Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: مرمت قسمت‌های تخریب شده بازار اراک در فرصت مناسب با مشارکت مالکین انجام می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علیرضا ایزدی صبح امروز در نشست بررسی وضعیت بناهای تاریخی استان مرکزی اظهار کرد: طی انعقاد تفاهم نامه با مالکین حجره های آسیب دیده سرای تقوایی در مجموعه تاریخی بازار اراک،  این حجره ها به صورت مشارکتی مرمت می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر این اساس میزان 50 درصد اعتبار مورد نیاز جهت مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و 50 درصد مابقی توسط مالکین تأمین خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه مرمت قسمت‌های تخریب شده بازار در فرصت مناسب انجام می‌شود، گفت: «تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت کامل صورت گیرد.
 
  ایزدی  اظهار کرد: در اثر بارندگی در فروردین ماه سال جاری در شهر اراک  4 واحد تجاری در سرای تقوایی بازار اراک  دچار تخریب و آسیب شده بود و  این تخریب عمدتا در ضلع شرقی مشرف به حیاط پشتی سرای تقوایی ایجاد شده به طوری که دیوار ضلع شرقی مغازه ها فرو ریخته است. 
ایزدی بیان کرد: علت اصلی آسیب ایجاد شده فرسودگی دیوار کاهگلی مرتفع این بخش بوده است، همچنین به علت رهاشدگی و عدم رسیدگی به ناودان یکی از  حجره ها،  خسارت‌هایی به بخش غربی حجره مذکور وارد شده است.»
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: پس از گزارش یگان حفاظت  به معاونت میراث فرهنگی بلافاصله اقدامات حفاظتی به منظور پیشگیری از ادامه تخریب واحدها انجام شد و پوشش حفاظتی جهت جلوگیری از بیشتر شدن خسارت ها در بخش های آسیب دیده به اجرا درآمد.
وی گفت: همچنین با توجه به بازدید و بررسی صورت گرفته مقرر شد نسبت به آواربرداری و مرمت بخش های آسیب دیده با مشارکت مالکین اقدام شود.
ایزدی افزود: خسارت وارده به مغازه ها به میزان  3000 میلیون ریال برآورد اولیه شده است.
وی اظهار داشت: «تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت صورت گیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره یه اینکه مرمت بازار تاریخی اراک سال گذشته آغاز شد و به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شد افزود: در نیمه امسال مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به طور کامل اجرایی می‌شود.
وی گفت: بازار اراک دارای طرح جامع است و هدف از اجرای طرح جامع بازار اراک احیا این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.
 
وی اظهار داشت:  بازار تاریخی اراک نمونه ارزشمند از معماری ایرانی و اسلامی است که مشاور باید به منظور مرمت یکپارچه این اثر تمامی جوانب را بسنجد.
وی گفت: بازار اراک هویت تاریخی  این کلان‌شهر است و این مجموعه در تقابل با توسعه شهر نیست و از تخریب آن جلوگیری می‌کند. 
  مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.
 این مجموعه که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری اراک استان مرکزی کل میراث فرهنگی آسیب دیده فرصت مناسب استان مرکزی بازار اراک حجره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۹۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم

ایسنا/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

علیرضا عسکری چاوردی امشب، ۱۴ اردیبهشت‌ ماه گفت: در اثر بارندگی های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی  آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه  بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است گفت: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • محورهای مواصلاتی شهرستان خوسف آسیب جدی دیده‌اند
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد