Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@10:28:58 GMT

«خساپا» در یک‌قدمی بازگشت به تابلوی معاملات

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۶۳۶۴

«خساپا» در یک‌قدمی بازگشت به تابلوی معاملات

سایپا اعلام کرد عملیات ثبت افزایش سرمایه این شرکت در اداره ثبت شرکت‌های استان تهران به پایان رسیده و با انجام مراحل پایانی، نماد معاملاتی شرکت سایپا (خساپا) درآستانه بازگشایی قرار گرفته است. به گزارش پول نیوز، سایپا اعلام کرد عملیات ثبت افزایش سرمایه این شرکت در اداره ثبت شرکت‌های استان تهران به پایان رسیده و با انجام مراحل پایانی، نماد معاملاتی شرکت سایپا (خساپا) درآستانه بازگشایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماد که از اسفندماه گذشته و به‌دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران و افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی‌ بسته شده بود، برای بازگشایی مطابق قوانین جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، ملزم به‌ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها بود که این مرحله هم‌اکنون طی شده و دیگر مراحل پایانی بازگشایی این نماد نیز درحال انجام است. درهمین‌زمینه شرکت سایپا اعلام کرده است اقدامات لازم برای بازگشایی نماد «خساپا» با وجود محدودیت‌های اداری ناشی از برنامه‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا در این شرکت و سازمان بورس و اوراق بهادار کشور انجام شده است و نماد این خودروساز بزرگ کشور به‌زودی بازگشایی خواهد شد.
 افزایش سرمایه به 19550میلیارد تومان
درنخستین روز ماه جاری، معاون اقتصادی گروه سایپا اعلام کرد: «نماد معاملات خساپا که از ۲۷ اسفندماه گذشته پیرو برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران شرکت سایپا و افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها بسته شده است، پس از ثبت این افزایش سرمایه بازگشایی خواهد شد.»
 علی‌اکبر چهارمحالی با بیان اینکه براساس قوانین جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌ها پس از افزایش سرمایه، منوط به‌ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها امکان‌پذیر است، اظهار کرد: «نخستین گام در بازگشایی نماد معاملاتی سایپا ثبت افزایش سرمایه مصوب درمجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران است.»
 چهارمحالی ادامه داد: «پس از ارائه اطلاعات از سوی سایپا و ثبت افزایش صورت‌گرفته، دارایی سهامداران نیز باید تجمیع شود تا پس از آن امکان بازگشایی نماد فراهم آید.» به‌گفته وی، اقدامات لازم برای بازگشایی نماد با وجود محدودیت‌های اداری ناشی از برنامه‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا در شرکت سایپا و سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در حال انجام بوده است و طی روزهای آینده نهایی و نماد بازگشایی خواهد شد. حال این سخن چهارمحالی جامه عمل پوشیده و افزایش سرمایه سایپا به ثبت رسیده است.
 افزایش ۴۰۰ درصدی سرمایه سایپا
موضوع افزایش حدود ۴۰۰ درصدی سرمایه سایپا از محل تجدید ارزیابی‌ها، درمجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام این شرکت مورخ ۲۸ اسفندماه گذشته با حضور بیش از ۷۴ درصد از سهامداران این شرکت به‌تصویب رسید و به این ترتیب سرمایه ثبت‌شده این شرکت از 39 هزار و 200 میلیاردریال به 195 هزار و     500 میلیاردریال افزایش یافت. درهمان مجمع، گزارش‌های معاون اقتصادی، نماینده حسابرس و بازرس قانونی شرکت و توضیحات معاون مالی سایپا ارائه و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش سرمایه شرکت سایپا از محل تجدید ارزیابی‌ها نیز قرائت شد.   زمینه‌سازی برای بهبود روند تولید
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: «این برنامه در اجرای ماده ۱۴ قانون حداکثر توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با هدف افزایش سرمایه شرکت به‌اجرا درآمد و زمینه بهبود روند تولید را فراهم خواهد کرد.»
 سلیمانی افزود: «گروه خودروسازی سایپا قصد دارد با مدیریت هزینه‌ها و ادامه عملیات اقتصادی منضبط در سال 99 چرخه نقدینگی این مجموعه را در مسیر افزایش تولید محصولات خود قرار دهد.» 
وی افزود: «در سال 98 یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دوران در صنعت خودرو کشور را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و با وجود همه موانع و کاستی‌ها در زمینه نقدینگی، توانستیم چند محصول جدید را برای تولید انبوه در سال 99 نهایی کنیم.» 
سلیمانی با اشاره به‌برنامه توقف تولید محصولات خانواده پراید در این گروه، تاکید کرد: «با آغاز تولید محصولات جدید و بهبود شرایط بازار خودرو، وضعیت اقتصادی سایپا با خروج از شمولیت ماده ۱۴۱، پایدار خواهد شد و روند روبه‌رشد این گروه شتاب می‌گیرد.»    

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: محصولات تولید خودرو سایپا سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزایش سرمایه این شرکت محل تجدید ارزیابی ثبت افزایش سرمایه عمومی فوق العاده سایپا اعلام بازگشایی نماد نماد معاملاتی ثبت شرکت ها شرکت سایپا خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

مجلس شورای اسلامی در اصلاح مالیات بر عایدی سرمایه که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفته بود، بورس را از مالیات بر عایدی سرمایه معاف کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس‌ها) و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

طی ماه‌های گذشته شورای نگهبان ایراداتی به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده ۱۲ به همراه ۸ تبصره این طرح گرفته بود که از سوی مجلس اصلاح شد.

بر اساس این گزارش، طبق تبصره ۷ مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی و صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات نخواهد بود.

صدر ماده ۱۲ به این شرح اصلاح می‌شود: یک ماده به‌عنوان ماده ۴۶ ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود.

ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده "عین" یا "حق‌واگذاری محل" در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل ۲- انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی ۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات ۴- انواع ارز

تبصره یک و دو مالیات بر عایدی سرمایه چگونه اصلاح شد؟

تبصره یک و دو ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره یک- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلا عزل با موضوع انتقال دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلا عزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب الکترونیکی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آئین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره دو- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‎‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌شود.

تبصره ۳ و ۴ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۳- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده ۹۳ این قانون نمی‌شوند.

چه تبصره‌های دیگری اصلاح شد؟

تبصره ۵ و ۶ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۵- در صورت فروش دارایی‌های موضوع بندهای ۳ و ۴ این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای ۳ و ۴ بند " ث" ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی‌های موضوع بند ۳ این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جز ۳ بند "ث" ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند می‌توانند دارایی‌ها را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند.

ثبت این انتقال با درج شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل می‌شود. خریدار مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط است.

تبصره ۷ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس) ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

تبصره ۸ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

منبع: فارس

کد خبر 747146

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بازگشایی پرونده جاسوسی یک شرکت صهیونیست از مقامات اسپانیایی
  • عکس/بازنمایی سروده رهبر معظم انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟