Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ جولیان لی در بلومبرگ نوشت: چه کسی می‌داند هنگامی که بحران کووید -19 فروکش کند، شرایط جدید تقاضای نفت به چه شکل خواهد بود؟ با قطعیت نمی‌توان گفت اما به احتمال زیاد تقاضا به پایین‌تر از سال 2019 برسد و برای سال‌ها هم ادامه پیدا کند.

در ادامه این مطلب آمده است: در حال حاضر کسی نیست که پیش‌بینی داشته باشد شرایط بازار نفت می‌تواند به این زودی‌ها به وضعیت قبل از همه‌گیری ویروس کرونا برگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی، از جمله بن ون بوردن، مدیر اجرایی رویال داچ شل، اظهار داشتند كه تقاضای نفت هرگز به طور كامل بهبود نمی‌یابد.

تحلیلگران سیتی گروپ با وجود اینکه جزو کارشناسان خوش‌بین به حساب می‌آیند، اما با تحلیل مصرف سوخت جت‌ها به این نتیجه رسدند که مصرف سوخت در صنعت هوایی احتمالا تا سال 2022 پایین بماند. مدیرعامل بوئینگ می‌گوید که ترافیک هوایی احتمالا تا سه سال آینده به سطح سال‌های 2019 و قبل‌تر باز نگردد.

بنابراین بیایید در مورد کاهش تقاضای آینده حدس بزنیم و بگذارید با سطح تقاضا پایین شروع کنیم. بیایید فرض کنیم که حدود 5 میلیون بشکه در روز تقاضا است. این میزان به هیچ عنوان زیاد به نظر نمی‌رسد و تنها 5 درصد از تقاضای جهانی نفت در سال گذشته است. افت مصرف جهانی نفت در ماه آوریل تا 35 میلیون بشکه در روز پیش رفت و پیش بینی می‌شود میزان مصرف نفت 2020 حدود 10 میلیون بشکه در روز یعنی 10 درصد کمتر از سال گذشت باشد.

مطمئناً، بسیاری از ما نیز نمی‌توانیم به سرعت به شرایط پیش از بحران کووید-19 بازگردیم. بعد از آزمایش موفقیت‌آمیز ماهها دورکاری و برگزاری ویدیو کنفرانس احتمالا بسیاری از مشاغل مورد بازنگری قرار بگیرند و از این به بعد به همین شکل ادامه پیدا کنند. این تغییرات ممکن است در حالی که تقاضای سوخت را کاهش می‌دهد، باعث افزایش مصرف برق شود، اما این افزایش مصرف برق کمکی به صنعت نفت نخواهد کرد.

البته، ما دقیقاً همانگونه که از رکود مالی 2008-09 عبور کردیم می‌توانیم این بار هم از این بحران بیرون بیاییم. اما نباید فراموش کرد که همه‌گیری جهانی با بحران مالی بسیار متفاوت است. این به سلامتی جسمی ما و همچنین سلامت مالی ما همزمان ضربه می‌زند. بحران فعلی همه ما را وادار کرده تا روش جدیدی برای زندگی انتخاب کنیم.

صنعت نفت می‌تواند در برابر کاهش 5 درصدی تقاضای بلند مدت دوام بیاورد، اما شکوفایی آن در این شرایط بسیار سخت‌ خواهد بود.

برای استخراج نفت و انتقال نفت شرایط مهیا است، اما تقاضایی وجود ندارد. حتی قبل از این همه‌گیری هم ما به دنبال جهانی می‌گشتیم که تقاضای نفت به طور فزاینده‌ای رو به کاهش گذارد. در حال حاضر چشم انداز فعلی برای پالایشگاه‌ها در اروپا و آمریکای شمالی را تیره‌تر کرده است. کاهش طولانی مدت تقاضا فقط رقابت را جدی‌تر می‌کند.

بخش بالادستی مشاغل مربوط به اکتشاف و استخراج نفت خام ممکن است با مشکلات کمتری روبرو شود. میادین نفتی پس از بهره‌برداری از بین می‌روند و تولیدکنندگان را ملزم به ایجاد ظرفیت جدید در جای دیگر می‌کنند. هیچ کجا این موضوع آشکارتر از صنایع شیل آمریکا نیست.

اما دومین رونق در شیل آمریکا، از جمله موارد دیگر رشد چند ساله در تقاضای جهانی نفت را به دنبال داشت. این امر باعث شد كه بیشتر تولیدكنندگان نفت جهان، از جمله تقریباً تمام كشورهای عضو اوپك به دنبال حفظ قیمت نفت 50 دلار در هر بشكه باشند.

این تولید کنندگان اوپک اکنون بیش از 20 درصد تولید را کاهش دادند و کشورهای غیر اوپک هم شاهد کاهش میزان تولید در درصدی مشابه بودند. درست است، بعضی از چاه‌های نفت به کلی بسته نمی‌شوند، اما به این زودی‌ها امکان از سر گیری فعالیت‌هایشان میسر نخواهد بود. این ظرفیت اندک تولید، دقیقاً مانند دهه 1990 باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ترامپ، بن سلمان و سقوط قیمت نفت؛ آمریکا چه خواهد کرد؟

هیچ مقدار از مدیریت عربستان سعودی یا زورگویی آمریکا از تولیدکنندگان نفت خارجی قادر به حذف این ظرفیت اضافی نیست. پس از پایان بحران فعلی، ریاض ممکن است تمایل کمتری به ایفای نقش تولیدکننده داشته باشد و تولید خود را محدود کند در حالی که بقیه کشورها دوباره تولید را از سر می‌گیرند.

هر بار که قیمت نفت افزایش می‌یابد، تولیدکنندگان برای بازگشت به بازار عجله می‌کنند. پس از رکود قیمت نفت در اواسط دهه 1980، دو دهه طول کشید تا قیمت‌ها دوباره به سطح قبلی خود برگردند و این بار به نظر می‌رسد این انتظار طولانی‌تر شود.

منبع: انتخاب لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا قیمت نفت قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۸۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر

امتداد-  کارشناس و فعال بازار طلا با اشاره به افت قابل توجه قیمت طلا و انواع سکه به دلیل کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ ارز در هفته اخیر گفت: تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محمد کشتی آرای در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قیمت طلا سکه و ارز در هفته که گذشت سیر نزولی پیدا کرد.

وی گفت: برخلاف هفته قبل که به بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی بالاترین سطح خود رسیده بود، از روز شنبه سیر نزولی قیمت‌ها با توجه به ثباتی که هم در مسائل سیاسی و اقتصادی جهانی پیش آمد و هم در بازار داخلی باعث شد قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کند.

کارشناس بازار طلا گفت: قیمت اونس جهانی به بالاترین رقم خود یعنی بالای ۲۴۰۰ دلار رسیده بود اما این هفته با ۷۰ دلار کاهش در آخرین معاملات به ۲۳۲۴ دلار رسید.

کشتی آرای اظهار داشت: قیمت طلا و سکه هم با توجه به کاهش ۷۰ دلاری اونس جهانی و کاهش ۲۵۰۰ تومانی نرخ ارز، با کاهش همراه شد به طوری که در این هفته سکه طرح قدیم با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز در آخرین معاملات ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

وی افزود: قیمت سکه طرح جدید با یک میلیون و ۱۳۵۰ هزار تومان کاهش دیروز در آخرین معاملات ۴۲ میلیون تومان معامله شد.

فعال بازار طلا ادامه داد: نیم سکه این هفته با یک میلیون تومان کاهش ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ربع سکه با ۹۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی هم با ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز در آخرین معاملات ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

کشتی آرای گفت: طبیعتاً با کاهش ۷۰ دلاری انس جهانی و کاهش قیمت ارز قیمت طلای آب شده هم کاهش یافت. قیمت هر مثقال طلای آب شده طی هفته اخیر با ۸۷۰ هزار تومان کاهش به ۱۵ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۳ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان رسید.

فعال بازار طلا تصریح کرد: البته حباب سکه برخلاف روند نزولی قیمت طلا و سکه با کمی افزایش همراه شد علت آن هم ین بود که سکه‌هایی که بانک مرکزی حراج کرد و تا پیش از این باعث کاهش حباب شده بود، تحویل داده نشد. تحویل نشدن سکه‌های حراج شده باعث افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حباب سکه شد و به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

وی همچنین گفت: در مجموع در هفته گذشته با توجه به کاهش هیجانات و التهابات کاذب بازار قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و باعث شد معاملات واقعی باشد و می‌توان گفت که داد و ستدها روال عادی خود را پیش گرفت و دیگر شاهد قیمت‌های کاذب و هیجانی نبودیم.

کارشناس بازار طلا اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در دو روز آینده با توجه به اینکه امروز جمعه آخرین روز کاری بازارهای جهانی است قیمت‌ها در بازار داخلی در همین محدوده باقی بماند.

کشتی آرای درباره تاثیر حراج‌های سکه بانک مرکزی و عرضه این سکه‌ها در کاهش حباب سکه گفت: از روزی که حراج سکه‌های بانک مرکزی شروع شد حباب سکه کاهش یافت. اما بعد از نوروز با توجه به بودن تقاضا برای خرید سکه و وارد نشدن این سکه‌ها به بازار، باعث رشد حباب سکه شد. اما تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • حمید درخشان: برای تمدید قرارداد اوسمار عجله نکنید
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • (ویدئو) اینجا لندن است؛ اشتباه نکنید پاکستان نیست!