Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:09:17 GMT

با حذف چهار صفر از پول ملی اعاده حیثیت می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۷۷۱۵

با حذف چهار صفر از پول ملی اعاده حیثیت می‌شود

«صدیف بدری» روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس در موافقت با طرح چهار صفر از پول ملی، گفت: نظام‌های پرداخت هر کشور در وهله اول متکی به نظام پرداخت نقدی اسکناس و مسکوک است و به رغم پیشرفت‌های فراوان در حوزه پرداخت الکترونیک، حتی اقتصادهای پیشرفته نیز نقش این ابزار را در مجموعه نظام‌های پرداختی خود نادیده نگرفته‌اند و همچنان اسکناس و مسکوک دراین کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: حجم و قدرت پول باید به گونه‌ای باشد که حمل و پرداخت آن به سهولت انجام شود. همکاران عزیز اما به دلیل تحمیل تورم‌های ۵۰ سال اخیر اسکناس و مسکوکات فعلی کشور کارایی خود را از دست داده‌اند.

بدری خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۵۱ تاکنون قیمت‌ها سه هزار و ۶۰۰ برابر شده است. ولی مبلغ اسمی اسکناس‌ها فقط ۵۰ برابر افزایش یافته است قدرت خرید بزرگترین قطعه اسکناس در سال ۱۳۵۱ معادل ۱۴۰ دلار بود ولی الان به ۴ دلار افت کرده است که این فاجعه است. همین امر موجب شده از یکطرف حمل و پرداخت وجه نقد در کشور با سختی صورت بگیرد و فرسودگی و چاپ و نشر و امحای اسکناس‌های فرسوده هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل کنند.

وی افزود: از طرفی با توجه به بهای فلز به‌کار رفته در مسکوکات و کاهش ارزش این ابزار پرداخت به رقمی کم موجب خروج مسکوکات از چرخه پرداخت در اقتصاد شده است. با تصویب این قانون سالانه بیش از ۱۰ ها میلیارد تومان در تولید و نشر اسکناس و مسکوک صرفه‌جویی خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس بیان داشت: واحد پول فعلی ایران ریال و دینار هویت و کاربرد خود را از دست داده است و مورد استفاده و مطالبه مردم هم نیست. و عملا از واحد تومان استفاده می‌شود. در معاملات رایج مردم حتی در مکاتبات و حتی در مصابحه های مسئولین هم از واحد تومان استفاده می شود و از واحد ریال استفاده نمی‌شود.

بدری عنوان کرد: به دلیل ناکارآمدی قطعه اسکناس‌های مورد استفاده در نظام پرداخت نقدی در بسیار از معاملات خرد و نقدی قیمت های به سمت بالا گرد می‌شوند که نمونه بارز آن پرداخت کرایه حمل و نقل درون شهری است که موجب نارضایتی مردم هم شده است.

وی تصریح کرد: بالا بودن سرانه اسکناس در دست مردم علاوه بر افزاش چشمگیر هزینه‌های چاپ نشر و امها موجب افزایش تهدیدات بهداشتی و سلامت عمومی نیز شده است. این امر به خصوص در شرایط شیوع بیماری‌های واگیر مانند کرونا اهمیت خود را بیش از پیش نمایان ساخته است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس افزود: این قانون قرار است در بازه زمانی ۵ ساله استفاده شود اسکناس‌ها و واحدهای ریال موجود هم در بازه ۵ ساله استفاده می‌شود و از این بابت هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد شد.

بدری یادآور شد: مخالفان هم مخالفت جدی با حذف ۴ صفر از پول ملی نداشتند بلکه در فوریت و یا زمان این طرح و همچنین ایرادات جزیی صحبت کردند.  

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادی هم دارم که در صدر ماده یک لایحه به جای عبارت پارسه از عبارت «ریال جدید» استفاده شود و تاکید می شود تصویب این لایحه هیچ تاثیری در رشد قیمت‌ها نخواهد داشت. و بلکه فقط موجب تسهیل امور مردم و اعاده حیثیت برای پول ملی خواهد بود. از نمایندگان تقاضا دارم به این لایحه به شکل قاطع رای مثبت دهند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی نمین حذف صفر پول ملی سرعین صدیف بدری اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نمین حذف صفر پول ملی سرعین صدیف بدری اردبیل مجلس شورای اسلامی نمین حذف صفر پول ملی سرعین صدیف بدری اردبیل اسکناس ها پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، هادی قوامی در آئین نکوداشت شوراهای اسلامی شهر و روستاها که ظهر پنج‌شنبه در آمفی‌تئاتر دانشکده فنی و مهندسی اسفراین برگزار شد، اظهار کرد: خراسان شمالی علی‌رغم مزیت‌های فراوان در رتبه‌های انتهایی شاخص‌های پیشرفت و آبادانی است.

منتخب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اسفراین و صفی‌آباد تصریح کرد: سکونت تقریباً ۵۰ درصد مردم خراسان شمالی در روستاها است و به همین دلیل زیرساخت‌های مناسب باید در روستاها ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس یازدهم افزود: ملاک قرار دادن جمعیت به جای میزان توسعه و پیشرفت به ضرر شهرهای در حال توسعه و کوچک و روستاها تمام شد.

قوامی گفت: شوراهای روستایی به دلیل عدم ثبات شغلی دهیاران در موقعیت مناسبی قرار ندارند.

منتخب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اسفراین و صفی‌آباد بیان کرد: طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته دچار رکود شده بود.

کد خبر 6095106

دیگر خبرها

  • رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته
  • آغاز فعالیت تبلیغاتی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه از امروز
  • جزئیات و نحوه پرداخت ارز به زائران حج تمتع | زائران چقدر ارز می گیرند؟
  • مقدار و جزئیات پرداخت ارز به زائران حج تمتع امسال اعلام شد
  • اختصاص ۵۰۰ یورو به زائران حج تمتع ۱۴۰۳
  • زائران حج تمتع ارز با نرخ مرکز مبادله می‌گیرند
  • پرداخت ۵۰۰ یورو ارز مبادله‌ای به حجاج
  • ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد
  • مطهری: مقابل استقلال برای حیثیت و آبروی خودمان بازی می‌کنیم
  • مطهری: یحیی نه؛ مسئولیت فنی تیم با من است | برای حیثیت خودمان بازی خواهیم کرد