Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفتاد و هفتمین روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۹۹۹۷۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۳۴۰ نفر فوت شده و ۸۰۴۷۵ نفر بهبود یافته‌اند. با توجه به اعلام سفید در یک سری از مناطق کشور شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ اقامه مجدد نماز در ۱۸۰ پایگاه نماز جمعه از این هفته آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه روز قدس تعطیل شدنی نیست، گفته است؛ مراسم روز جهانی قدس در تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا با برگزاری رژه موتوری و خودرویی از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی برگزار می‌شود.فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز با بیان اینکه تا زمانی که کرونا ریشه کن نشده و یا مصون‌سازی توسط واکسن انجام نشده است، خطر بیماری در سطح شهر همچنان وجود دارد. او تاکید کرده است؛ با افزایش تردد در شهر و افزایش سطوح تماسی و تغییر در خوشه‌های جمعیتی در سطح شهر تهران میزان ابتلا به این بیماری با توجه به احتمال تردد حاملان بیماری بدون علامت در شهر می‌تواند منجر به روند متفاوتی نسبت به قبل باشد. 

با وجود تحریم‌های ظالمانه "کرونا" را کنترل کردیم

بسیاری از کشورها از الگوی درمانی ما کپی‌برداری می‌کنند

«علی رزازان» مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‌ با تاکید بر اینکه ایران توانسته اقدامات خوبی برای درمان و پیشگیری از کووید ۱۹ انجام دهد، گفت: ایران در کارهای درمانی در دنیا جزو کشورهای پیشرو بوده است. ما روش‌های مختلفی را تست کردیم و همه این روش‌های درمانی  و تجهیزاتی که در ایران استفاده شد، توانست تا حد زیادی مقابل انتشار هرچه بیشتر ویروس و مرگ و میر ناشی از آن بایستد.

وی با اشاره به اینکه ایران با وجود تحریم‌ها به خوبی توانست کرونا را کنترل کند، گفت: ما هیچ ادعایی نداریم که کاملا جلوی مرگ و میر ناشی از کرونا را گرفته‌ایم، ولی ایران توانست آن را کنترل کند. خیلی از کشورها در حالی که مانند ما مشکلات ارزی نداشتند و تحریم نبودند، نتوانستند بیماری را کنترل کنند، اما با همه مشکلات، وزارت بهداشت به خوبی توانست این مساله را کنترل کند.

رزازان افزود: ایران جزو معدود کشورهایی بود که در این زمینه کم نگذاشت، زیرا همه برایشان مهم بود که کمک کنند. خیلی از کشورها روش‌هایی که ما انجام دادیم را انجام ندادند.

مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت ایران، جزو رفرنس‌های درمان در دنیا قرار گرفته است و خیلی از کشورها در این زمینه از ما کپی‌برداری می‌کنند.

او تصریح کرد: البته به دلیل اینکه بیماری ناشناخته است و هیچ داروی قطعی هم برای آن مطرح نشده، هر کسی هر ادعایی می‌تواند داشته باشد که هیچ کدام از این ادعاها هم تایید شده نیست.

رزازان در پاسخ به این سوال که آیا به تولید دارویی که بتواند بازه زمانی بستری یا درمان را کاهش دهد، دست یافته‌اید؟ گفت: خیر، بیماری ناشناخته است و مکانیزم‌هایی مولکولی که در کووید ۱۹ باعث بیماری می‌شود، خیلی متنوع است.

مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو افزود: ‌درست است که ما می‌گوییم این ویروس سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهد، ولی ما در نتایج بالینی دیدیم که این بیماری سلول‌های ریه را هم هدف قرار می‌دهد، حتی در برخی از بیماران سلول‌های چشایی را تحت تاثیر قرار داد. ممکن است این ویروس توانایی عبور از سطح خونی و مغزی انسان را داشته باشد و یا امکان دارد به سیستم عصبی فرد نیز آسیب بزند.

وی ادامه داد: در بیماران کرونایی امکان مشکلات قلبی، عروقی و گوارشی وجود دارد، ما با یک ویروس پیچیده سر و کار داریم و مقابله کردن با آن خیلی سخت است.

رزازان با اشاره به تاثیر سیستم ایمنی بدن در مقابله با کرونا گفت: آنچه که ما انتظار داریم و به قطعیت می‌توانیم بیان کنیم، این است که باید بدن انسان نسبت به این ویروس واکسینه شود؛ یعنی در بدن آنتی بادی تولید شود و سیستم ایمنی بدن بتواند ویروس را از بین ببرد.  

وی افزود: در رابطه با طراحی و تولید واکسن هم حرف‌های بسیاری زده شده است. اگر قرار باشد که ویروس آنتی ژن سطحی خودش را مدام تغییر دهد، ‌هر چقدر هم که واکسن تهیه شود، آن ویروس به راحتی آنتی ژن خود را تغییر می‌دهد و واکسن عملا بی‌اثر می‌شود.

رزازان درباره روش‌های مختلفی که برای تست کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: تمام روش‌هایی که به عنوان تست کرونا انجام می‌شود از نظر وزارت بهداشت روش‌ها یا کیت‌هایی قطعی و مورد تایید است که تاییدیه آزمایشگاه  مرجع وزارت بهداشت  را داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: حتی تا الان هم در تمام مراکز تحقیقاتی دنیا که روی این بیماری کار می‌کنند، هنوز کسی نتوانسته به هیچ نتیجه قطعی برسد، زیرا کارهای تحقیقاتی در این زمینه بسیار زمانبر بوده و تست‌های مختلفی باید انجام شود.

مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو با تاکید بر قدردانی از کادر درمان گفت: کادر درمانی و وزارت بهداشت در این مدت زحمات زیادی متحمل شدند و از آنها بابت تلاش بی‌وقفه‌ای که دارند، قدردانی می‌کنیم.

چگونگی حضور زائران در ۱۱۰۸ بقعه متبرکه

حرم‌های شاخص همچنان تعطیل هستند

جلوگیری از تجمعات در آرامستان‌های امامزادگان

«حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور» مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بازگشایی اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در مناطق سفید گفت: ما در این خصوص تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و براساس دستورالعمل این ستاد ۱۱۰۸ بقعه متبرکه در ۱۳۲ شهرستان با وضعیت سفید و کم‌خطر بازگشایی می‌شوند.

وی با اشاره به بازگشایی امامزادگان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: تمامی زائران بقاع متبرکه در بدو ورود به بقعه غربالگری می‌شوند و از ورود افراد دارای علامت، مشکوک و بیمار جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین زائران باید به همراه خود مهر، تسبیح، سجاده و کتاب دعای شخصی به همراه داشته باشند و از وسایل موجود در بقاع نمی‌توانند استفاده کنند و همه مهرها و تسبیح‌های موجود در بقاع متبرکه جمع‌آوری شده است. 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: رعایت فاصله اجتماعی در بقاع متبرکه توسط زائران الزامی است و خدام امامزادگان در این خصوص توجیه شده‌اند تا در خصوص صف‌های نماز جماعت فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و بیشتر سعی شود از صحن‌های روباز استفاده شود. ان شاءالله مردم نیز همراهی لازم را با خدام بقاع متبرکه در رعایت این فاصله‌گذاری‌های اجتماعی داشته باشند. 

حجت الاسلام نوروزپور با بیان اینکه شهرستاهایی که از سوی وزارت بهداشت وضعیت آنها سفید اعلام شده است به معنای شهرستان‌های کم خطر هستند، خاطرنشان کرد: اعلام وضعیت سفید در برخی مناطق از سوی ستاد مقابله با کرونا به معنی رفع کامل بیماری در این مناطق نیست و به این معنی نیست که مردم می‌توانند، بدون وسایل حفاظت شخصی به بقاع متبرکه مراجعه کنند و زائران حتما باید در هنگام مراجعه به بقاع متبرکه از دستکش و ماسک استفاده کنند و از ورود افراد بدون این وسایل ممانعت می‌شود. در برخی از بقاع متبرکه هم ماسک تولید می‌شود و به زائران ارائه می‌شود. 

وی درباره جلوگیری از تجمعات در بقاع متبرکه ادامه داد: در خصوص برگزاری شب‌های قدر همچنان تصمیمی گرفته نشده و قرار است، دستورالعمل ویژه‌ای برای برگزاری شب‌های قدر تدوین شود. در حال حاضر برنامه این است که مردم پس از حضور در بقاع متبرکه، زیارت کوتاهی انجام داده و سپس آنجا را ترک کنند. البته برای زیارت ضریح بقاع متبرکه نیز محدودیت‌هایی قرار داده شده و فاصله دو متری در اطراف ضریح ایجاد شده است و مردم از دور ضریح را زیارت می‌کنند. زائران باید از بوسیدن درب‌ها و ضریح خودداری کنند. 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره حضور مردم در آرامستان های بقاع متبرکه گفت: در بقاع متبرکه آرامستان‌هایی نیز وجود دارد. اعلام شده است که  از تجمع در اطراف قبور جلوگیری شود و برگزاری هرگونه مراسم بر سرمزار درگذشتگان مدفون در بقاع متبرکه همچنان ممنوع باشد. البته حضور انفرادی بر سرقبور مشکلی ندارد و قطعا خدام بقاع متبرکه از تجمعات جلوگیری خواهند کرد. 

حجت‌الاسلام نوروزپور درباره برگزاری مراسم جزء‌خوانی در شب‌های ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه تصریح کرد: برنامه رسمی به بقاع متبرکه برای جلوگیری از تجمعات ابلاغ نشده است، اما چنانچه جزء خوانی در بقاع انجام شود، باید حتما با رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی باشد و زائران نمی‌توانند مانند گذشته در کنار هم بدون فاصله بشینند و حتما باید فاصله دومتر بین هر فرد رعایت شود. 

وی با بیان اینکه روزانه تمامی بقاع متبرکه ضدعفونی خواهد شد، خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام ماه مبارک رمضان همچنان به صورت مجازی انجام می‌شود. همچنین در حال حاضر برنامه‌های دهه دوم ماه مبارک رمضان در امامزاده ابوالحسن (ع) از شبکه قرآن پخش می‌شود. تمامی برنامه های این امامزاده در شب‌های ماه مبارک رمضان و شب های قدر بدون حضور مستمع برگزار می‌شود. 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه حرم های شاخص همچنان تعطیل هستند، یادآور شد: بقاع متبرکه در حالت عادی هم در ساعت ۱۲ شب مسدود می‌شدند. البته همانطور که گفتم برای برگزاری مراسم قدر در بقاع متبرکه در این ۱۳۲ شهرستان نیز هنوز برنامه مشخصی اعلام نشده و باید ببینیم که وزارت بهداشت و مسئولان بهداشتی با رعایت فاصله اجتماعی اجازه برگزاری مراسم شب‌های قدر را می دهند یا خیر، در حال حاضر از زائران می‌خواهیم، حضور مستمر و طولانی در بقاع نداشته باشند و عرض ادبی کرده و از حرم خارج شوند. 

غربالگری ۱۶ هزار کارگر پیمانکاری

اتخاذ تدابیر ویژه برای خانواده‌های عزادار از کرونا

دستور حناچی برای در اختیار گذاشتن امکانات شهرداری به ستاد ملی مبارزه با کرونا

«حمید چوبینه» مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره غربالگری نیروهای  شهرداری گفت: در هر منطقه،‌ سازمان و شرکتی که برای غربالگری حضور پیدا می‌کردیم، غربالگری کارگران و کارمندان با همدیگر انجام می‌شد و تفاوتی در اجرا بین آنها وجود نداشت. افرادی که در مراحل پایانی در حال غربالگری هستند، بخشی از نیروهای فضای سبز هستند که در این ایام تعطیل بودند و غربالگری نیروهای کارگری و کارمندی همزمان انجام شد.

او با بیان اینکه غربالگری نیروهای کارگری برعهده پیمانکار است، تصریح کرد: اما این کار را به صورت داوطلبانه و به دستور شهردار انجام دادیم. شهردار دستور دادند که غربالگری تمامی نیروهای وابسته به شهرداری مستقیما انجام شود، در حالی که می‌توانست آن را به پیمانکار واگذار کند و با شرکت شهر سالم قرارداد ببندند و این کار را انجام دهیم،‌ اما به دستور شهردار مستقیما این کار را انجام دادیم. 

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از کارگران از سوی پیمانکاران برای غربالگری معرفی شدند، گفت: حدود ۱۶ هزار کارگر از سوی پیمانکاران معرفی شدند که اینها غیر از کارگرانی هستند که در مناطق و یا زیر نظر شرکت شهربان و حریم‌بان مشغول به کارند.

چوبینه با تاکید بر اینکه هیچ تفکیکی در اجرای تست غربالگری صورت نگرفت، درباره تعداد موارد شناسایی شده مبتلا به کرونا در غربالگری‌ها اظهار کرد: در مجموع در حدود ۶۵ هزار نفر از نیروهای کارگری و کارمندی شهرداری از ۱۶ فروردین تاکنون غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۶۹ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند و پروتکل‌های درمانی روی آنها اجرا شد و در نهایت بسیاری از آنها درمان شدند. 

او با بیان اینکه در جریان غربالگری ۵۰ نفر مبتلا به عارضه ریوی نیز شناسایی شدند،‌ افزود: این افراد مبتلا به کرونا نبودند و در پی این غربالگری عوارض ریوی آنها مشخص شد و برای درمان ارجاع داده شدند. 

چوبینه در پاسخ به این سوال که آیا غربالگری مرحله دوم نیز اجرایی می‌شود یا خیر؟ گفت: اگر جناب شهردار دستور دهند و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری تست سنجس آنتی بادی برای مرحله دوم اجرا می‌شود. 

او تصریح کرد: در حدود ۳۹۰ نفر مبتلا به کرونا از روز اول شیوع کرونا تا به امروز از سوی سازمان مدیریت بحران اعلام و همچنین آمار شناسایی شده خودمان به اکیپ‌های روانشناسی معرفی شدند و هم بسته‌های معیشتی از جمله حمایت درمانی و دارویی و بسته بهداشتی در اختیار آنها قرار گرفت و همچنین تحت حمایت سلامت روان قرار گرفتند. 

چوبینه در پاسخ به این سوال که تعامل شهرداری تهران با سایر دستگاه‌ها در این مدت با هدف خدمت‌رسانی به مردم چگونه بوده است، گفت: از روز اول اعلام شیوع کرونا طی نامه‌ای به رئیس ستاد کرونای استان تهران امکانات خود را اعلام کردیم که در خدمت کامل شهروندان است و تحت مدیریت ستاد حاضر به انجام هرگونه فعالیتی است. 

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران ادامه داد: آقای شهردار دستور دادند که تمام ظرفیت و پتانسیل ما ذیل ستاد مقابله با کرونا در سطح کشور و استانی قرار گیرد و شهرداری تمام امکانات خود را ذیل مدیریت متمرکز استانی و کشوری قرار داد. ۱۸ درمانگاه و سوله‌های مدیریت بحران برای سپری کردن دوره نقاهت آماده شد و در اختیار ستاد قرار گرفت.

او با بیان اینکه  با مرکز جامع سلامت روان در حال اتخاذ تدابیری هستیم تا خانواده‌های عزاداری که نتوانستند، مراسم مناسبی را انجام دهند را پوشش دهیم، گفت: از مرکز جامع سلامت روان درخواست کردیم تا در این زمینه مطالعاتی را انجام دهیم و اقدامی مناسب را در شهرداری تهران انجام دهیم. 

چوبینه در خصوص غربالگری پرسنل شهرداری تهران توسط سنجش آنتی باد که قرار بود با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انجام شود، گفت: هنوز محقق نشده است. درخواستی به مسئول کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا فرستاده شده است و منتظر انجام اقدامات اجرائی هستیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرونا پاسخ به این سوال جلوگیری از تجمعات ماه مبارک رمضان مقابله با کرونا بقاع متبرکه مبتلا به کرونا بقاع متبرکه شهرداری تهران خبرنگار ایلنا شرکت شهر سالم وزارت بهداشت شب های قدر انجام شود شده اند روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۲۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم تحریم‌های انگلیس علیه صنایع نظامی ایران

وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو نفر و چهار شرکت مرتبط با شبکه تولید پهپاد در ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • مرگ ۲ کارگر پیمانکاری شهرداری شیراز حین کار
  • دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد
  • بهره برداری از زائرسرای «کرامت ۲» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • تداوم تحریم‌های انگلیس علیه صنایع نظامی ایران
  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی
  • اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران