Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@04:14:45 GMT

مبارزه با آفت ملخ در بیش از ۵۰۰۰ هکتار از اراضی سمنان

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۶۱۰۰

مبارزه با آفت ملخ در بیش از ۵۰۰۰ هکتار از اراضی سمنان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال سطح مبارزه با آفت ملخ در این استان به بیش از پنج هزار هکتار برسد.

عباس مشیریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط آب و هوایی و تعداد بالای کپسول تخم‌ها در سال جاری میزان سطح مبارزه با ملخ در استان به بیش از پنج هزار هکتار برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مبارزه با ملخ شکم بادمجانی در منطقه آهوان شهرستان سمنان شروع و تاکنون در 400 هکتار مبارزه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ملخ‌ها از جمله خطرناک‌ترین آفات کلیه محصولات کشاورزی هستند، گفت: ملخ‌ها به علت تنوع گونه‌ای و تغذیه‌ای می‌توانند به فرآورده‌های زراعی باغی مراتع و جنگل‌ها خسارت وارد کنند.

مشیریان افزود: از آنجایی که کانون ملخ‌ها دور از مزارع و غالباً در مراتع است، کشاورزان تمایلی به مبارزه با این آفت خارج از مزارع و باغات ندارند و از این‌رو، به‌عنوان آفات عمومی تلقی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه سطح آلودگی محدود یا تراکم پایین باشد، استفاده از سم‌پاش‌های دستی و شیوه‌های مبارزه ساده مطلوب‌تر است و اگر آلودگی وسیع و گسترده باشد، باید از شیوه‌های استفاده کرد که در حداقل زمان حداکثر سطح آلوده را پوشش دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه استفاده از سم‌پاش‌های «توربولاینر» و «ulv پاش» برخی از راه‌های سم‌پاشی برای مبارزه با این آفت است، افزود: استراتژی‌های مختلفی برای مبارزه با ملخ بسته به شرایط مختلف آب و هوایی و مرحله زندگی آفت به کار می‌رود.

مشیریان گفت: باید سعی شود که با آفت ملخ در سنین اولیه پورگی مبارزه شود تا عملیات مبارزه موفقیت‌آمیز و مؤثر باشد.

وی با اشاره به گونه‌های ملخ موجود در استان سمنان افزود: ملخ‌های مراکشی، ایتالیایی، شکم بادمجانی و ملخ‌های بومی از گونه‌های ملخ مشاهده‌شده در استان سمنان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: برای انجام عملیات مبارزه شیمیایی از سموم تماسی نفوذی مانند مالاتیون و فنیتروتیون استفاده می‌شود.

مشیریان خاطرنشان کرد: زمان مبارزه بسته به شرایط آب و هوایی معمولاً از اواخر فروردین‌ماه شروع و تا اواخر مردادماه در مناطق مختلف استان سمنان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفت ملخ در سطح استان سمنان انجام شد، تصریح کرد: سال گذشته، شهرستان‌های سمنان و دامغان بیشترین سطح مبارزه و سرخه را داشته و آرادان نیز کمترین سطح مبارزه را داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت عرصه و شرایط خاص منطقه نیاز به مشارکت جدی سایر دستگاه‌های حاکمیتی و تخصیص اعتبارات ویژه برای مبارزه با این آفت است.

انتهای پیام/2249/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: سمنان مبارزه کشاورزی تنوع گونه ای آفت ملخ سطح مبارزه ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۶۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان

سرپرست فرمانداری کاشان ضمن اشاره به فرا رسیدن ایام گل و گلاب در کاشان گفت: ۶۰۰ هکتار از اراضی کاشان به کشت گل‌محمدی اختصاص دارد. - اخبار استانها -

حمیدرضا محمدی فشارکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به فرا رسیدن ایام گل و گلاب در منطقه کاشان اظهار داشت: با فرا رسیدن این ایام عطر خوش گل محمدی در این منطقه پیچیده است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشان تحت کشت گل محمدی است، افزود: حدود 10هزار تن از باغات گل برداشت می‌شود و در این راستا 26 واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی مشغول به گلابگیری هستند.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان با بیان اینکه صنعت گل و گلاب 10هزار اشتغال را در سال به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: واحدهای صنعتی و سنتی آمادگی برداشت 25 هزار تن گل و تولید 45 هزار تن گلاب را دارند.

وی گفت: از میزان حضور گردشگران در ایام گل و گلاب در اردیبهشت و خرداد باید گفت که بیش از 2 میلیون گردشگر در کاشان ویژه این ایام حضور پیدا می‌کنند و سال‌های گذشته همین میزان گردشگر را کاشان پذیرایی کرد.

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

محمدی فشارکی ضمن اشاره به برگزاری جلسات خدمات سفر تصریح کرد: دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری آمادگی کامل را برای پذیرایی از مسافران و گردشگران در ایام گل و گلاب در شهرستان کاشان دارند و از تمامی مردم و گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در کاشان دعوت به عمل می‌آید.

انتهای پیام/801

دیگر خبرها

  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌وبلوچستان
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان