کرونا کارآفرینی موسسات خیریه را از رونق انداخته است
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۷۸۵۳
خیلی از سازمان های مردم نهاد به جای ماهی دادن به جامعه هدف خود در تلاش آموزش ماهیگیری به آنها هستند، در همین راستا به اعتقاد خیلی از آنها یکی از راه های کاهش آسیب در خانواده ها توانمندسازی آنها است، به ویژه در خانواده هایی که مرد خانواده به هر دلیلی قادر به نان آوری نیست و اینجا نقش زنان خانواده اهمیت زیادی پیدا می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توانمندسازی زنان حرکتی رو به جلو و چشمگیر برای توانمند کردن ساختار یک خانواده و نجات آن از بحران است.
اما با شیوع کرونا، چرخه تولید و کارآفرینی خیلی از سازمان های خیریه و مردم نهاد به خاطر شرایط حاکم در کشور و رعایت اصول بهداشتی، کاهش داد و ستد و خرید و همچنین کاهش کمک های مردمی و ... از کار افتاده و امروز معضلی جدی سازمان های مردم نهاد و جامعه هدفشان را تهدید می کند.
افخم صباغ مدیرعامل موسسه مهروماه روز سه شنبه با بیان اینکه فرایند توانمندسازی و کارآفرینی خانواده های کم برخوردار دیگر مثل گذشته نیست، افزود: وقتی بحث توانمندسازی آن هم از جهت بعد اقتصادی مطرح می شود، نقش زنان نیز اهمیت زیادی پیدا می کند. در واقع ما در جهت کاهش آسیب در خانواده ها به خصوص خانواده هایی کودکان کار دارند، یکی از شیوه هایی که به کار می بریم، همین بحث توانمندسازی زنان این خانواده ها است زیرا این زنان می توانند نقش مهمی در اقتصاد خانواده و کمک به پرورش ابعاد دیگر آن داشته باشند.
وی تاکید کرد: به همین دلیل کمک می کنیم که این زنان صاحب حرفه و شغل شوند و از طریق آموزش آنها را به نقطه عمل و درآمدزایی می رسانیم.
مدیرعامل موسسه مهر و ماه با بیان اینکه آنها در بحث توانمندسازی زنان اقدام به راه اندازی کارگاه های کارآفرینی در مجموعه خود کرده بودند، خاطرنشان کرد: برای مثال در یک بخش از مجموعه، کارگاه خیاطی راه انداختیم و سفارش کار از بیرون می گرفتیم. به همین دلیل در این بخش زنان شاغل صاحب درآمد شده بودند.
صباغ تصریح کرد: در بخش دیگر برای خانم هایی که امکان بیرون آمدن از خانه را نداشتند بخش صنایع دستی را راه انداختیم. آنها در خانه های خود فعالیت می کردند و آثار آنها توسط موسسه به فروش می رفت و این یک راه دیگر درآمدزایی برای این زنان بود.
وی افزود: یک کارگاه آشپزی نیز داشتیم که عده ای خانم پس از گذراندن دوره آموزشی ۹ ماهه توانستند چرخه این آشپزخانه را بچرخانند و صاحب درآمد شوند. اواخر اسفند ماه نیز با رایزنی انجام شده توسط موسسه، قرار بود یک کارگاه سنگ تراشی برای فعالیت خانواده های تحت پوششمان راه اندازی کنیم.
صباغ ادامه داد: اما با بحران شیوع ویروس کرونا همه اینها آسیب دید. هرچند تلاش کردیم یک بخشی را با رعایت موازین بهداشتی ادامه دهیم اما میسر نشد و این خانواده ها در بخش های مختلف آسیب جدی دیدند و چرخه کارآفرینی تولید در مجموعه مان از رونق افتاد. به ویژه در بخش آشپزی که به خاطر جو حاکم و رعایت اصول بهداشتی توسط مردم، هیچ سفارشی وجود ندارد.
مدیرعامل موسسه مهروماه گفت: این درحالیست که این اعضای خانواده تازه یاد گرفته بودند دستان خود را جلوی کسی دراز نکنند، برای لقمه ای نان سر خم نکنند و به جای اینکارها روی پای خود بایستند. آنها به خودباوری رسیده بودند و با اعتماد به نفسی که پیدا کرده، توانمند شده بوند.
وی با بیان اینکه حالا خیلی از این خانواده ها با مشکل جدی روبرو شده اند، تاکید کرد: خیلی از آنها با شرایط جدیدی که در کشور به وجود آمده باز هم به نقطه ای که در آن قرار داشتند، سقوط کردند. معلوم نیست با شرایط بحران کرونا در کشور به چه شکل دیگری می شود کار کرد. سعی کردیم به شیوه های فروش آنلاین روی بیاوریم اما همه چیز سخت شده است. مردم قصد خرید ندارند و محصولات تولید شده به فروش نمی رود.
صباغ خاطرنشان کرد: این شرایط فقط مربوط به مجموعه ما نیست و در جریان هم اندیشی با دوستانی که در سازمان های مردم نهاد دیگر فعالیت دارند متوجه شدم که متاسفانه آنها نیز بخش کارآفرینی مجموعه هایشان به مشکل برخورده است.
وی تصریح کرد: امیدوارم در این روزهای خاص که همگی برای حفظ سلامتی خود و خانواده هایمان تلاش می کنیم، حواسمان به خانواده های کم برخوردار نیز باشد. آنهایی که تا پیش از این بحران، با بحران های دیگری دست و پنجه نرم می کردند و امروز شیوع کرونا به انبوه مشکلات این خانواده ها دامن زده است.
برچسبها سهم_من_در_مهارکرونا آسیب ها زن سرپرست خانواده پروندهٔ خبری کرونا و قشرهای آسیب پذیرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: آسیب ها زن سرپرست خانواده آسیب ها زن سرپرست خانواده خانواده ها مردم نهاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/