Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارسلان زارع روز سه شنبه  در حاشیه بازدید از طرح آبیاری نوین یکی از باغهای چای روستای بازان شهرستان آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: چای از عمده ترین محصولات تولیدی بخش کشاورزی گیلان بوده که اشتغال قابل توجهی  را به خود اختصاص داده و بیش از ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم در این استان در حوزه چای فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جایگاه استان گیلان در تولید چای افزود: امروز به جهت جایگاه چایکاران منطقه ، ۹۰ درصد چای تولیدی کشور در گیلان استحصال می شود .

وی افزایش راندمان ، بهره وری و کیفیت و کمیت محصول چای را از دغدغه های دولت و سازمان های ذیربط مانند جهاد کشاورزی و سازمان چای و به خصوص مطالبات مردم دانست و ادامه داد: با افزایش آموزش و ترویج موضوع ، آنچه اثبات شده این است که هرچه بتوانیم از مکانیزاسیون و تکنولوژی در تولید این محصول و سایر محصولات دیگر استان استفاده کنیم قطعا بهره وری بیشتری خواهیم داست.

نماینده عالی دولت در گیلان اجرای طرح آبیاری تحت فشار را یکی از مولفه های تاثیر گذار در تولید چای عنوان و تصریح کرد : از آنجائیکه طبیعت محصول چای عمدتا در کوهپایه ها و همچنین اراضی شیب دار است در برخی از ماه های سال که با کاهش بارندگی و یا کاهش بارندگی های منظم روبرو هستیم ، آبیاری تحت فشار می تواند نقیصه های موجود در این حوزه را مرتفع سازد.

وی اظهار داشت: به این خاطر دولت در سال های گذشته ۸۵ درصد کمک بلاعوض برای اجرای چنین طرح هایی اختصاص داده و امسال نیز چنین برنامه های حمایتی به اندازه کافی و به هر میزان تقاضای موجود اختصاص داده می شود تنها به شرط آنکه متقاضیان مجوز بهره برداری از آبهای زیرزمینی را از آب منطقه ای داشته باشند.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: در راستای تقویت ماشین آلات و مکانیزاسیون باغات چای و افزایش نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای که در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد افزایش داشته ایم ، امسال نیز رشد قابل توجهی در این بخش ملاحظه می شود.

زارع ، طرح های حمایتی دولت از چایکاران را موثر ارزیابی و بیان کرد: خوشبختانه با توجه به این حمایت ها بسیاری از کشاورزانی که در سال های گذشته انگیزه ای برای تولید چای نداشتند صاحب انگیزه شدند و بسیاری از باغات چای متروکه گیلان نیز دوباره احیاء شد که این امر موجب شد سال گذشته بهره وری خوبی در این حوزه داشته باشیم.

وی به راه اندازی پنل خورشیدی که برای اولین بار در یکی از  باغات چای روستای بازان آستانه اشرفیه انجام شده نیز اشاره و خاطرنشان کرد : راه اندازی چنین پنل هایی در مناطق صعب العبور که امکان عبور شبکه های برق در آنها وجود ندارد و یا هزینه هایی بسیاری را برای دولت و کشاورزان ایجاد می کند بسیار مقرون به صرفه و مفید است.

وی گفت: نصب چنین پنل هایی جایگزین بسیار مناسبی برای خطوط برق رسانی است زیرا با یک هزینه مناسب ( حدود ۳۰۰ میلیون ریال) آنطور که امروز شاهد آن هستیم برق مورد نیاز یک باغ حدود ۲۰ هکتاری چای در این منطقه تامین شده است.

در ادامه این بازدید که با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان انجام شد ، استاندار گیلان ضمن گفتگو با چایکاران به بررسی مسائل حوزه چای این منطقه پرداخت.

همچنین استاندار گیلان در سفر امروز خود به این شهرستان از یک کارخانه چای نیز بازدید کرد.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستاست . این شهرستان از وجود ۳۳۰ هکتار باغ چای عمدتا در روستاهای دهستان کیسم بخش مرکزی  بهره مند است.

از مجموع ۱۷ روستای دهستان کیسم بخش مرکزی این شهرستان ، ۱۱ روستا با ۹۷۵ بهره بردار در زمینه تولید برگ سبز چای فعالیت دارند.

برچسب‌ها استانداری گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری گیلان استانداری گیلان تولید چای بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۴۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، محسن آهنگری از توزیع ۳۱ تن بذور اصلاح و گواهی شده برنج شامل ارقام مازند ۱۵ تن، ندا ۶ تن، شیرودی ۵ تن و فجر ۵ تن بین کشاورزان بابلی خبر داد.

وی تاکید کرد: تأمین بذور مورد نیاز کشاورزان با گسترش اموراصلاحی در سال آینده توسعه خواهد یافت.

آهنگری در ادامه تصریح کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برنامه ریزی برای توسعه تولید بذر با همکاری ایستگاه تحقیقات گلدشت بابل و کشاورزان پیشرو انجام گردیده است.

آهنگری در پایان از شالیکاران پیشرو و علاقمند به همکاری در جهت تولید بذور اصلاح شده در خواست کرد، به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه نمایند.

دیگر خبرها

  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • بهره برداری از پروژه قزوین - الموت در اوایل تابستان امسال
  • پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان
  • پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی