Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@18:18:11 GMT

شهر غرق در سیل بی تدبیری اصول شهرسازی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۵۰۱۰

شهر غرق در سیل بی تدبیری اصول شهرسازی

انگار بنایی بر التیام زخم چرکین شهر کرمان که هر ساله با چند روز بارندگی سر باز کرده و سطح شهر را به دریاچه‌ای بدل می کند، نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ سیل،زلزله،رانش زمین، طوفان،بهمن، سونامی،انفجار، آتش‎سوزی، خشکسالی و بلایایی از این دست، حوادثی هستند که در بسیاری از موارد، بشر توانایی جلوگیری از بروز یا کاهش خسارات آنها را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوادث غیرمترقبه در همه جای دنیا بدون اطلاع قبلی رخ می‎دهد و به قولی حادثه در هیچ جای دنیا خبر نمی‌کند، هیچ کشوری نیز حتی پیشرفته‎ترین کشورها از گزند آسیب‎های حوادث غیر مترقبه در امان نیست.

اما نحوه مواجهه با این بلایا و حوادث در کشورهای دیگر متفاوت است. با شروع سال جدید رحمت الهی زمین های خشکیده این استان کویری را سیراب کرد. اما متاسفانه در سطح شهر به دلایل مختلف شاهد آبگرفتگی معابر و جاری شدن آب در سطح خیابان ها بودیم . که نظیراین ادعا میدان تاریخی ارگ کرمان که در فروردین ماه دستخوش بی تدبیری مسئولان شد.

بارندگی های روزهای اخیر در شهرکرمان موجب آبگرفتگی معابر شهری شده و مشکلات بسیار زیادی برای مردم و عابرین پیاده ایجاد کرد.

متأسفانه زیرساخت های شهری کرمان مشکل داشته و بایستی شهرداری از قبل این موضع را پیش بینی و در رفع معضل تلاش می کردند.

رعایت نکردن اصول شهرسازی و غیر استاندارد بودن معابر معضل همیشگی شهر کرمان

اما جالب اینجاست که با توجه به تکرار این مشکل که همه ساله رخ می‌دهد، مسئولان فکری برای رفع این معضل نمی‌کنند؛ رعایت نکردن اصول شهرسازی، غیراستاندارد بودن معابر و نبود شبکه فاضلاب شهری باید روزی مورد توجه قرار گیرد.

جالب تر اینکه علی رغم تذکرات اداره کل هواشناسی استان به مسئولان درخصوص پیش بینی بارندگی شدید و مشکلات معابر اما اقدام جدی برای رفع این مشکلات در سطح شهر نشده است.

اگر مسئولان شهری برای رفع این مشکل اقدامی نکنند، این مشکل جدی‌تر می‌شود؛ در این زمینه، لایروبی مسیل رودخانه، جوی‌های آب و استانداردسازی معابر می‌تواند راهکاری برای رفع این معضل هر ساله در کرمان باشد.

باید از مسئولان محترم شهرداری پرسید؟ چرا در طول یکسال نسبت به پاکسازی جوی های آب یا بهسازی معابر اقدام نکردید که حال اینگونه گرفتارشوید؟ چرازمانی که یک هفته ای و ضرب العجل اطراف پل شهید الله دادی (ابوذر) را ساختید تا آماده بهره برداری شد فقط به فکر روز افتتاحیه بودید. درحالیکه جدول گذاری غلط شما باعث می شود تا مردم این منطقه در زمان بارندگی در سیلاب بی تدبیری شما گرفتار شوند و این یعنی حق الناس و ای کاش دیگر سلفی یادگاری از خدمات ناقص شهرداری نمی گرفتید.

یا میدان ارگ که نماد تاریخ و فرهنگ کرمان است به خاطر طرح ها و ایده های غلط و نابخردانه در سیل چند هفته گذشته غرق شده بود.  این ها همه نشان ازضعف و عدم مدیریت کافی برای توسعه شهری بوده و ای کاش ما شهامت داشته باشیم دراینگونه مواقع به جای آنکه توسط روابط عمومی از حضور شهردار در خیابان های گرفتارسیل و آبگرفته حماسه بسازیم، از مردم عذرخواهی کنیم و با یک تصمیم عاقلانه برای همیشه مشکل آبگرفتگی معابر را حل کنیم.

شهرداری در کنار ساخت بوستان ها به زیرساخت ها هم توجه کند

هرچند نیاز به بوستان ها و فضای سبز درسطح شهر یک نیاز عمومی به شمار می رود اما در کنار فضای سبز باید به زیرساخت ها نیز توجه شود.

متاسفانه کلمه زیرساخت بهانه ای برای فرار مسئولان از پاسخگویی است. تا زبان ما به شکواییه باز می شود همه به اتفاق می گویند که زیرساخت ها مشکل دارد.

و این سریال سالها و ماه ها تکرار می شود و کسی هم جوابگوی این معضل نیست اینبار به سراغ شهردار کرمان رفتیم.

مهران عالم زاده در این رابطه به خبرنگار ما گفت: شهر مدرن شکل گرفته و توسعه پیدا کرده است و متاسفانه از سنوات قبل، برای مسیرهایی که آب را از داخل به خارج از شهر هدایت می کردند  چاره ای اندیشیده نشد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم نظارت دستگاه های متولی در شهرداری در سنوات خیلی دور این مسیر رودخانه های فصلی بسته شده است و وقتی عملا آب از سمت جنوب و شرق وارد می شود باید از شمال خارج شود زیرا  شهر کرمان شیب خیلی جزئی به این سمت دارد و این باعث می شود خیابان هایی که در این مسیر هستند عملا نقش رودخانه و مسیل را بازی کنند.

شهردار کرمان ادامه داد: در سال جاری مشاوران ما در حال مطالعه و بررسی کل شهر کرمان برای جمع آوری آب های سطحی هستند.

عالم زاده عنوان کرد: واقعیت این است شهر کرمان که 13 هکتار است نیاز به یک برنامه اصولی دارد که اگر در هر سال بخشی از این برنامه ها اجرا  و مقداری از آب به خارج از شهر هدایت شود هزینه بسیار زیادی برای شهر کرمان در برخواهد داشت.

جنس خاک رس در کرمان دلیل نفوذپذیری کم آب و جاری شدن آب است

وی خاطرنشان کرد: ده بالا یکی از دغدغه های شهرداری بود و با طرحی که شهرداری اجرا کرد توانست جلوی حجم زیادی از آبی که وارد کرمان می شد را بگیرد اما متاسفانه آبگرفتگی به دلیل تجمع آب داخل شهر است.

شهردار کرمان در رابطه با آبگرفتگی کوچه های شهر نیز  گفت : متاسفانه خاک کرمان رس است و نفوذپذیری رس جهت آب کم است  اگر به یک حدی برسد پر می شوند و حفر چاه نمی تواند راه حل مشکل باشد امسال بخشی از عملیات طراحی شده انجام خواهد شد و بخشی از آن در سال آینده  تا کمی از دغدغه های مردم در این زمینه کاسته شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: برای رفع زیرساخت ها شهر کرمان سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۵۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبارات مولدسازی باید به صورت بهینه استفاده شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: باید از طریق مولدسازی از اعتبارات پروژه‌هایی که در سطح استان تعریف شده است، استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، جعفر قزوینیان، امروز_ دوشنبه هفدهم اردیبهشت- در جلسه بازآفرینی شهری با بیان اینکه باید دست به دست هم بدهند و در خصوص بازآفرینی شهری انرژی بیشتری گذاشته شود، اظهار کرد: در جلسه پیشنهادات چند پروژه مطرح شد که معتقدیم این پیشنهادات می‌تواند در رفع معضلات شهری مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر باید راه‌اندازی شود، اظهار کرد: انتظار داریم شهرداری ابهر همکاری لازم را در خصوص راه‌اندازی این دفتر داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اضافه کرد: با راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در این شهرستان، کارگزاری برای این دفتر انتخاب خواهد شد تا بتوانیم به صورت جدی وارد کار شویم و از ظرفیت مردم و مسئولان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تبلیغات گسترده در شناساندن و معرفی مشوق‌ها به مردم بسیار مؤثر است، اضافه کرد: باید در این خصوص جلسات متعددی با سازنده‌ها برگزار شود تا مسائل در جلسات بررسی و گزارش داده شود، چرا که این مهم در پیشرفت کار تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری اعتبار خاصی از طریق سازمان مرکزی به صورت مستقیم ابلاغ نمی‌کند، ادامه داد: این در حالی است که اداره‌کل راه و شهرسازی استان ظرفیت‌های خوبی دارد و می‌تواند به شهرداری نیز کمک کند.

قزوینیان تصریح کرد: همچنین این مجموعه از طریق کمیسیون ماده ۵ ظرفیت بالقوه‌ای دارد، به همین خاطر شهرداری ابهر می‌تواند پیشنهادهای خوبی در این خصوص به ستاد ارائه دهد تا اقدامات و کارهای لازم انجام گیرد.

وی با بیان اینکه می‌توان از طریق مولدسازی از اعتبارات پروژه‌هایی که در سطح استان تعریف شده است، استفاده کرد، گفت: در این راستا شهرداری ابهر باید پروژه‌هایی را که برای مردم و شهرستان مفید و جذاب است، ارائه دهد.

کد خبر 751121

دیگر خبرها

  • ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر
  • اعتبارات مولدسازی باید به صورت بهینه استفاده شود
  • قرارگاه جهاد آسفالت در کرمان راه اندازی شد
  • آغاز ۲.۵ میلیون مترمربع آسفالت معابر شهر کرمان+تصویر
  • راه‌ و شهرسازی لرستان در اجرای طرح‌های جامع بازنگری کند
  • شهرداری طرح‌ها را به جای پارک لاله به اطراف دانشگاه تهران منتقل کند
  • افزایش سطح آب رودخانه دز/ بوستان‌های ساحلی دزفول تخلیه شدند
  • مشکل تردد در شهر ایلام وجود ندارد
  • تخلیه بوستان‌های ساحلی دزفول در پی افزایش دبی «دز»/ هشدار خودداری از حضور در مناطق تفریحی
  • شهردار: بارش‌های دزفول ۳ برابر بیشتر از پیش بینی هواشناسی بود