Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه کشور به گونه‌ای نسبت به واردات حبوبات وابسته شده است که با ممنوعیت دو ماهه حبوبات خارجی به کشور افزایش قیمت 100 درصدی را سهم مردم کرده است در حالی که ایران، ظرفیت تولید حبوبات برای صادرات به دیگر کشورها را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، با شیوع کرونا در کشور، در بخش های مختلف زندگی روزمره و عادی مردم تغییراتی ایجاد شد، از طرفی قرنطینه های خانگی توسط مردم در راستای همراهی با دولت جهت قطع زنجیره کرونا و از سوی دیگر عدم برنامه ریزی دولت برای این ایام سبب سخت تر شدن زندگی مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اواخر اسفند ماه همزمان با اوج شیوع کرونا در کشور و ممنوعیت واردات و صادرات بخش زیادی از محصولات با افزایش قیمت مواجه شدند که حبوبات نیز از این گروه مستثنی نیست.


البته لازم به توجه است که پیش از اعمال ممنوعیت واردات حبوبات که یک کالای اساسی و شاید حذف ناشدنی از سفره های مردم است، این محصول از لیست تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی دولتی خارج شد، که این موضوع نیز قطعا در افزایش قیمت این محصول بی تاثیر نبوده است.


کرونا با تمام محدودیت ها و مشکلاتی که ایجاد کرده است در واقع می تواند فرصتی باشد برای جبران خلاهایی که امروز برای مردم حاشیه ساز شده است.


کشور پهناور ایران که می تواند قابلیت تولید حبوبات در حد صادرات را  داشته باشد، امروز به گونه ای نسبت به واردات این محصول وابسته شده است که با ممنوعیت دو ماهه حبوبات خارجی به کشور افزایش قیمت 100 درصدی را سهم مردم کرده است.

نکته قابل توجه این است که طی چند سال گذشته گوشت قرمز به دلیل قیمت بالا از سفره های مردم حذف و حبوبات به دلیل خواصی که دارد و قیمت مناسب جایگزین آن شد که با این تغییرات در قیمت ها، بسیاری از مردم  این قلم را نیز از وعده های غذاییشان حذف کردند.

حبوبات حذف ناشدنی و مردم ناچار به خرید هستند  

علیرضا غلامیان، یکی از خواروبار فروشان شهر بجنورد  گفت: از اواخر اسفند سال 98، بعد از شروع شدن دوران قرنطینه قیمت ها به صورت ناگهانی بالا رفت و این افزایش قیمت درانواع حبوبات به صورت 100 درصدی بوده است.

وی گفت: در حال حاضر عدس محلی از کیلویی هفت هزار تومان به کیلویی 13 هزار تومان، لوبیا قرمز محلی از 11 هزار تومان به 21 هزار تومان ، لوبیا چیتی از 11 به 22، لپه تبریز از  15 هزار تومان به 25 هزار تومان و نخود کرمانشاه از هشت هزار و 500 تومان به کیلویی 10 هزار تومان رسیده است.

غلامیان ادامه داد:  عمده فروشان در مقابل توضیح دلیل افزایش قیمت حبوبات در این مدت، دلیل را خرید با قیمت بالا عنوان می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از افزایش قیمت میزان خرید مشتری چگونه است، افزود: مصرف حبوبات در خانواد های ایرانی ضروری است و مشتری چاره ای جز خرید ندارد.

رمضانی، فروشنده ای دیگر گفت: بعد از پرس و جوهای که برای دلیل افزایش قیمت حبوبات در بازار داشتیم، اعلام شد که با شیوع کرونا، واردات حبوبات خارجی ممنوع و قیمت های داخل کشور افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: البته این بحث تنها به موضوع حبوبات مربوط نمی شود، بلکه برنج پاکستانی از کیسه ای 110 هزار تومان به کیسه ای 170 هزار تومان رسیده است.

رمضانی اضافه کرد: اوضاع بازار خیلی خراب است و در مقایسه با سال های قبل که در ایام ماه رمضان میزان فروش بالا می رود، امسال مردم فقط  اقلام ضروری را خریداری می کنند.

 

 

افزایش 100 درصدی قیمت حبوبات در بازار / وابستگی کشور به حبوبات وارداتی

محمدرضا معماریانی، رئیس اتحادیه خواروبار بجنورد در رابطه با این موضوع با اشاره به اینکه افزایش قیمت حبوبات در حال حاضر افزایش 100 درصدی پیدا کرده است، گفت: افزایش قیمت ناگهانی حبوبات در بازار نه تنها مردم بلکه بازاریان را نیز غافلگیر کرد.

وی ادامه داد: حبوبات در گروه کالاهای مصرفی مردم است و باتوجه به اینکه در ماه رمضان میزان تقاضا بالا می رود، برخی از فروشندگان اقلام را به میزان بالا خرید کردند تا با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

رئیس اتحادیه خواروبار بجنورد با بیان اینکه در بحث حبوبات به خارج کشور وابستگی داریم، گفت: بعد از شیوع کرونا و ممنوعیت واردات حبوبات خارجی،  قیمت در داخل کشور با توجه به افزایش تقاضا و کمبود عرضه بالا رفت.

معماریانی خاطرنشان کرد: در داخل کشور نیز تولید حبوبات به صورت سالانه در حال انجام است اما سعی شده است که بخش زیادی از حبوبات از خارج کشور تامین شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چه میزان احتکار می تواند در این افزایش قیمت ها موثر باشد، گفت: تعداد عمده فروشان سطح استان محدود هستند و علاوه بر اینکه ظرفیت انبارهایشان محدود است، بلکه همه انبارها دارای کد شناسایی هستند و به صورت هفتگی موجودی انبار ارائه می شود و امکان احتکار به صفر می رسد.

وی گفت: چندین سال پیش خراسان شمالی در تولید نخود و عدس حدود 20 درصد از میزان مصرف کشور را تولید می کرد، اما در حال حاضر نیاز استان تامین می شود ولی در سطح کشوری دخل و تصرف ندارد.

معماریانی با بیان اینکه حبوبات تولید شده در داخل استان به صورت متمرکز در دست تولید کننده و کشاورز است ، گفت: کشاورز تولیداتش را انبار می کند تا در زمان نیاز بازار آن را با قیمت بیشتری عرضه کند.

وی گفت: خراسان شمالی در تولید حبوباتی از جمله عدس و نخود می تواند نقش داشته باشد اما تولید لپه، لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی در استان ما انجام نمی شود.

رئیس اتحادیه خواروبار بجنورد افزود:  قیمت ها به صورت روزانه در حال تغییر است، اما در استان خراسان شمالی براین اساس که بخشی از محصولات تولید داخلی استان است، افزایش قیمت ها نسبت به سایر استان ها خیلی کمتر بوده است.

افزایش قیمت حبوبات و ترغیب کشاورزان برای کشت آن

جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهای جهاد کشاورزی خراسان شمالی در رابطه با افزایش قیمت حبوبات طی دو ماهه اخیر با اشاره به اینکه کشت حبوبات همچون سال های گذشته دنبال می شود و هیچ تغییری در میزان سطوح کشت حبوبات ایجاد نشده است، اظهار داشت: افزایش ناگهانی قیمت حبوبات باعث ترغیب کشاورزان برای کاشت حبوبات شده است.

وی یکی از دلایل اصلی موثر در افزایش قیمت حبوبات را خارج کردن این محصول از لیست کالاهای اولویت دار خواند و گفت: حبوبات در لیست اقلام با الویت دوم قرار گرفته است و ارز چهار هزار و 200 تومانی به آن اختصاص داده نشد، بنابراین واردات با هزینه های آزاد باعث افزایش قیمت شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا از کشاورز در زمان برداشت محصول حمایت نمی شود و محصولات تولید شده با قیمت ارزان خریداری و با چند برابر قیمت در بازار عرضه می شود، توضیح داد: باتوجه به اینکه زمان تولید و برداشت محصولات کشاورزی همزمان با واردات همان نوع محصول اتفاق می افتد و این عامل باعث کاهش قیمت این محصولات در زمان برداشت می شود، اما در حال حاضر با عدم لحاظ ارز دولتی به این محصول قطعا واردات کم و تولیدات داخلی با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

تشکری خاطرنشان کرد: افت قیمت اقلام در بازار زمانی اتفاق می افتد که مازاد تولیداتی که صادر نمی شوند وارد بازار شده و با اشباع شدن بازار قیمت کاهش پیدا می کند.

 

کاهش قیمت حبوبات نیازمند آزاد شدن واردات 

معاون بهبود تولیدات گیاهای جهاد کشاورزی ادامه داد: بعد از شیوع کرونا در کشور و استان و به دنبال تعطیل شدن صادرات قیمت برخی از اقلام از جمله گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

تشکری با بیان اینکه کشور در زمینه حبوبات به میزان نیاز، تولیدات ندارد و به واردات نیازمند است، گفت: باتوجه به اینکه نیاز بازار بالاست اگر حبوبات وارد کشور نشود قطعا قیمت ها کاهش پیدا نمی کند.

وی با اشاره به اینکه  در خراسان شمالی سالانه دوهزار و 500 هکتار زمین آبی و 10هزار هکتار زمین دیم زیر کشت حبوبات می رود، که در بخش آبی لوبیا و در بخش دیم عدس و نخود کشت می شود، تصریح کرد: با این وجود میزان تولیدات استان کمتر از میزان نیاز مردم است.

تشکری افزود: کشت حبوبات در زمین های دیم هر قدر به سمت کشت های پاییزه می رود عملکرد بهترو مقرون به صرفه تر خواهند داشت.

گرانی گوشت و افزایش تقاضا برای مصرف حبوبات

علیرضا صادق، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه افزایش قیمت حبوبات در کشور از اسفند ماه آغاز شده است، گفت: حذف تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی به حبوبات یکی از دلایل افزایش قیمت حبوبات در سطح بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه حبوبات از لیست کالاهای اولویت دار خارج شده و به آن ارز نیمایی اختصاص پیدا کرده است، گفت: همچنین افزایش تعرفه های گمرکی و ممنوعیت واردات و صادرات به دلیل شیوع کرونا مزید بر علت شد تا این افزایش قیمت رقم بخورد.

صادق اضافه کرد: با توجه به گرانی گوشت قرمز ذائقه مردم به مصرف تخم مرغ و حبوبات تغییر پیدا کرده است که میزان تقاضا بالا و کاهش عرضه نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت می تواند باشد.

این کارشناس مسئول یادآور شد: در حالت معمول عدس از کشورهای کانادا و روسیه، نخود از کشور استرالیا، لوبیا از چین و قزاقستان، ازبکستان وارد می شد که به دلیل ممنوعیت واردات خلا بزرگی ایجاد و شوک به بازار وارد شد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سودجویی برخی از بازاریان نیز به این افزایش قیمت دامن زده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نظارت دستگاه های ناظر باید بیشتر شود، تا از فرصت طلبی سودجویان جلوگیری شود.

صادق یادآور شد: با تخصیص ارز نیمایی به شرکت بازرگانی دولتی ایران اگر بتوانند واردت حبوبات را مدیریت شده داشته باشند با ورود محموله های جدید قطعا کاهش قیمت رقم می خورد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی پیش از این در موضوع حبوبات در سطح کشور مطرح بوده است، گفت: با یک برنامه ریزی صحیح می توان علاوه بر تامین نیاز داخل استان، بخش مازاد به سایر استان به فروش برسد و این رفتار به تدریج باعث حذف واردات حبوبات به کشور خواهد شد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در رابطه با حبوباتی که به صورت بسته بندی در فروشگاه های عرضه می شوند، گفت: اختلاف قیمت حبوبات بسته بندی شده نسبت به حبوبات فله ای هشت درصد است که قیمت گذاری ها در ستاد تنظیم بازار استان انجام می شود.

گزارش از آرزو رحمانی 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزایش قیمت حبوبات افزایش قیمت ممنوعیت واردات واردات حبوبات پیدا کرده هزار تومان حبوبات خارجی تولید حبوبات حال حاضر کشت حبوبات شیوع کرونا قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۰۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ترکیه چقدر است؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز، بر اساس آخرین داده‌های موسسه آمار ترکیه، تورم سالیانه ترکیه در ماه آوریل به ۶۹.۸ درصد افزایش یافت. تورم سالیانه مربوط به قیمت مصرف کننده هم در این کشور در ماه گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رسید که کمی کمتر از انتظار بود. این رقم بالاترین نرخ تورم را از نوامبر سال ۲۰۲۲، آن هم به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها به ویژه برای هزینه‌های آموزشی، رستوران‌ها و هتل‌ها، به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس نرخ بهره کلیدی خود را به ۵۰ درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه نیاز به مقابله با افزایش تورم در این کشور دانست. این بانک در آن زمان در بیانیه‌ای با اعلام کاهش واردات کالا‌های مصرفی و طلا سایر شاخص‌ها از جمله چسبندگی در تورم خدمات، انتظارات تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و قیمت مواد‌غذایی را عامل تداوم فشار تورمی دانست. بر طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، سیاست پولی انقباضی تا زمان کاهش تورم ماهیانه حفظ خواهد شد.

دیگر خبرها

  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • فرصت‌های از دست رفته برای کردستان با کار جهادی جبران شود
  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟