Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@23:58:44 GMT

مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۳۷۰۰

مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن

یکی از انواع مالیات که در تمام جهان، درآمد مناسبی را برای دولت به همراه دارد، مالیات بر ارث است. اگر شما هم در شرایطی هستید که با این مسئله مواجه شده اید، باید بدانید که پیچیدگی هایی وجود دارد که باید نسبت به آن ها مطلع باشید.

به گزارش گروه خبر حبرگزاری برنا، در این مقاله قصد داریم درمورد چیستی مالیت بر ارث و همچنین نحوه محاسبه آن، توضیحات لازم را بدهیم تا از پیچیدگی های این مسئله کاسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالیات بر ارث چیست؟

اولین سوالی که باید پاسخ آن را به خوبی بدانید تا بتوانید حواشی این مسئله را درک کنید، ماهیت مالیات بر ارث است. در اصل مالیت بر ارث، نوعی از مالیات است که به تمامی دارایی ها و مایملک به جا مانده از یک فرد فوت شده می گویند که می تواند دارای ارزش افزوده باشد.

وارث فرد فوت شده، باید لیستی از تمامی اموال و دارایی های متوفی تهیه کرده و با مراجعه به اداره امور مالیتی محل سکونت متوفی، آن را ارائه کنند. وراث باید ظرف نهایت یک سال از تاریخ فوت، به سازمان امور مالیاتی محل سکونت متوفی مراجعه کنند. البته در اظهارنامه ی مد نظر، باید فرم های مخصوص سازمان امور مالیات به شکل کامل پر شده باشند و اطلاعات هویتی، مکانی متوفی و همچنین اموال و دارایی ها، بدهی ها، هزینه کفن و دفن، واجبات مالی عبادی و مواردی نظیر مهریه همسر درج شده باشد. مسئله مهمی که وجود دارد این است که همه چیز باید شفاف باشد. دقیقا شبیه به فرمت انواع فاکتور فروش که تاکنون نمونه های زیادی از آن را دیده اید، همه چیز باید به شکل واضح و مشخص درج شده باشد.

در مرحله بعدی، باید مدارک لازم به شورای حل اختلاف داده شود تا سهم الارث هر کدام از وراث (با توجه به گواهی انحصار وراثت) مشخص شود. قبل از محسابه سهم وراث، بدهی های متوفی باید به صورت کامل و شفاف پرداخت شود که یکی از مهم ترین آن ها مالیات است.

نحوه محسابه مالیات بر ارث طبق قوانین ایران عزیزمان

دو عامل اصلی وجود دارد که مالیات تمامی ارث با توجه با این دو مورد محسابه می شود. مورد اول، نوع ارث است که می تواند خودرو، ملک، سپرده بانکی و موارد متفاوت دیگری باشد و مورد دوم نیز طبقه وراث است. قبل از اینکه به بررسی چگونگی محاسبه مالیات انواع ارث بپردازیم لازم است که انواع طبقات وراث را معرفی کنیم.

وراثین به چند طبقه تقسیم شده اند؟

طبق قانون مالیات بر ارث ایران، تمامی وراث فرد فوت شده به سه دسته یا سه طبقه اصلی تقسیم می شوند و همه ی افراد در این سه طبقه قرار می گیرند. طبقه اول شامل پدر، مادر، همسر، فرزند و نوه می شود. طبقه دوم ارث را پدربزرگ و اولیای او، مادربزرگ و اولیای او، خواهر، برادر، خواهرزاده و برادرزاده تشکیل می دهند. در آخرین طبقه ارث نیز عمو، عمه، دایی، خاله و فرزندان آن ها قرار دارند.

مالیات بر ارث ملک (خانه مسکونی، زمین، مغازه و موارد مشابه)

مالیاتی که برای تمامی املاک فرد فوت شده محسابه می شود با توجه به نوع طبقه وارث متفاوت است. مالیات طبقه اول وارث، 7.5 درصد، طبقه دوم، 15 درصد و طبقه سوم، 30 درصد است.

مالیات بر ارث خودرو و انواع وسایل نقلیه طبقه اول: 2 درصد طبقه دوم: 4 درصد طبقه سوم: 8 درصد مالیات بر ارث سهام، سهم الشرکه و حق تقدم داخل بورس طبقه اول: 0.5 درصد طبقه دوم: 1 درصد طبقه سوم: 2 درصد مالیات بر ارث سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سود سهام طبقه اول: 3 درصد طبقه دوم: 6 درصد طبقه سوم: 12 درصد مالیات بر ارث سهام، سهم الشرکه و حق تقدم خارج از بورس طبقه اول: 6 درصد طبقه دوم: 12 درصد طبقه سوم: 24 درصد مالیات بر ارث سایر اموال و دارایی‌ها

ممکن است نوعی از مال و دارایی وجود داشته باشد که در دسته های ذکر شده قرار نگیرد. مالیاتی که برای این دارایی ها و اموال در نظر گرفته شده است به شرح زیر خواهد بود:

طبقه اول: 10 درصد طبقه دوم: 20 درصد طبقه سوم: 40 درصد مالیات بر ارث را چطور پرداخت کنیم؟

برای پرداخت مالیات بر ارث باید اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید. همانطور که ذکر شد، مدت زمانی که وراث وقت دارند تا اظهارنامه مالیاتی را پر کنند، تنها یکسال بعد از انحصار وراثت است. پیشنهاد می کنیم اگر آشنایی کاملی با اظهارنامه مالیاتی ندارید، به سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید و در بخش وبلاگ، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. البته مواردی مانند آموزش مالیات، نکات لازم برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی و موارد دیگر در این وبلاگ به خوبی بررسی شده اند.

به صورت کلی باید به هر شکلی که شده اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید. نکته پایانی که در مورد پرداخت مالیات ارث باید بدانید این است که وراث، تنها زمانی مجبور به پرداخت مالیات هستند که قصد داشته باشند تا اموال را تقسیم کنند. اموال و دارایی هایی که به نام فرد فوت شده باشد و همچنان وراث نیتی برای تقسیم آن نداشته باشند، مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مالیات بر ارث درصد مالیات بر ارث اموال و دارایی ها پرداخت مالیات درصد طبقه دوم فرد فوت شده طبقه اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۳۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

رییس پیشین بانک مرکزی نوشت: رییس مجلس گفته‌اند مالیات بر سوداگری شامل ۰.۵ درصد جامعه می‌شود و نگرانی ندارد! حتی اگر درصد اعلامی درست هم باشد، این نوع اظهارنظر بی‌توجهی به کارکرد علم اقتصاد و انتقال اثرات غیرمستقیم این نوع از مالیات‌ها به سایر طبقات جامعه و فراهم شدن اسباب خروج سرمایه از کشور است.

عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت در فضای مجازی نوشت: رییس مجلس گفته‌اند: مالیات بر سوداگری شامل ۰.۵ درصد جامعه می‌شود و نگرانی ندارد!

حتی اگر درصد اعلامی درست هم باشد، این نوع اظهارنظر بی‌توجهی به کارکرد علم اقتصاد و انتقال اثرات غیرمستقیم این نوع از مالیات.‌ها به سایر طبقات جامعه و فراهم شدن اسباب خروج سرمایه از کشور است.

در واقع برمبنای مالیات بر عایدی سرمایه از کسانی که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می‌کنند، مالیات گرفته و صرف مخارجی می‌کنند که غالبا برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند.

بهتر است به جای این اقدامات، با علل تورم که موجب سفته‌بازی است، مقابله کنید و این‌قدر هم زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید!

دیگر خبرها

  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • حدیث روز | تشویق به محاسبه نفس
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه