Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@15:54:58 GMT

رایزنی ایران و ترکیه در بازگشایی مجدد مرزهای تجاری

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۵۹۰۱

رایزنی ایران و ترکیه در بازگشایی مجدد مرزهای تجاری

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با معاون وزیر تجارت و مسئول گمرکات ترکیه در خصوص توسعۀ تجارت، رفع محدودیت‌های تردد کالاها میان دو کشور و بازگشایی مرزهای تجاری مذاکره کردند.

به گزارش ایمنا، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران روز دوشنبه در تماس ویدئو کنفرانس با رضا تونا توراگای، معاون وزیر تجارت و مسئول گمرکات ترکیه در خصوص توسعۀ تجارت، رفع محدودیت‌های تردد کالاهای تجاری میان دو کشور و بازگشایی مرزهای تجاری در شرایط کرونا مذاکره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تماس دو طرف بر روابط دوستانه و برادرانه و اهمیت تجارت و روابط اقتصادی متقابل تاکید و اعلام کردند که با تلاش‌های مستمر اقدامات لازم برای گشایش مرزهای تجاری فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه را دنبال می‌کنند.

زادبوم با اشاره به اقدامات ایران در تضمین سلامت و بهداشت محموله‌های تجاری و استقرار امکانات ضد عفونی‌سازی بارها و رعایت بهداشت فردی که نتایج آن به خوبی در کنترل انتشار ویروس کرونا مشهود است، از معاون وزیر تجارت ترکیه خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرزهای تجاری بین دو کشور بازگشایی شود.

وی با انتقاد از مقررات جدید وزارت کشور ترکیه که کامیون‌های عراق و ایران را از ورود به خاک ترکیه منع می‌کند گفت: انتظار می‌رود ترکیه شرایط مناسب‌تری برای ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه اعمال کند،

زادبوم خواستار رفع محدودویت بازگشت کامیون‌های ترک که در ایران مانده‌اند به ترکیه شد و از آمادگی ایران برای پذیرش بارهای خریداری شده ایران که در گوربلاغ متوقف هستند، خبر داد.

وی از معاون وزیر تجارت و مسئول گمرکات ترکیه دعوت کرد تماس‌های ویدئو کنفرانس بین دو طرف تا حل مشکلات حمل و نقل ادامه یابد که مورد استقبال طرف ترک قرار گرفت.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص موضوع گزینش خطوط ترانزیت جدید از طرف ایران گفت: ترجیح ما این است که راه ترانزیت ایران به اروپا هر چه زودتر از مسیر ترکیه بازگشایی شود.

در این گفتگوی تصویری، توراگای نیز با تأکید بر اهمیت روابط با ایران گفت: تلاش وزارت تجارت ترکیه بر این است که در اسرع وقت مرزهای تجاری بین دو کشور بازگشایی شود و تاکید کرد این مهم به زودی اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است، طرفین بر افزایش تبادل واگن‌ها در خط ریلی رازی با وان تأکید داشته و توافق کردند همکاری‌های خود در این بخش را ادامه بدهند. همچنین دو طرف ضمن ابراز خرسندی از تردد ریلی کالاهای تجاری دو کشور در شرایط کرونا، بر افزایش تردد ریلی کالاهای تجاری تاکید کردند و خواستار تسریع در حمل و نقل ریلی در شرایط کرونا و در دراز مدت شدند.

منبع: پورتال سازمان توسعه تجارت ایران

کد خبر 422143

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ترکیه ایران مرزبانی سازمان توسعه تجارت ایران گمرکات ترکیه بازگشایی مرزهای تجاری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان توسعه تجارت ایران معاون وزیر تجارت مرزهای تجاری دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، با وجود عدم اخذ مجوز‌های لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه‌آهن ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند.

در پی اطلاع رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود که مجموعه موسوم به «کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان» بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوز‌های مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعداد ۱۰ واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این واگن‌ها در شمتیغ کرد و کوشید با فشار‌های رسانه‌ای و توسل به برخی ادعا‌های بعضاً کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با وجود ناپختگی و بی صداقتی انجام شده از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حُسن نیت، حمل بخش نخست محموله تجاری را روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت (آغاز کرد و این محموله روز شنبه گذشته (۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور کرد و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود به‌منظور حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوز‌های لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‎‌کند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان برای رسیدن به استاندارد‌های مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوز‌های مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردر‌ها خواهد بود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود به‌منظور کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را کاملاً متوقف کرد
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل