Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@14:21:12 GMT

کشت کتان در ۱۶ هزار مترمربع از مزارع بهنمیر

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۷۶۶۶

کشت کتان در ۱۶ هزار مترمربع از مزارع بهنمیر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،رحمانی مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر با اشاره به کشت گیاه کتان در ۱۶ هزار مترمربع از مزارع روستای گالشکلا و محله دارابدین بهنمیر این شهرستان، گفت: کتان گیاهی کم توقع است که در تهیه روغن و تولید انواع پارچه در صنعت به کار برده می‌شود.

او بیان اینکه کتان کشت شده در مزارع این شهرستان، کتان روغنی رقم تکاپو می‌باشد، افزود: زمان کشت این گیاه اواسط مهر ماه پارسال  بوده و اکنون در مرحله رشدی اواخر گلدهی و شروع پر شدن دانه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رحمانی عملکرد برداشت دانه روغنی کتان در هر هکتار را یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم عنوان و گفت: دانه‌های کتان روغنی حاوی ۳۰ تا ۴۰ درصد گاهی ۴۵ درصد روغن می‌باشند و به طور متوسط از هر هکتار کتان روغنی می‌توان حدود ۶۰۰ تا یک هزار کیلوگرم روغن به دست آورد.

او افزود: کتان روغنی جهت رشد و نمو و تولید دانه خود به هوای گرم نیاز دارد، اما با توجه به هوای سرد و بارانی پارسال، زمان برداشت دانه‌های کتان حدود نیمه خرداد ماه امسال می‌باشد.

رحمانی گفت: بیش از چهار پنجم روغن کتان تولید شده در صنایع رنگ و لعاب به کار می‌رود، همچنین روغن و تخم کتان در تهیه صابون و مصارف خوراکی و دارویی نیز کاربرد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر افزود: دم کرده تخم کتان معجزه گر است و برای جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول خون، علاج بیماری‌های مجاری ادرار، زخم معده و وروم روده، یبوست، ورم مثانه، سنگ کلیه، سرفه و حتی مرض قند و کاهش وزن موثر می‌باشد. همچنین روغن تخم کتان اثر ضد تورمی دارد و می‌تواند مصونیت بدن را در مقابل بیماری‌ها بالا ببرد.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی بابلسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۷۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 

علی راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست وبیناری طرح افزایش تولید گوجه فرنگی گفت: در صورت تخصیص اعتبار و تسهیلات کم بهره به مکشاورزان و بهره برداران می‌توان سطح زیرکشت گوجه فرنگی در مزارع استان را با روش سایبان افزایش داد و در فصل پاییز هم به تولید قابل توجهی دست یافت.

وی بیان کرد: قزوین یکی از استان‌های مهم در تولید گوجه فرنگی است و امسال بر اساس برنامه ابلاغی و با توجه به الگوی کشت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار برای کشت گوجه فرنگی به استان تخصیص یافته که پیش بینی می‌شود بیش از چهار هزار تن محصول گوجه فرنگی تولید شود که بیش از ۵ درصد تولید آن در فصل پاییز خواهد بود.

راه انجام اضافه کرد: استان قزوین به دلیل استفاده از ارقام جدید، روش‌های نوین کشت و بهره گیری از کشت سایبان و داربستی کردن مزارع عملکرد بالای حدود ۷۵ تا ۸۰ تن در هکتار در مزارع را بدست آورده است. 

وی افزود: در طرح سایبان در کشت گوجه فرنگی در دو سال گذشته حدود ۲۷ هکتار از مزارع گوجه فرنگی به این طرح اختصاص یافته که پیش بینی می‌شود امسال این میزان به ۶۰ هکتار افزایش یابد.

راه انجام بیان کرد: حفظ رطوبت، جلوگیری از تابش نور خورشید و عملکرد بالای محصول حتی تا بیش از ۲۰۰ تن در هکتار از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

در این نشست در خصوص اهمیت تولید گوجه فرنگی در پاییز برای کنترل قیمت این محصول و امکان افزایش عرضه آن و معرفی استان قزوین بعنوان پایلوت مهم در اجرای این طرح تبادل نظر شد.

در این نشست در خصوص طرح افزایش تولید گوجه فرنگی در فصل پاییز با دو روش، افزایش سطح زیر کشت در استان‌های جنوبی کشور و کشت داربستی در مناطق تولید تابستانه شامل استان‌های فارس، آذربایجان شرقی، قزوین و زنجان گفتگو شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان