدریجی

آیت‌الله مدرسی رسیدن نعمت به انسان را به شرط شکرگزاری دانست و بیان کرد: انسان وقتی خداوند به او نعمتی عطا کرد و او مثبت به این نعمت نگاه کرد و فکر نمود که این نعمت بیشتر شود، این کافی نیست! آقا امیرالمومنین (ع) فرمودند: چون نشانه های نعمت پروردگار آشکار شد، با ناسپاسی نعمت ها را از خود دور نسازید. نعمت به یکباره به سمت شما نمی آید، بلکه به صورت تدریجی به سمت شما می آید. شما اوّل ازدواج می کنید، بعد بچه‌دار می شوید، بعد خانه‌دار می شوید، و این نعمت ها به صورت تدریجی به شما می‌رسد.

وی ادامه داد: انسان برای اینکه روز به روز از نعمت های جدید الهی برخوردار شود، باید بلند پرواز باشد و همت زیاد داشته باشد. همت این نیست که انسان فقط یک مقدار پول داشته باشد، بلکه انسان باید تمام نعمت‌های الهی را از خدا بخواهد. در روایت آمده که درخواست خیر کثیر و همه نعمت ها را بنمایید: «اللَّهُمَّ إِنِّی اَسْئَلُکَ مِنَ الْخَیْرِ کُلِّهِ: عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَمَا لَمْ أَعْلَمْ، وَأَعُوذُ بِکَ مِنَ الشَّرِّ کُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَمَا لَمْ أَعْلَمْ». خدایا من تمام نعمت‌های تو را می خواهم و از تمام نقمت‌های تو به تو پناه می برم. این روحیه و همت بالا سبب این می شود که انسان شکر کند، که شکر سبب زیادت نعمت می شود.

لزوم یادآوری نعمت‌های الهی و شکر آن

مؤلف تفسیر هدایت با اشاره به لزوم یادآوری نعمات الهی بیان کرد: حالا خداوند در آیه ۶ سوره ابراهیم می فرماید: «وَإِذْ قَالَ مُوسَی لِقَوْمِهِ اذْکُرُوا نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ أَنْجَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ»، ای مردم نعمت های الهی را یادتان بیاید، حالا آیا به زبان یا به دل است؟ با هر دو است. یادتان رفت که فرعون با شما چه می کرد؟ که در ادامه می فرماید: «یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَیُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ»، فرعون و ارتش فرعون، بدترین عذاب را بر شما وارد نمود بعد در پایان آیه می فرماید: «وَفِی ذَلِکُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ»، این یک بلای بسیار بزرگی بود.

وی ادامه داد: وقتی شکر نعمت را به جا آوردید، یک نعمت پس از نعمت دیگر به شما عطا می شود و این قدر خدا به شما نعمت می دهد که حتی خودتان هم به این نعمت‌ها فکر نمی‌کردید.

این مرجع عالیقدر تقلید در پایان با اشاره به عقوبت کفران نعمت اظهار کرد: در پایان آیه بعد خداوند می فرماید: «وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»، حالا اگر کفران نعمت کنید! به این معنا که نه نعمت را نعمت بداند و از داشتن آن قلباً شکر کنید و نه به زبان و نه به عمل، شکر آن نعمت را نکردید، باعث می شود که خداوند نعمت‌ها را از شما بگیرد و به جای نعمت به شما نقمت می دهد و نقمت هم شدید است.

کد خبر 4915566

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله مدرسی تفسیر قرآن خداوند ماه مبارك رمضان ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ کنفرانس بین المللی شهید مطهری قرآن دعا و نیایش شبکه چهار سیما کاظم صدیقی تفسیر قرآن نشست علمی معرفی نشریات فلسفه سازمان تبلیغات اسلامی نعمت های الهی نعمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوش و بش محمد صلاح با مویس، سرمربی حریف پس از به ثمر رسیدن گل دوم وست هم

خوش و بش محمد صلاح با مویس، سرمربی حریف پس از به ثمر رسیدن گل دوم وست هم

دیگر خبرها

  • خوش و بش محمد صلاح با مویس، سرمربی حریف پس از به ثمر رسیدن گل دوم وست هم
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • کارگران تقویت کننده پایه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند
  • مشکلات کارگران از سر راهشان برداشته شود
  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج
  • بهره مندی ۶۸ روستای قزوین از نعمت گاز طبیعی
  • پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت
  • شکرگزاری در کلاس ریاضی