Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سایر رسانه های خبرگزاری تقریب، بر اساس مطالعه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، تداخل دو واکنش اصلی دفاعی بدن باعث می‌شود که سیستم ایمنی در برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹، واکنش‌های شدیدی از خود نشان دهد.

اولین خط دفاعی، واکنش ایمنی ذاتی (innate immune response) یا ایمنی طبیعی است که نخستین سطح محافظتی بدن محسوب می‌شود و به محض بروز عفونت وارد عمل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خط دوم دفاعی، واکنش ایمنی تطبیقی (the adaptive immune response) است که چند روز پس از بروز عفونت، در صورتی که عامل ویروسی باقی مانده باشد، وارد عمل می‌شود.

محققان با استفاده از یک مدل سازی ریاضی به نام "target cell-limited model" تعامل این دو واکنش را در مواجهه با کووید ۱۹ بررسی و نتیجه را با آنفلوآنزا مقایسه کردند.

نتایج نشان می‌دهد آنفلوانزا عفونتی است که خیلی سریع حرکت می‌کند و سلول‌های خاصی در دستگاه تنفسی فوقانی را هدف قرار می‌دهد. این ویروس در مدت دو تا سه روز، تمام سلول‌های هدف را از بین می‌برد و بیکار می‌شود. در این حالت واکنش ایمنی ذاتی وارد عمل می‌شود و همه ویروس‌ها را پاکسازی می‌کند.

حمله ویروس جدید کرونا به چه شکلی است؟
بر اساس این مدل ریاضی، ویروس جدید کرونا سلول‌های سطحی سراسر سیستم تنفسی و به ویژه ریه را مورد حمله قرار می‌دهد و دوره نهفتگی آن حدود ۶ روز است. بنابراین بیماری پیشرفت کندی دارد. در این حالت علاوه بر واکنش ایمنی ذاتی، واکنش تطبیقی نیز وارد عمل می‌شود و تداخل این دو واکنش، منجر به اختلال عملکرد سیستم ایمنی در مواجهه با ویروس می‌شود.
این حالت به بروز واکنش‌های شدیدی از جمله طوفان سیتوکین منجر می‌شود که نتیجه آن از بین بردن سلول‌های سالم و آسیب به بافت است.

طوفان سیتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیر طبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علائمی مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد. در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ این عارضه می‌تواند به تورم بافت ریه منجر شود.

تداخل این دو واکنش پاسخی برای این پرسش است که چرا برخی مبتلایان، دو موج از بیماری را تجربه می‌کنند.

راه درمان چیست؟
محققان احتمال می‌دهند یک رژیم کوتاه‌مدت از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در مراحل ابتدایی بیماری، می‌تواند مانع از بروز علائم شدید شود. در واقع این روش پاسخ ایمنی تطبیقی را به تاخیر می‌اندازد و از مداخله آن با پاسخ ایمنی ذاتی جلوگیری می‌کند. این روش گزینه‌ای برای نابودی سریع و موثر ویروس است.

این مطالعه نیازمند آزمایش‌های بالینی بیشتر از جمله‌ روی مدل‌های حیوانی است.

نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین Medical Virology منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: وارد عمل می شود واکنش ایمنی سیستم ایمنی ایمنی ذاتی دو واکنش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز سه‌شنبه ظلم نیروی پلیس آمریکا به دانشجویان جوانی را که در مخالفت با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تظاهرات می‌کنند، محکوم کرد.

براساس گزارش المیادین، مادورو از جوانان در سراسر جهان خواست تا برای محکوم کردن نسل کشی علیه مردم فلسطین به خیابان‌ها بیایند. رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد برای جوانان آمریکا احترام مطلق قائل است، زیرا آنها در مبارزه خود برای صلح مستحق احترام هستند. او همچنین توصیف نتانیاهو از آنها به عنوان نازی‌ها را محکوم کرد.

سرعت اعتراض‌ها در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در رد تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار‌های نسل‌کشی علیه غیرنظامیان فلسطینی در این نوار افزایش یافته است.  این در شرایطی است که مدیریت دانشگاه‌ها با فراخوان به پراکندگی تحصن‌ها و اعمال زور در برخی از آن‌ها در تلاش برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی هستند.

چند روز پیش، ائتلاف بولیواری برای مردم آمریکای لاتین موسوم به اتحاد آلبا (ALBA) خواستار پاسخگویی رژیم جنایتکار و حامیان آن برای جنایات نسل کشی در فلسطین اشغالی شد. اعضای این اتحادیه حمایت خود را از عضویت فوری فلسطین در سازمان ملل متحد، به عنوان اقدامی عادلانه و ضروری که به حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین کمک می‌کند، ابراز کردند.

شرکت کنندگان همچنین خواستار پاسخگویی و دستگیری اعضای رژیم صهیونیستی و حامیان آن شدند، زیرا آنها مسئول جنایات ارتکابی علیه فلسطینی‌ها مطابق با قوانین بین المللی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ