Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا ابوالقاسمی گفت: «فضاجو»، اولین سایتی است که برای اولین بار در ایران رصد ماهوراه‌ها و ارزیابی آنها را انجام می دهد ولی عمده رسانه‌های کشور، سایت های خارجی را برای ردگیری و رصد ماهواره نور معرفی می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور در سوم اردیبهشت ماه سال جاری، نخستین ماهواره نظامی جمهوری  اسلامی ایران توسط نیروهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا رفت، ماهواره ای که هر 93 دقیقه یک بار به دور کره زمین می چرخد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مردم علاقه مند هستند تا رصد دقیقی از حرکت این ماهواره در فضا داشته باشند و آن را ردیابی کنند، برای این منظور باید از سایت های رصد ماهواره ها استفاده کرد که متاسفانه با وجود سایت بومی، بسیاری از رسانه ها، رصد ماهواره نور را از طریق سایت های خارجی معرفی کردند و این در حالی است که سایت بومی فضا جو که با همت جوانان و نخبگان ایرانی طراحی شده است از قابلیت های ویژه ای برخوردار است که در مقایسه با نمونه های خارجی،  یک سر و گردن بالاتر است.

سایت «فضاجو» اولین و تنها سایت بومیِ ردیابی و رصد ماهواره است که توسط جوانان ایرانی که در دانشگاه های علم و صنعت، امیرکبیر و مالک اشتر خودمان درس خوانده اند و امروز دانش و توانایی خود را در معرض نمایش گذاشته اند تا بگویند یک ایرانی هر جایی که اراده کند می تواند موفق باشد.

«فضا جو»اولین و تنها سایت رصد ماهواره در ایران

رضا ابوالقاسمی مدیر سایت بومی فضا جو است که در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در حال حاضر حدود هزار و 500 ماهواره در فضا وجود دارد که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود و شناخت و ردیابی  این ماهواره ها هم در حوزه های نظامی و هم درحوزه غیر نظامی کاربرد زیادی دارد.

مدیر سایت بومی فضاجو ادامه داد: امروزه برای رصد ماهواره ها نیازی به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی ندارید و تنها دانستن موقعیت آن ها کفایت می کند و باید نوع آن ، تاریخ عبور، زمان رویت، سمت و ارتفاع ماهواره، میزان درخشندگی  و ... را به دست آورید و برای این کار لازم نیست زحمتی به خود بدهید چراکه سایت هایی بسیاری این کار را آسان کرده اند.

وی تشریح کرد: سال گذشته همزمان با پرتاب ماهواره ظفر از سایتی رو نمایی کردیم که با همت 7 نفر از جوانان نخبه ایران راه اندازی شد و ما موفق شدیم ماهواره را ردیابی کنیم ولی پرتاب این ماهواره موفقیت آمیز نبود.

دقت پیش بینی مدار و ردیابی سایت فضا جو برتر از مشابه خارجی آن است

ابوالقاسمی بیان کرد: تیم فضا جو متشکل از 7 نفر است که تخصص های مختلف را با توجه به نیاز شامل می شود که رشته های هوافضا، نرم افزار و مخابرات از جمله آن هاست که میانگین سنی این گروه 22 تا 23 سال است، البته فارغ التحصیلان با تجربه هم که در گذشته کارهای ساخت ماهواره انجام دادند در طراحی و ساخت این سایت با ما همکاری می کنند.

وی ادامه داد: سایت فضاجو، نمونه خارجی زیادی دارد ولی دقت پیش بینی مدار و ردیابی هیچ کدام از آن ها مانند سایت فضا جو نیست و اگر این مقایسه صورت گیرد قابلیت های ویژه این سایت نمایان می شود.

مدیر سایت بومی فضا جو تصریح کرد: یکی از مزیت های سایت فضا جو این است که مستقل از سایت های خارجی است و با توجه به پارامترهای مداری ماهواره، جی پی اس و نقطه اولیه مدار می تواند کار ردیابی ماهواره و رصد آن را انجام داده و به صورت لحظه ای محل ماهواره را در فضا مشخص کند.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: یکی از کاربردهای این سایت بومی این است که ایستگاه زمینی که قرار است ماهواره از آن سیگنال بگیرد بر اساس پیش بینی که سایت انجام می دهد ایستگاه خود را آماده می کند و در زمان هایی که ماهواره در رویت ایستگاه زمینی قرار می گیرد بر اساس پارامترهای مداری که سایت ارائه می کند می تواند از ماهواره ها خود دریافت اطلاعات انجام دهد.

رونمایی از اپلیکیشن رصدماهواره در سایت فضاجو

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال این هستیم تا اطلاعات همه ماهواره های موجود دنیا در این سایت بارگذاری شود، عنوان کرد: هر شخصی با مراجعه به این سایت می تواند ماهواره خود را انتخاب کند و بر اساس پیش بینی که در این سایت انجام می شود به صورت آنلاین هم موقعیت ماهواره و هم پیش بینی های چند روز آینده ماهواره را که در چه زمان هایی از ایستگاه زمینی مد نظر و یا موقعیت کاربر عبور می کند را ردیابی کند.

مدیر سایت بومی فضاجو فعالیت این سایت را مستقل از ایستگاه ها و سایت های خارجی مطرح کرد و گفت: علاقه مندان حوزه فضا با استفاده از این سایت می توانند از کلیپ های آموزشی بارگذاری شده در سایت که نحوه ردیابی ماهواره و اخبار به روز ماهواره ها را ارائه می کند استفاده کنند و تلاش ما این است تا نیاز آموزشی قشر دانش آموز و علاقه مندان فضایی را برطرف کنیم.

ابوالقاسمی از رونمایی اپلیکشین فضا جو در چند روز گذشته خبر داد و بیان کرد: اپلیکیشن بومی رصد ماهواره نیز در سایت ارائه شده است و مردم می توانند با دانلود و نصب آن بر روی گوشی بدون مراجعه به سایت ماهواره های مورد نظر خود را ردیابی کنند.

کم لطفی رسانه ها و مسئولان در معرفی سایت فضاجو برای رصد ماهواره نور

وی خاطر نشان کرد: تیم فضا جو  به دنبال این مسئله است که این سایت را توسعه دهیم و به یک نرم افزار جامعی برسد و برای تکمیل  شدن دیتا بیس و زیر ساخت های سخت افزری مطابق برنامه ریزی های انجام شده  تا پایان  سال 99 این مشکلات برطرف می شود و ما به صورت عملیاتی وارد میدان می شویم.

مدیر سایت بومی فضاجو اضافه کرد: بعد از پرتاب ماهواره نور این سایت مورد استفاده بیشتری قرار گرفت و به صورت لحظه ای می توان کار رصد این ماهواره راانجام داد ولی هر چه تعداد ماهواره ها زیاد شود کار سنگین تر می شود و نیاز است نرم افزار ها حرفه ای تر و سخت افزار های بیشتری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فضا جو، اولین سایتی است که برای اولین بار در ایران رصد ماهوراه ها و ارزیابی آن ها را انجام می دهد، خاطر نشان کرد: متاسفانه وقتی به رسانه ها مراجعه می کنیم عمده آن ها سایت های خارجی را برای ردگیری و رصد ماهواره نور معرفی کردند.

ابوالقاسمی ادامه داد: این در حالی است که  ما جوان های ایران دور هم جمع شدیم تا این دانش به صورت بومی ایجاد شود لذا انتظار داریم حمایت بیشتری از این استارت آپ ها و نخبگان انجام شود تا تشویق شده و در گام های بعدی محکم تر جلو بروند.

این جوان نخبه در پایان اظهار کرد: بنابراین در خواست ما از رسانه ها و مسئولان این است که از دانش بومی و جوانانی که تلاش کردند تا ایران اسلامی خودکفا باشد و روی پای خود بایستد حمایت کنند به ویژه در زمینه رصد ماهواره نور که با همت سپاه پاسدارن با موفقیت در فضا قرار گرفت، با معرفی سایت فضاجو  که ز سایت های برتر دنیا برای رصد و ارزیابی موقعیت ماهواره است از دانش و نخبگان بومی حمایت کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رصد ماهواره نور سایت های خارجی ماهواره ها پیش بینی رسانه ها سایت فضا برای رصد فضا جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۵۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ بهروز ناصری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه اظهار کرد: معاونان و مدیران فرهنگی باید با به فعلیت رساندن ظرفیت بی‌نظیر دانشجویان و استادان سفیران معرفی دستاوردهای دانشگاه باشند. دستاورد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی، پژوهشی و به‌ویژه فرهنگی در کشور بی‌نظیر و تأثیرگذار بوده و باید تأثیرگذاری دانشگاه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی و مردم و مسئولان در جریان آن قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: پایلوت شدن معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام به‌عنوان متولی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سطح همه مراکز آموزش عالی استان، کسب عنوان برتر جشنواره مهدویت و امامت در دوره قبل، کسب مقام اول راهیان نور در سطح کشور گوشه‌ای از افتخارات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام بوده که با تلاش و کوشش حوزه فرهنگی کسب شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: اولویت اصلی استان ایلام با توجه به برگزاری کنگره اربعین و بیشترین حجم تردد کشور از استان به‌عنوان دروازه عتبات عالیان کار فرهنگی است و انتظار مسئولان استان ایلام محور قرار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی در ایام اربعین و بسط و گسترش فرهنگ اربعین و عاشورایی بوده و باید از این ظرفیت برای توسعه دانشگاه و معرفی بیشتر آن استفاده شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • حمایت‌ها باید همه جانبه و یکپارچه باشد
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر