Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@18:28:49 GMT

ارتباط کمبود منگنز با مشکلات قند خون!

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۳۵۴۵

ارتباط کمبود منگنز با مشکلات قند خون!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دیابت به عنوان یک مشکل سلامت جدی شناخته می‌شود که روند ابتلا به آن رو به افزایش است و به نسبت‌های اپیدمی نزدیک می‌شود. به عنوان مثال، آمار موسسه تحقیقات دیابت آمریکا نشان می‌دهد که ۲۴.۲ میلیون نفر یا ۱۰.۵ درصد جمعیت این کشور به دیابت مبتلا هستند.

بنابر گزارش انجمن دیابت آمریکا، ۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ میلیون نفر از افراد مبتلا به دیابت در این کشور بیش از ۶۵ سال سن دارند.

دیابت می‌تواند بسیاری از بخش‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد و با عوارض جدی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، نابینایی، نارسایی کلیوی، و قطع عضو نیز مرتبط است.

ورزش و رژیم غذایی دو سلاح اصلی ما برای پیشگیری از ابتلا به دیابت محسوب می‌شوند.

اما در کنار پرهیز از شکر و غذا‌های فرآوری شده و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم دقیقا چه چیزی باید مصرف کنیم تا احتمال ابتلا به دیابت کاهش یابد؟

یک ماده معدنی وجود دارد که شاید تبلیغات زیادی درباره آن وجود نداشته باشد، اما ممکن است عاملی کلیدی در پیشگیری از ابتلا به دیابت باشد.

منگنز برای تنظیم قند خون

منگنز یک ماده معدنی کمیاب ضروری است به این معنی که بدن انسان به مقادیر کم از آن نیاز دارد، اما بدون این ماده مغذی بدن دچار مشکل می‌شود.

برای درک بهتر باید به این نکته اشاره داشت که آهن نیز یک ماده معدنی کمیاب ضروری است و می‌دانیم که کمبود آن به کم خونی منجر می‌شود.

بیشتر میزان منگنز در پانکراس متمرکز شده است و در تولید انسولین نقش دارد.

فردی که کمبود منگنز دارد دچار اختلال در تحمل گلوکز خواهد شد. به بیان دیگر، گلوکز خون وی بیش از سطوح عادی افزایش می‌یابد، اما نه به اندازه‌ای زیاد که برای تشخیص سریع دیابت کافی باشد.
پیوند کمبود منگنز با خطر دیابت

بنابر مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه Diabetes Care منتشر شد، مصرف منگنز بیشتر با خطر کمتر دیابت ابتلا به نوع ۲ بین زنان یائسه مرتبط بوده است.

در این مطالعه شرایط ۸۴,۲۸۵ زن یائسه مورد بررسی قرار گرفت. ارتباط بین منگنز و خطر دیابت نوع ۲ در این افراد ارزیابی شد و پژوهشگران دریافتند خطر ابتلا به دیابت در افرادی که منگنز بیشتری مصرف می‌کردند ۳۰ درصد کمتر بود.

پژوهش‌های پیشین نیز از این نتایج پشتیبانی می‌کنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ که در کره جنوبی انجام شد، ارتباط بین سطوح مصرف منگنز و کاهش خطر ابتلا به دیابت را نشان داد.

در این مطالعه سطوح منگنز خون ۳,۹۹۶ شرکت کننده اندازه گیری شد و این افراد از نظر ابتلا به دیابت و چهار بیماری مزمن دیگر مورد ارزیابی قرار گرفتند.

پژوهشگران دریافتند که سطوح منگنز خون در افراد مبتلا به دیابت به میزان قابل توجهی پایین است. این به پژوهشگران نشان داد که منگنز می‌تواند در حفظ سطح پایدار گلوکز نقش داشته باشد.
فواید دیگر منگنز برای بدن انسان

دریافت منگنز به میزان کافی از رژیم غذایی افزون بر کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌تواند فواید سلامت دیگری را نیز ارائه کند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- منگنز برای قدرت و استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوان ضروری است.

- منگنز یک گشادکننده رگ‌های خونی است، از این رو، به پیشگیری از سکته مغزی کمک می‌کند.

- منگنز در گوارش پروتئین‌ها و اسید‌های آمینه نقش دارد.

- منگنز در تولید تیروکسین، هورمونی که عملکرد عادی تیروئید را حفظ می‌کند، نقش دارد.

اما به چه میزان منگنز برای بهره‌مندی از فواید سلامت آن نیاز داریم؟

مقدار مصرف توصیه شده روزانه منگنز برای مردان بزرگسال ۲.۳ میلی گرم و برای زنان بزرگسال ۱.۸ میلی گرم است. مصرف مقادیر بیش از ۱۱ میلی گرم در روز می‌تواند منگنز را به یک ماده سمی تبدیل کند. از این رو، نباید در مصرف مکمل‌های منگنز زیاده‌روی کرد و باید به میزان مصرف توصیه شده توسط پزشک توجه داشته باشید.

از جمله منابع غذایی خوب برای منگنز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مغزدانه ها، به ویژه بادام و گردوی آمریکایی

- لوبیا‌ها و حبوبات مانند لوبیا لیما و لوبیا چیتی

- جو دوسر و غلات صبحانه سبوس‌دار

- نان گندم کامل

- برنج قهوه‌ای

- اسفناج

- آناناس

- شکلات تلخ

- صدف سیاه

- سیب زمینی شیرین

همچنین، منگنز بخشی از آنزیم آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن انسان است. این آنزیم از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد به پیشگری از ابتلا به بیماری کمک می‌کند.

از این رو، مصرف خوراکی‌های سرشار از منگنز نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک کند. این همان چیزی است که در حال حاضر و با دنیاگیری بیماری کووید-۱۹ به آن نیاز داریم.

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت خطر ابتلا به دیابت یک ماده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه قند خونی درباره دیابت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ قند خون بالا که به عنوان هایپرگلیسمی شناخته می‌شود، یک بیماری بالقوه خطرناک است که معمولا با دیابت مرتبط می‌باشد. اگر برای مدت طولانی سطح قند خون تان بالا باشد، مستعد ابتلا به عفونت چشم، قلب، کلیه‌ها و اعصاب خواهید بود.

ورزش نکردن
ورزش منظم نقش مهمی در مدیریت قند خون دارد. برای افرادی که دیابت یا هر بیماری دیگری دارند، نمی‌توان مزایای ورزش کردن را نادیده گرفت. ورزش به کنترل وزن، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید LDL مضر، افزایش کلسترول HDL سالم، تقویت عضلات و استخوان ها، کاهش اضطراب و بهبود سلامت عمومی کمک می‌کند. فعالیت بدنی مزایای بیشتری برای افراد مبتلا به دیابت دارد؛ باعث کاهش خون می‌شود؛ سطح گلوکز را افزایش می‌دهد و حساسیت بدن شما را به انسولین نیز افزایش خواهد داد.

نادیده گرفتن چربی‌های خطرناک دور شکم
افرادی که وزن اضافی در اطراف شکم دارند؛ بیشتر در معرض خطر مشکلات ناشی از قند خون هستند. کسی که رژیم غذایی اش حاوی مواد التهاب زاست و چربی اضافی در اطراف اندام‌های مرکزی اش دارد، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ است. اضافه وزن و چاقی از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، اما این که چطور بدن شما چربی را ذخیره و وزن را مدیریت می‌کند هم می‌تواند از علائم اولیه خطر باشد.

چک نکردن قند خون
اگر به طور منظم قند خون تان را آزمایش نمی‌کنید، تشخیص این که چه زمانی شرایط وخیم می‌شود دشوار خواهد شد. به طور کلی، افرادی که انسولین مصرف می‌کنند، کسانی که در کنترل سطح گلوکز خون مشکل دارند یا هیپوگلیسمی (قند خون پایین) دارند، باید سطح گلوکز خون شان را به طور منظم کنترل کنند. افراد مسن‌تر مبتلا؛ هنگام مصرف دارو‌های دیابت، بیشتر در معرض خطر هیپوگلیسمی هستند و بررسی سطح گلوکز برای شان واجب‌تر است. علائم هیپوگلیسمی شامل گیجی، سرگیجه، گرسنگی و تعریق است.

فراموش کردن مصرف دارو
استفاده از دارو‌های تجویزی در مدیریت قند خون بسیار مهم است. فراموش کردن این دارو‌ها معمولا اتفاق می‌افتد. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای مدیریت دارو‌هایی مثل قرص به وسیله زنگ هشدار وجود دارد؛ همچنین می‌توانید از نمودار استفاده کنید.
علاوه بر این، اگر تلفن هوشمند یا تبلت دارید، محصولات درمانی نسخه‌ای سیار برای کمک به مدیریت دیابت در دسترس هستند. اگر سطح گلوکز خون تان خیلی پایین است، به طور مثال برنامه به شما می‌گوید که چطور مشکل را برطرف کنید و از شما می‌خواهد که سطح گلوکز خونتان را کمی بعد دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که گلوکز خون شما در سطح ایمن قرار دارد.

پیروی نکردن از رژیم مخصوص تان
برای تهیه یک برنامه غذایی با یک متخصص مشورت کنید، بهترین راه برای متعادل نگه داشتن سطح قند خون، تنظیم نسبت درشت مغذی‌ها در هر وعده غذایی است. همه با هم فرق دارند. به طور مثال؛ ظرفیت یک نفر برای سوخت و ساز یک سیب زمینی ممکن است با دیگری متفاوت باشد و باعث افزایش قند شود؛ در حالی که هیچ اثری روی فرد دیگر نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • اشتباه قند خونی درباره دیابت
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد