Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضوع پرداخت شهریه دانشجویان به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها سردرگمی زیادی را تا رسیدن به یک نتیجه منطقی برای دانشجویان در پی داشت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با ورود بیماری کرونا و همه گیر شدن آن آموزش عالی کشور از جمله نهاد‌هایی بود که فعالیت آن تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و جزو اولین نهاد‌هایی بود که دانشگاه‌های زیر مجموعه آن تعطیل شد و آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجازی شدن آموزش دانشجویان و عدم حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها نیاز به تصمیمات متعددی داشت که البته وزارت علوم در گرفتن این تصمیمات سردرگمی آشکاری داشت.
یکی از انتظارات دانشجویان در نبود حضورشان در دانشگاه‌ها تصمیمات مدیریت شده برای پرداخت هزینه‌هایی است که از جیب دانشجو در مقابل خدمات ارائه از سوی دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود؛ هزینه‌هایی از قبیل شهریه ترم تحصیلی، هزینه خوابگاه‌ها است که هیات امنای صندوق رفاه طی جلسه در پایان سال ۹۸ اعلام کرد که به دلیل عدم حضور دانشجویان در خوابگاه هزینه خوابگاه اخذ نمی‌شود.
مسئله اصلی در این میان برای دانشجویان شهریه پرداز، شهریه ترم تحصیلی بود که اعتراضات و نامه نگاری‌های فراوانی از سوی دانشجویان به مسئولان به ویژه وزیر علوم صورت گرفت، اما باز هم وزارت علوم نتوانست تصمیمی در این خصوص اتخاذ کند.   بیشتر بخوانید
اندر مصائب آموزش‌های مجازی / شهریه‌های ۱۰ میلیون تومانی و کلاس‌هایی که برگزار نمی‌شود! سر انجام پس از کش و قوس‌های فراوان اختیارات تخفیف و یا حذف شهریه از سوی وزارت علوم و بهداشت به دانشگاه‌ها واگذار شد.
تخفیف شهریه به اختیار هیئت امنای دانشگاه‌ها در آمد از سوی وزارتین به هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم اختیار داده شده که با توجه به وضعیت کرونا در استان‌های خود شرایط تخفیف شهریه برای دانشجویان را بررسی کنند.

دانشجویان و گروه‌های دانشجویی می‌توانند نسبت به درخواست تخفیف شهریه از مسئولین دانشگاه خود پیگیری کنند.پس از این تصمیم و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها هر دانشگاهی بر اساس تصمیم هیات امنا تسهیلاتی را در این زمینه برای دانشجویان در نظر گرفت.   در نهایت پس از واگذاری اختیارات به دانشگاهها و تصمیم گیری برای پرداخت شهریه دانشجویان، هیات امنای دانشگاههای تهران تصمیمات خود را در این خصوص در قالب اطلاعیه ای هایی منتشر کردند.  
دانشگاه علامه و تصمیم  شهریه ای دانشجویان  دانشگاه علامه در خصوص نحوه دریافت شهریه دانشجویان اعلام کرد: ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکان پذیر نخواهد بود. مبالغ پرداختی برای خوابگاه برای ترم های آینده ذخیره می شود و برای دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند عودت داده می شود.    در مورد تخفیف یا تقسیط شهریه ها، پیشنهادهایی به هیات امنای محترم دانشگاه داده شده که پس از تصویب به اطلاع دانشجویان گرامی خواهد رسید. . دانشگاه شهید بهشتی شهریه را در حساب دانشجویان حفظ می‌کند دانشگاه شهید بهشتی شهریه را منوط به حذف ترم اعلام کرد: با توجه به ارائه بخشی از دروس نظری به صورت غیرحضوری، پیشنهاد کاهش شهریه مربوط به این دروس در مورد دانشجویان شهریه پرداز به هیات محترم امنا ارسال خواهد شد.
 شهریه دروس یا ترمی که به دلیل موجه حذف شده باشد، به حساب بستانکار دانشجو منظور خواهد شد.     دانشجویان دانشگاه تهران بستانکار شهریه می‌شوند دانشگاه تهران شهریه با حفظ شهریه در حساب دانشجویان اعلام کرد: حذف ترم «با احتساب در سنوات» تحصیلی مطابق با مقررات آموزشی دانشگاه بلامانع است. در این صورت دانشجویی که درخواست حذف ترم با احتساب در سنوات را دارد باید تقاضای خود را تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ از طریق پست الکترونیکی به پردیس / دانشکده مربوط ارائه کند. حذف ترم «بدون احتساب در سنوات» با درخواست دانشجو و ارائه مدارک و مستنداتی که از طریق پست الکترونیکی مذکور ارسال می‌شود، با تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکان‌پذیر است.
حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند مجاز نیست. اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند، درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند. پس از بررسی و تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل انجام است.

دانشجویان شهریه‌پرداز در صورت حذف درس و یا نیمسال به دلیل موجه، به میزان مبلغ شهریه پرداختی بابت حذف دروس یا تمام ترم بستانکار خواهند شد.   دانشگاه علم وصنعت شهریه نیم بها می‌گیرد واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم وصنعت در مورد تصمیمات شهریه ای این دانشگاه گفت: در صورت خصوص تصمیمات دانشگاه علم و صنعت ایران در رابطه با دانشجویان شهریه پرداز نوبت دوم و پردیس دانشگاهی و سنوات آموزشی آن‌ها تصریح کرد: به منظور پیشتیبانی لازم از دانشجویان در شرایط موجود برای کاهش شهریه دانشجویان و افزایش متناسب سنوات آموزشی، تصمیم گرفته شد که برای دانشجویان شهریه پرداز پردیس و نوبت دوم و نیز دانشجویان مشمول پرداخت شهریه اضافه سنوات برای دروسی که در نیمسال جاری امتحان می‌دهند، شهریه متغیر و متناسب با بخشی از شهریه ثابت به صورت نیم بها محاسبه شود.
به گفته وی در صورت حذف دروس دانشجویان شهریه پرداز معادل شهریه متغیر حذف شده دانشجو بستانکار شده و این مبلغ از شهریه مصوب نیمسال آتی کسر می‌شود، همچنین متناسب با سنوات تحصیلی اضافه شده به دانشجویان به سنوات آموزشی رایگان آن‌ها اضافه می‌شود.     دانشگاه شریف و تصمیمات شهریه‌ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شریف در اطلاعیه ای نحوه دریافت شهریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی را  اعلام کرد  که در این اطلاعیه آمده است: دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۱۳۹۶ که مطابق حکم کمیسیون موارد خاص دانشگاه حداکثر تا پایان خرداد ۱۳۹۹ مهلت دفاع داشته‌اند، می‌توانند با ثبت نام ترم تابستانی حد اکثر تا پایان تیرماه از پایان نامه خود دفاع نمایند و در اینصورت از پرداخت شهریه ترم تابستانی معاف خواهند گردید.
در صورتیکه دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۹۶ به دلیل ماهیت تجربی و یا لزوم انجام کار میدانی و شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا، نتوانند تا قبل از پایان تیر ماه از پایان نامه خود دفاع نمایند، حد اکثر تا تاریخ ۱۵ اردیبشهت ۱۳۹۹ مهلت خواهند داشت درخواست خود را مبنی بر تمدید سنوات از طریق سامانه آموزش و تکمیل فرم "درخواست دانشجو از مدیریت تحصیلات تکمیلی" ارسال نمایند. در اینگونه موارد چنانچه دانشجو در نیمسال دوم سالی تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ فقط در پایان نامه ثبت نام داشته باشد، بنا به تشخیص کمیسیون موارد خاص می‌توانند مشمول حذف نیمسال بدون احتساب گردند و چنانچه تا قبل از نیمه آذر ماه ۹۹ از پایان نامه خود دفاع نمایند از پرداخت شهریه ترم تابستانی و نیمسال هفتم معاف خواهند گردید.
حذف تکدرس و یا دروس (که با تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه باشد) در نیمسال ۲-۹۸، مشمول پرداخت شهریه نخواهد شد.  
آخرین تصمیم شهریه‌ای دانشگاه آزاد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی  با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی دانشگاه آزاد به صورت مجازی و بدون هیچ مشکلی در حال برگزاری است، گفت: کلاس‌های آموزشی مجازی دانشگاه آزاد با تدابیری که اندیشیده شده و با همکاری اساتید و دانشجویان به صورت منظم درحال برگزاری است.

وی افزود: زمانی که کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود نیاز به حذف درس ویا حذف ترم نیست و این امکان در دانشگاه آزاد وجود ندارد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اضافه کرد: کلاس‌های تئوری در حال برگزاری است و با عادی شدن شرایط و بازگشائی مجدد دانشگاهها، کلاس‌های عملی برگزار خواهد شد و زمان تابستان نیز به این ترم آموزشی افزوده می‌شود. ترتیبی اندیشیده شده که دانشجویان حتی با موبایل نیز می‌توانند در کلاس‌های مجازی شرکت کنند و هیچ دانشجویی از این لحاظ مشکل ندارد.

حیدری اضافه کرد: علاوه بر این امکان عودت شهریه به دانشجویان وجود ندارد چرا که دانشگاه آزاد یک نهاد خصوصی است و باید حقوق اساتید و کارکنان را از محل همین شهریه‌ها تامین کند.

سخنگوی دانشگاه آزاد ادامه داد: تمام دنیا به این ویروس مبتلا شده و هیچ کشوری آموزش‌های خود را تعطیل نکرده است و باید همه کمک کنیم که کشور دچار مشکل نشود.     موافقت دانشگاه آزاد با استفاده مجدد از کلاس درس‌های ترم جاری بدون پرداخت شهریه
حیدری با اشاره به مصوبه امروز هیات رئیسه این دانشگاه گفت: هیات رئیسه دانشگاه آزاد در جهت کمک به دانشجویان، دانشجویانی که این ترم به صورت مجازی امتحان می‌دهند. دروس آن‌ها در ترم بعد نیز ارائه می‌شود.

وی گفت: دانشجویان همه‌ مقاطع تحصیلی می‌توانند از کلاس‌های جاری که در ترم آینده ارائه می‌شود علاوه بر واحد‌های انتخابی خود بدون شهریه استفاده کنند و به عنوان کلاس جبرانی در این کلاس‌ها شرکت کنند و اگر نیاز هم داشتند امتحان بدهند و نمره جدید جایگزین نمره‌های قبلی می‌شود.
در مجموع دانشگاه‌ها تصمیماتی در خصوص پرداخت شهریه اتخاذ کردند که نهایت تسهیلات ذخیره شدن شهریه‌های پرداختی با شرط و شروط‌های فراوان است و نکته جالب در این تصمیمات عدم بخشش شهریه و یا حذف آن است که هیچ کدام از دانشگاه‌ها اتخاذ نکردند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهریه دانشگاه کرونا تخفیف شهریه کمیسیون موارد خاص دانشگاه دانشجویان شهریه پرداز شهریه دانشجویان برای دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت شهریه پایان نامه وزارت علوم هیات امنای دانشگاه ها شهریه ترم خواهد شد شهریه ها شهریه ای کلاس ها حذف ترم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۸۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مدودف: سلاح‌های روسیه دشمنان را می‌لرزاند
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • مبلغ شهریه مدارس غیردولتی را آموزش و پرورش تعیین نمی‌کند
  • بحران آزادی بیان به روایت کاریکاتوریست اردنی
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
  • بازیگران سریال تورم
  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • تأکید رئیس قوه قضائیه بر تدوین پیوست رسانه‌ای در آرا و تصمیمات قضائی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت