Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@12:34:06 GMT

کرونا؛ بیکاریِ باربران مرزی و دستِ بسته‌ی دولت

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۴۲۰۱

کرونا؛ بیکاریِ باربران مرزی و دستِ بسته‌ی دولت

ساعت24 - اغلب کسانی که در شهرهای غیرمرزی زندگی می‌کنند، بنادر و شهرهای مرزی در غرب، شرق، شمال و جنوب کشور را با بازارها شلوغ و پررونق می‌شناسند.

اغلب کسانی که در شهرهای غیرمرزی زندگی می‌کنند، بنادر و شهرهای مرزی در غرب، شرق، شمال و جنوب کشور را با بازار‌ها شلوغ و پررونق می‌شناسند. بسیاری از افراد اصلا به خاطر همین بازار‌ها و اجناسی که تنوع بیشتری دارند و قیمت‌شان هم مناسب است، به این شهر‌ها می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرها گذرگاه کالا‌های وارداتی و صادراتی هستند و معیشت اغلب ساکنان آنها بسته به واردات و صادرات است. ترانزیت کالا باعث می‌شود افرادی در بازار‌های بزرگ این شهر‌ها مشغول فروشندگی باشند اما این روزها انواع و اقسام مشاغل مرتبط با صادرات و واردات و عرضه محصولات وضعیت خوبی ندارند و کارگران دچار مشکلات معیشتی شده و تعداد قابل توجهی از آنها که مهاجر هستند یعنی همان کسانی که از استان‌های مرکزی به مرز‌ها می‌روند، حال محبور به بازگشت به زادگاه خود شده‌اند. آنها در شهر و روستای خود هم کاری ندارند، چراکه زندگیِ شغلی‌شان بسته به کار کردن در شهرهای مرزی است.

کارگران روزمزدی که مزد ندارند

یحیی ازجمله کارگران باربر در بندر گناوه است که به دلیل شیوع کرونا تقریبا تمامی درآمد خود را از دست داده است. او می‌گوید: زندگی باربر وابسته به واردات و صادرات است. کار ما این است که بارها را سوار لنج کنیم یا برعکس کالاهای وارداتی را از لنج‌ها پیاده کنیم؛ اما دیگر لنجی پهلو نمی‌گیر یا اگر پهلو بگیرد آنقدر کم این اتفاق می‌افتد که به ندرت کاری به ما می‌رسد.

مرزنشینان به ویژه کارگران مرزنشین یا کارگران مهاجری که بعضا به صورت فصلی برای کار به مرزها می‌روند دچار مشکلات عدیده شده‌اند از همین رو تا زمان گذر از بحران و بازگشت به شرایط عادی این افراد باید مورد حمایت قرار گیرند. این حمایت‌ها ممکن است کم باشد، اما اکنون شرایط ویژه است و باید دست به دست هم داد تا بحران را پشت سر بگذاریم

یحیی؛ کارگر باربر گناوه‌ای می‌گوید: یک سالی هست که مشکلات ما شروع شده و با شیوع کرونا آنقدر مشکلات زیاد شد که تقریبا همه بیکار شدیم. خیلی از باربرانی که از کهگیلویه و بویراحمد به گناوه آمده بودند تا باربری کنند، به شهرها و روستاهایشان برگشتند. در جریان وضعیت بعضی از آنها هستم. آنها در شهر و روستای خود هم کاری ندارند؛ نه کشاورزی، نه دامپروی و نه کار دیگری. معلوم نیست قرار است از کجا پول دربیاورند تا زندگی‌ را بگذرانند. کمک‌هایی که شده، محدود است و اصلا کفاف نمی‌دهد. مسئولان ما کارگران بیکار شده را مثل بقیه مردم حساب کرده و به آنها یک میلیون تومان وام دادند. آیا نباید من که دو ماه است بیکارم با کسی که در شهرهای کوچک و بزرگ سر کار می‌رود و بالاخره درآمدی دارد، فرق داشته باشم؟

آسیب کرونا به زندگی مرزنشینان

بند ناف معیشت مرزنشینان به واردات و صادرات بسته است و حالا بعد از بیش از دو ماه که محدودیت‌های کرونایی شروع شده، کم کم دارد مرزها بازمی‌شود. اما در این شرایط مغازه‌داران متضرر شده از بستن مغازه‌ها، کارگران باربر، اعضای تعاونی‌های مرزنشینان و ... از بیکاری به شدت خسارت دیده و برای امرار معاش مشکلات جدی پیدا کرده‌اند.

ششم اردیبهشت امسال یاسر فیضی (رئیس کمیسیون تعاونی مرزنشینان اتاق تعاون ایران) گفت: ما حدود هفت میلیون نفر جمعیت مرزنشین در کشور داریم که شیوع کرونا کسب‌و‌کار آنها را تحت تاثیر قرار داده است. با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها آسیب جدی به معیشت مرزنشینان وارد شده، چراکه صادرات کالا یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی مرزنشینان است.

در حالی که مشخص است کرونا به گروه‌هایی ازجمله مرزنشینان بیشتر خسارت وارد کرده، اما تمهیداتی ویژه‌ای برای جبران خسارت این افراد اندیشیده نشده یا حمایت‌ها آنقدر کم است که عملا مشکلی را حل نمی‌کند. این موضوع به ویژه از این نظر اهمیت پیدا می‌کند که اغلب کارگران در شهر‌های مرزی از داشتن بیمه محروم هستند و نمی‌توانند روی حمایت‌های بیمه‌ای در ایام کرونا حساب کنند.

یحیی می‌گوید: من مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستم و تا جایی که می‌دانم هیچکدام از کارگران باربر، چه بومی‌ها و چه مهاجران، بیمه ندارند و بیمه بیکاری هم نمی‌گیرند. در شرایط عادی اوضاع ما خوب نیست چه رسد به حالا که دیگر اصلا همه چیز به هم ریخته و به نان شب‌مان محتاجیم.

در توزیع بسته‌های حمایتی دقت شود

علی ساری (نماینده مردم خوزستان در مجلس) به ایلنا می‌گوید: شکی نیست که شیوع کرونا معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. کارگران مناطق مرزی ازجمله خسارت‌دیدگان از کرونا هستند، چراکه شیوع کووید ۱۹ بر صادرات و واردات تاثیر گذاشته است. خسارت‌ها زیاد است و اقدامات حمایتی قطعا جوابگوی همه زیان‌ها نیست.

او ادامه می‌دهد: دولت در بسته‌های مختلفی که برای حمایت از شهروندان برای گذر از بحران کرونا در نظر گرفته، مرزنشینان را هم لحاظ کرده است.

اما این نماینده مجلس با بیان اینکه، "باید در نظر داشت که دست دولت هم بسته است و نمی‌تواند خسارت‌ها را به طور کامل جبران کند" به همه‌گیری بحرانی که با آن مواجه هستیم اشاره کرده و می‌گوید: باتوجه به شرایط ویژه کشور نباید انتظارات بیهوده ایجاد کرد. می‌توان شعار داد و مردم را با وعده و وعید سرگرم کرد، اما وقتی می‌دانیم نمی‌توانیم همه خسارت‌ها را جبران کنیم، نباید توقع بیجا ایجاد کنیم.

پس چه باید کرد؟ آیا مرزنشیننان و بیکاران باید گرسنه بمانند؟، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: انتظاری که از دولت و نهاد‌های حمایتی می‌رود این است که در توزیع حمایت‌ها دقت لازم را داشته باشند. در روزهای اخیر مسئولان بسته‌های حمایتی را تشریح کرده که برخی از آنها اعطا شده است. وام یک میلیونی، کمک‌های بلاعوض به نیم دهک پایین جامعه و وام‌های حمایتی برای کسب‌و‌کار‌ها برخی از حمایت‌های اعطایی و وعده داده شده، هستند. مشکلی که بعضا در گذشته وجود داشته این بوده که کمک‌ها در مواردی به دست افراد مستحق نرسیده است. باید در توزیع بسته‌های حمایتی دقت کرد و افراد نیازمند را در اولویت قرار داد.

زندگی باربر وابسته به واردات و صادرات است. کار ما این است که بارها را سوار لنج کنیم یا برعکس کالاهای وارداتی را از لنج‌ها پیاده کنیم؛ دیگر لنجی پهلو نمی‌گیر یا اگر پهلو بگیرد آنقدر کم این اتفاق می‌افتد که به ندرت کاری به ما می‌رسد

این نماینده مجلس دهم تاکید می‌کند: مرزنشینان به ویژه کارگران مرزنشین یا کارگران مهاجری که بعضا به صورت فصلی برای کار به مرزها می‌روند دچار مشکلات ویژه‌ شده‌اند. تا زمان گذر از بحران و بازگشت به شرایط عادی این افراد باید مورد حمایت قرار گیرند. این حمایت‌ها ممکن است کم باشد، اما شرایط ویژه است و باید دست به دست هم بدهیم تا بحران را پشت سر بگذاریم.

بازگشت به شرایط عادی و درس‌های کرونایی

قطعا اولویت، بازگشت به شرایط عادی است و قطعا کمک‌های اعطایی جوابگو نیست، بنابراین باید هرچه زودتر شرایط کار کردن را برای بیکار شدگان ازجمله کارگران مناطق مرزی فراهم کرد. در کنار این مهم شاید لازم باشد آینده‌نگری‌هایی هم داشته باشیم. ازجمله مشکلات پیش آمده در جریان شیوع کرونا این بود که کارگرانی بیکار شدند، در شرایطی که هیچ بیمه‌ای نداشتند. یکی از کارویژه‌های بیمه‌های اجتماعی جبران خسارت در شرایط بحرانی است. اگر فرهنگ بیمه گسترش می‌یافت و ضریب نفوذ آن بیشتر بود، تمامی بار جبران خسارت کرونا به دوش دولت نمی‌افتاد. دست تنها بودن دولت در شرایط بحرانی باعث شده حمایت‌ها بسیار ناچیز باشد. شهروندان به حق می‌پرسند مگر با بسته حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی چند روز می‌شود زندگی کرد یا در شرایطی که حداقل مخارج ماهانه شش میلیون تومان است، وام یک میلیونی یارانه‌بگیران چه دردی را دوا می‌کند؟ مسئولان دولتی البته می‌گویند بضاعت ما همین است. اما اگر شهروندان بیمه داشتند و بیمه‌ها متعهد به جبران خسارت می‌شدند هم کمیت و هم کیفیت کمک‌ها بیشتر می‌شد. ترویج بیمه‌های اجتماعی یکی از درس‌های کرونا برای آینده است.

منبع:ایلنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: نرخ بيكاري بازگشت به شرایط عادی واردات و صادرات جبران خسارت شیوع کرونا حمایت ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۴۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص

محمد ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در برنامه روز جهانی تالاسمی در خصوص اقدامات صندوق بیماران خاص گفت: درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان بوده و هزینه آنها در بخش های غیر دولتی بر اساس بودجه صندوق بیماران خاص کاهش پیدا کرده است. 

ناصحی ادامه داد: بسته خدمتی جدید در بیمه سلامت از جمله بسته های جدید اوتیسم و کاشت حلزون تحت پوشش صندوق بیماران خاص قرار گرفته است. همچنین خدمات بیماران تالاسمی تحت پوشش صندوق بیماران خاص است. 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: اکنون تولد بیماران تالاسمی ماژور به حداقل و حتی در مواردی به صفر رسیده است.

او گفت: قیمت های جدید پس از دریافت از سازمان غذا و دارو در سامانه بارگذاری خواهد شذ تا بیماران مابه التفاوت قیمت جدید و افزایش یافته را نپردازند. برخی از بیماران نسبت به داروی تولید داخل حساسیت دارند که بیمه سلامت ۹۵ درصد از هزینه های آن را پرداخت می کند. 

ناصحی گفت: شش میلیون و ۶۰۰ هزار بار مراجعه بیماران خاص و صعب العلاج را داشته ایم. بسته خدمتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص بارگذاری شده و می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: ۵۳ بیماری خاص و صعب العلاج در سامانه بیمه سلامت بارگذاری شده و هزینه های دارویی و بستری آنها با پوشش بیمه سلامت در راستای اجرای نسخه الکترونیکی و کاهش پرداختی از جیب مردم ، پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: بسته های ارائه خدمات حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج شامل تشخیصی، دارویی و توانبخشی غنی بوده و در حال بازبینی هستند و باید خدمات مناسبی برای بیماران ارائه شود و با توجه به اینکه شمار بیماران سه برابر حجم بیماری ها است باید تعداد آنها با ارائه خدمات بهتر و پیشگیری کمتر شود‌.

وی بیان کرد: بیش از ۲ میلیون بیمار نشان دار شده و به دنبال آن هستیم همه بیمه شدگان بتوانند از خدمات صندوق بیماران خاص استفاده کنند و داروهای گران قیمت از جمله سرطانی و اس ام ای تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انواع بیماری مغزی، روانی مزمن، دیابت، قلبی، سرطان، پارکینسون، صرع، تالاسمی، آسیب های شنوایی شدید، پیوند کلیه، نارسایی کلیه و غیره جزو صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج هستند و به بیماران خدمات ارائه می شود.

ناصحی اظهار داشت: در بخش دارویی بیماران هموفیلی فقط ۵ درصد فرانشیز دریافت می کنند و خدمات تامین اندام مصنوعی مانند قطع عضو دیابت ۲۵ میلیون تومان پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت داد: انسولین های تزریقی  پر هزینه ترین داروها برای صندوق های بیمه گر بوده و داروی متفورمبن  دیابت پر مصرف تربن دارو برای بیمه ها است. 

وی بیان کرد: بیمه سلامت داروخانه ها را برای ماه اسفند سال گذشته  پرداخت کرده و در حال برنامه ریزی برای پرداخت فروردین هستیم.  بودجه بیمه سلامت افزایش ۶۹ هزار میلیارد تومان برای سال جدید داشته است. 

ناصحی ادامه داد: در بخش بستری سامانه سپاس به صورت الکترونیکی است و بیمه سلامت پرونده ها را برای ارزبابی به دقت رسیدگی می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • جشنواره کن در کما
  • ارتقای اعتبار صندوق بیماران خاص به ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳
  • بسته خدمتی دندانپزشکی برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • چهار هزار و ۶۰۰ کارگر ساختمانی قم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری