Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:19:33 GMT

دردسرهای کوچ زودهنگام عشایر کهگیلویه و بویراحمد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۶۷۸۸

دردسرهای کوچ زودهنگام عشایر کهگیلویه و بویراحمد

هرساله درپایان فروردین ماه زمزمه کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد به سمت مناطق سردسیری آغاز می شود و در این میان عشایر به بهانه های مختلف اقدام به کوچ زودهنگام می کنند.

هر چند با تصمیم ستاد کوچ کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ۲۵ اردیبهشت ماه تاریخ کوچ عشایر اعلام شده است اما عشایر گرمای بیش از حد، کمبود آب و علوفه و مدرسه فرزندان را بهانه قرار دادند و ۲۰ روز زودتر از زمان قانونی به دل کوه و بیابان زدند تا خود را به ییلاق برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گروهی از عشایر منطقه دریلای گچساران که تصمیم به کوچ زودهنگام گرفته بودند همراه شدیم.

 وسایل مورد نیاز و آذوقه بین راه را به وسیله خورجین با خود حمل می کنند و اسباب و اثاثیه اضافی را در منزل خویشان و کسانی که در گرمسیر می مانند به امانت می گذارند و رهسپار مناطق ییلاقی می شوند.

خانوار های مال، معمولاً در قشلاق پراکنده می شوند و خانوار سر مال ها، در منزلگاه دوم و سوم تا پیوستن سایر مال به انتظار می نشینند. از زمان های قبل، در طول مسیر کوچ منزلگاه های موقتی تعیین شده که عشایر در طول مسیر کوچ در این منزلگاه های موقت به سر می برند. انتخاب منزلگاه به عواملی نظیر وجود علوفه کافی، امنیت، آب و از همه مهم تر خلوت بودن محدوده اتراق و دور بودن از اراضی زراعی بستگی دارد.

حرکت از منزلی به منزل دیگر، از ساعات آغازین روز شروع و پس از حدود پنج تا شش ساعت پایان می پذیرد و گله ها به منظورچرای مناسب از مسیر جداگانه ای حرکت داده می شوند.

۹هر کس وظیفه خود را می داند وظیفه زنان حمل بارهای سبک، مراقبت از کودکان است و مردان و نوجوانان گله ها را همراهی می کنند بیشتر خانوار های متمکن کوچر و، با ماشین کوچ می کنند،استفاده از ماشین برای حمل دام به جز در وضعیت کاملاً اضطراری معمول نیست.

آغاز دردسر های کوچ زودهنگام

بعد از طی مسافتی طولانی به اولین پایگاه کنترل و جلوگیری از کوچ زودهنگام بر می خوریم،آنها بر اساس قانون از ادامه مسیر عشایر جلوگیری می کنند،فردی که مسئولیت کوچ را به عهده دارد با مامور ایست بازرسی وارد مذاکره می شود و بعد از چند ساعت رایزنی به عشایر اجازه ادامه مسیر داده می شود.

با وجود استقرار پنج گروه ایست بازرسی اما عشایر با هر ترفندی تنوانسته اند ۲۰ روز قبل از مهلت قانونی خود را به مناطق ییلاقی در شهرستان بویراحمد برسانند. برای بررسی این موضوع با برخی از اعضای خانواده های عشایر صحبت کردیم تا از نحوی عبور از ایست های بازرسی منابع طبیعی با خبر شویم.

علی ایوبی اصل می گوید:با پرداخت مبلغی پول یا یک راس دام خود را از شر ایست بازرسی ها خلاص می کنیم.

 او می گوید در چین شرایطی ما حاضریم با پرداخت پول راهمان را ادامه بدیم تا اینکه بخواهیم یا در سرما و باران سرگردان باشیم و یا مجبور به بازگشت شویم.

محمد راستگو یکی دیگر از عشایر هم می گوید: ما خسته و کوفته صد ها کیلومتر راه را آمده ایم در بین راه فردی میاد و خود را مامور منابع طبیعی معرفی می کند و می گوید باید برگردید و بعد ما را مجبور می کند با پرداخت پول مجوز عبور دریافت کنیم.

تعدادی از این ایست بازرسی ها در مسیر ارتباطی بابامیدان - یاسوج که به بخش خصوصی واگذار شده به راحتی با گرفتن مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از عشایر مجوز عبور به مناطق ییلاقی می دهند.

اما بعضی از عشایر هم از این موضوع ناراضی هستند و خواستار برخورد قانونی با این افراد سود جو هستند، آنها می گویند افراد زیادی در مسیر از ورود ما جلوگیری می کنند و خواهان دریافت پول هستند.

اقدامات دستگاه های مربوطه بعد از اطلاع از موضوع

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بعد از اطلاع از موضوع دریافت رشوه ماموران ایست های بازرسی از عشایر به صورت نامحسوس موضوع را پیگیری کردیم و متوجه شدیم یک تیم دلال از استانهای فارس و اصفهان این موضوع را مدیریت می کنند.

سید عسیی حسنی افزود: با هماهنگی های انجام شده این افراد شناسایی شده و در حال طی اقدامات قانونی برای برخورد با انها هستیم هستند.

وی بیان کرد: قانون با کسانی که زمینه ضرر به منابع ملی و محیط زیست را فراهم کنند برخورد شدید خواهد کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: بعد از روشن شدن تخلف های نیرو های ایست بازرسی این اداره در مسیر کوچ عشایر، تمامی این نیرو های برکنار و مسئولیت ایست بازرسی ها به یگان ویژه منابع طبیعی واگذار شده است.

غلامحسین حکمتیان افزود: این افراد با گرفتن پول کامیون های حامل گوسفندان عشایر را شبانه از ایست های بازرسی عبور می دادند.

وی بیان کرد: پرونده قضایی برای تمامی این افراد از جمله دلالان خارج از استان تشکیل شده و در حال طی مراحل قانونی است.

دلایل کوچ زودهنگام

عشایر عشایر کهگیلویه و بویراحمد عمده دلایل خود برای کوچ زودهنگام را کمبود امکانات در مناطق قشلاقی بیان می کنند و می گویند گرمای هوا و کمبود علوفه در مناطق قشلاقی عملا ادامه حضور ما در این مناطق را غیر ممکن کرده است.

غلامرضا شهبازی می گوید: مسئولانی که این قانون ها را می نویسند اگر امکانات را برای ما در قشلاق فراهم کنند ما این همه دردسر را برای خود درست نمی کنیم.

وی می گوید: کمبود آب و علوفه در مناطق گرمسیری در فصل بهار موجب از بین رفتن بسیاری از دام هایمان می شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۱۱ طرح آب‌رسانی با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال برای تامین پایدار آب مناطق عشایری این استان اجرا شده است.

بهمن آزادی با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به ۱۵۰ خانوار عشایری مناطق شرقی گچساران با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مهمترین این طرح هاست .

وی تصریح کرد: تامین آب آشامیدنی منطقه عشایری پشت کوه بهمئی،دیلگون بویراحمد و چرام از دیگر طرح های پیش بینی شده برای تامین آب آشامیدنی پایدار در مناطق عشایری استان است.

وی مجموع اعتبار ۴۴ طرح عمرانی حوزه عشایر در بخش های استانی، نفت و ملی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های مختلف نظیر راه ها و آب کشاورزی در سال جاری را ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

تولیدات عشایر در سال جهش تولید

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر و بیش از یک میلیون راس دام سبک و سنگین نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

مهمترین تولیدات عشایر کهگیلویه و بویراحمدتولید گوشت قرمز و شیر است به گونه ای که سالانه بیش از هزار تن گوشت قرمز و افزون بر ۲۶ هزار تن شیر از دیگر تاثیرات عشایر در اقتصاد استان است .

همچنین عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند که نقش مهمی در اشتغال و کاهش بیکاری عشایر دارند.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد زندگی عشایری کرونا کوچ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد زندگی عشایری کرونا کوچ کهگیلویه و بویراحمد زندگی عشایری کرونا کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد کوچ زودهنگام ایست بازرسی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۶۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروجی سد کوثر افزایش داده شد/مهار سیلابها توسط سد

به گزارش خبرنگار مهر، آرش مصلح ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این سد توانست سیلاب را به بهترین نحو ممکن مدیریت و از بروز هرگونه خسارت به پایین دست جلو گیری کند.

وی بیان داشت: سد کوثر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین کننده آب شرب و آشامیدنی ۲۰ شهر و دو هزار روستا بوده که ظرفیتی ۵۸۰ میلیون مترمکعبی دارد.

مصلح تصریح کرد: این سد به استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، آبرسانی می‌کند.

وی با بیان اینکه سد کوثر یک سد مهم و استراتژیک است، گفت: سد کوثر از ۱۴ فروردین ماه تاکنون سرریز کرده است.

کد خبر 6095102

دیگر خبرها

  • طراوت باران بهاری به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد
  • امدادرسانی ١٠ خانوار عشایر گرفتار در بارندگی‌های اخیر شهرستان دنا
  • میزان بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها
  • خروجی سد کوثر افزایش داده شد/مهار سیلابها توسط سد
  • اعلام میزان بارش های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد
  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد
  • باران میهمان بهاری در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار مدیریت بحران استان به کوهنوردان، گردشگران و عشایر