Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی سربیشه قطب تولید کرک در کشور است و اولین ایستگاه نژاد بز کرکی در این شهرستان در سال ۷۸ راه‌اندازی شد که از کرک‌های تولید شده در این شهرستان تنها ۵ درصد فرآوری و مابقی به صورت خام از کشور خارج می‌شود. ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، خراسان جنوبی استانی کویری است که درگیر خشکسالی‌های 18 ساله است، کشاورزی و دامداری شغل بیشتر مردم در این استان است و بیشتر منابع آبی برای کشاورزی و دامداری از قنات تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی مناطق مرزی بادهای موسمی و طوفان‌های شن فعالیت‌های مختلف کشاورزی و دامداری مردم سختکوش و قانع منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

از سوی دیگر با توجه به مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهرها و کاهش جمعیت فعال ساکن در روستاها، مشاغل خدماتی نیز رونق چندانی ندارند اما یکی از پتانسیل‌های با ارزش خراسان جنوبی وجود بز کرکی بومی است که به لحاظ آشنایی روستائیان و عشایر با دامداری و ویژگی‌هایی که این فعالیت تولیدی دارد امکان ایجاد فرصت‌های شغلی را در روستاها و حتی روستاهای بسیارکم جمعیت فراهم کرده است.

گیاهان دارویی الیگودرز شناسنامه‌دار شوند؛ تلاش برای راه‌اندازی کارخانه فراوری گیاهان دارویی‌نبود واحد‌های بسته‌بندی و فراوری سد راه توسعه طلای سرخ در استان کرمانشاهفقدان صنعت فراوری در ساحل‌ عاج در روابط تجاری با سمنان برطرف می‌شود

تولید کرک در اقتصاد دامداری منطقه استان نقش مهمی را ایفا می‌کند. کرک نسبت به سایر توده‌های ژنتیکی ارزش بالایی جهت سرمایه­‌گذاری دارد.

این روزها با آغاز فصل بهار پشم چینی در سربیشه حال هوای خاصی به خود گرفته و از زن و مرد مشغول پشم چینی گوسفندان هستند.

سربیشه یکی از قطب‌های تولید کرک در کشور است، پتانسیلی که به تنهایی برای رونق اقتصادی منطقه کافی نیست و باید زنجیره فرآوری تکمیل شده و ارزش افزوده بیشتری نصیب بهره‌برداران شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: این شهرستان با دارا بودن 92 هزار راس دام کار پشم چینی را آغاز کرده است.

جوادی بایگی با بیان اینکه پوشش منحصر به فرد این نوع کرک سبب شده جهانی شدن آن شده است افزود: بز کرکی که خواستگاه آن در کشور از آن خراسان جنوبی و سربیشه است با گرم شدن هوا کار چیدن آنها آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: کرک‌هایی که از این بزها در شهرستان چیده می‌شود کرک خالص است از هر راس بز حدود یک کیلوگرم کرک تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: ایستگاه نژاد بز کرکی در سربیشه سال 78 با هدف حفظ  توده ژنتیکی بز بومی ایجاد شده و در حال حاضر 200 راس بز مولد و 150 راس دام نابالغ دارد.

جوادی افزود: آنچه از کرک در این شهرستان به دست می‌آید بدون فرآوری از کشور خارج می‌شود و ها 5 درصد کرک‌های تولیدی در شهرستان فرآوری می‌شود و در خانه برک بافی که در سربیشه احداث شده تبدیل به نخ و پارچه می‌شود.

کرک‌های این منطقه شهره جهانی دارند اما در انتظار حمایت مسئولان در زمینه فرآوری است. برای توسعه هنر برک بافی نیز اولین خانه برک ایران در سربیشه راه‌اندازی شده که تا حدی با تولیدات جلوی خام فروشی گرفته شود.

از ویژگی‌های کرک این است که به آسانی شعله ور نمی‌شود به همین دلیل در صنعت هم از آن استفاده می‌شود. خاصیت‌های کرک باعث بالا رفتن ارزش آن در دنیا شده است. کرک موکشی شده و تمیز با قیمت‌های بسیار بالایی در دنیا خرید و فروش می‌شود.

کرک استان خراسان جنوبی دارای مزیت‌های زیادی از جمله دارای بافتی ظریف، محکم، سبک، لطیف و دارای خاصیت جذب رطوبت بالا و عدم شعله ­ور شدن است. که متأسفانه دسترنج دامداران بدون فرآوری به بازارهای خارج از کشور صادر شده و سود حاصله به جیب دلالان رفته و دامداران درآمد زیادی از این طریق کسب نمی‌کنند.

انتهای پیام/254/ش

R41348/P/S6,56/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان جنوبی تولید کرک بز کرکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۸۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعزیر قاچاقچی البسه در نهبندان

محدثی نژاد مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: پرونده البسه خارجی قاچاق به ارزش ۸۱ میلیون و ۶۳۸ در شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان نهبندان رسیدگی شد.

او افزود: شعبه پس از بررسی اوراق و محتویات پرونده، اخذ استعلام‌های لازم و عدم ارائه مدارک گمرکی توسط متهم، تخلف انتسابی را محرز دانسته و علاوه بر ضبط کالای کشف شده متهم را به پرداخت ۲۲۴ میلیون و ۹۱۶ هزار ریال جریمه محکوم کرد.

بیشتر بخوانید

قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد

 محدثی نژاد بیان کرد: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان محموله را در هنگام بازرسی از یک دستگاه اتوبوس کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • (تصاویر) خسارت تگرگ به منازل و خودرو‌ها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • مختاران سربیشه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • بارش شدید تگرگ در درح سربیشه خراسان جنوبی
  • مختاران سربیشه با ۷۳ میلیمتر رکورددار بارندگی‌های شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی
  • تعزیر قاچاقچی البسه در نهبندان
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند