Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@21:29:51 GMT

وقتی عطر انصاف در جامعه به مشام می‌رسد/ امنیت در جوار دوست

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۴۴۱۴

وقتی عطر انصاف در جامعه به مشام می‌رسد/ امنیت در جوار دوست

به گزارش خبرگزاری مهر، در دعای روز یازدهم‬ ماه‬ مبارک‬ رمضان، علاقه به خوبی‌ها و نفرت از گناه را درخواست کردیم، یعنی نیکی و گناه، هر دو، دارای حقیقتی هستند که اگر بتوانیم آنها را ببینیم، شیفته زیبایی نیکویی‌ها شده و از گناه، نفرت پیدا می‌کنیم. بیش از آنکه زیبایی‌های زودگذر و مقطعی ظاهری، موجب جلب نظر دیگران شود زیبایی‌های معنوی و اخلاقی انسان را در نظر دوست و دشمن قابل احترام و موجّه می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عیب‌پوشی و عفت نفس، دو ویژگی اخلاقی هستند که روح و اخلاق انسان را زینت می‌دهند. عیب‌پوشی یعنی، به دنبال یافتن عیوب دیگران نباشیم و اگر عیبی هم از دیگران دیدیم آن را فاش نسازیم، بلکه از فاش شدن آن جلوگیری کنیم.

بهترین رفتار در هنگام روبرو شدن با عیب دیگران، آگاه کردن خصوصی او نسبت به آن عیب است. چنانکه امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَی إِلَیَّ عُیُوبِی‏؛ [۱] محبوب ترین برادرانم نزد من، کسی است که عیب‌هایم را به من هدیه کند.» هیچگاه شخص مؤمن به دنبال پرداختن به عیوب دیگران نیست. امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «لَا تُدَاقُّوا النَّاسَ وَزْناً بِوَزْنٍ وَ عَظِّمُوا أَقْدَارَکُمْ بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِیِّ مِنَ الْأُمُور؛ [۲] در رفتار با مردم، خرده‌گیری نکنید و شخصیت خود را در پرتو تغافل و بی‏‌توجّهی از امور پست، گرامی بدارید.» وقتی عیب دیگران را می‌پوشانیم، نزد خدا و مردم، پوششی زیبا خواهیم یافت. عیب پوشی از دیگران ضمن اینکه انسان را در نظر مردم محبوب می‌کند، در نزد خداوند از چنان ارزشی برخوردار می‌شود که امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «مَنْ سَتَرَ عَلَی مُؤْمِنٍ عَوْرَةً یَخَافُهَا سَتَرَ اللَّهُ عَلَیْهِ سَبْعِینَ عَوْرَةً مِنْ عَوْرَاتِهِ الَّتِی یَخَافُهَا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة؛ [۳] هر کس عیب مؤمنی را که از آشکار شدنش می‌ترسد بپوشاند خداوند هفتاد عیب از همان قبیل عیب‌ها از او در دنیا و آخرت می‌پوشاند.»

لطفاً ولنگار نباشیم

عفاف و نگه داشتن خود از انجام گناه، راه دیگر زیباسازی معنوی و اخلاقی است. از این رو از خداوند می‌خواهیم که وجود ما را به این دو زینت بیاراید و می‌گوئیم: «اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ؛ [۴] ای خدا در این روز مرا به زیور ستر و عفت نفس بیارای.» عفاف، به معنای آن است که ولنگار و رها نیستیم و به هر گناه و زشتی خود را آلوده نمی‌کنیم.

لباسی برای در امان ماندن

همانند لباس‌های مادی که بدن انسان را از سرما و گرما و دیگر آسیب‌ها حفظ می‌کنند، لباس‌های فضائل اخلاقی نیز، غیر از اینکه انسان را زیبا جلوه می‌دهند موجب حفظ منش و کردار انسان می‌شوند. یکی از آنها قناعت کردن است. قناعت، به معنای راضی بودن به داشته‌های خود از دنیاست. از آنجا که دنیاگرایی موجب دور شدن از کرامت انسانی و وظایف دینی انسان می‌شود، با مهار خواهش‌های بی‌انتهای مادی می‌توانیم دین خود را که مجموعه‌ای از عقاید و رفتارهاست حفظ کنیم. چنانکه امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «اقْنَعُوا بِالْقَلِیلِ مِنْ دُنْیَاکُمْ لِسَلَامَةِ دِینِکُمْ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ الْبُلْغَةُ الْیَسِیرَةُ مِنَ الدُّنْیَا تُقْنِعُه‏؛ [۵] برای سالم ماندن دینتان، به اندکی از دنیای خود قانع باشید، زیرا که مؤمن را اندکی از دنیا، قانع می‌سازد.»

مرز بین قناعت و فقر این است که انسان به اندازه نیاز ضروری خود از مادیات بهره‌مند باشد و به دنبال بیش از نیاز خود نباشد. از این ویژگی زندگی به «کفاف» یاد می‌شود. در کفاف (داشتن به اندازه نیاز ضروری)، انسان نه چندان فقیر است که دست نیاز به سوی دیگران دراز کند و خوار و کوچک شمرده شود و نه چندان ثروتمند است که مال فراوان او را به دردسر و فراموشی وظایف اصلی خود وادار نماید. قناعت و کفاف، زندگی انسان را همراه با آرامش و آماده خودسازی می‌کند. پس، از خدا چنین می‌خواهیم: «وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ‏؛ [۶] و مرا به جامه قناعت و کفاف بپوشان.»

وقتی عطر انصاف در جامعه به مشام می‌رسد

عدالت به معنای قرار دادن هر چیز در جای خود است به این معنی که انسان هیچ رفتاری را غیر از آنچه شایسته است انجام ندهد و حق هر چیزی را نسبت به آن ادا کند. قرآن کریم همه ما را به عدل و انصاف فرمان داده و می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی‏ وَ یَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُون‏؛ [۷] خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می‏‌دهد؛ و از فحشاء و منکر و ستم، نهی می‌‏کند؛ خداوند به شما اندرز می‏‌دهد، شاید متذکّر شوید!» چقدر زیباست، جامعه‌ای که چنین زیبایی‌های رفتاری را در خود دارد. امام علی (ع) در معنای عدل و احسان در این آیه شریفه می‌فرماید: «فَالْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّل ‏؛ [۸] پس عدل همان انصاف و رعایت حقّ، و احسان، بخشش و تفضّل از حقّ خویش می‌‏باشد.» باید هر طور شده خود را به چنین رفتاری وادار کرده و عادت دهیم و بگوییم: «وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ؛ [۹] و مرا به کار عدل و انصاف بدار.»

امنیت در جوار دوست

ترس، از جمله ویژگی‌های طبیعی انسان است. انسان، تا خود را در قلعه امنی نبیند از هر پیش‌آمدی خواهد ترسید. تنها قلعه‌ای که انسان را از هر ترسی رهایی می‌بخشد قلعه ایمان است. هر چه ایمان به خدا بیشتر و محکم‌تر شود و نواقص ایمان برطرف شود، بر احساس امنیت انسان افزوده می‌شود. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که انسان را از اولیا و دوستان نزدیک خدا قرار می‌دهد. در اینجاست که دیگر هیچ ترسی برای مؤمن وجود نخواهد داشت. چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون‏؛ [۱۰] آگاه باشید، که بر دوستان خدا نه بیمی است و نه آنان اندوهگین می‏‌شوند.» ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای تعمیر و تقویت قلعه ایمان و وصول به چنین درجه‌ای است. پس، از میزبان مهربان می‌خواهیم که: «وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ؛ [۱۱] و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز.»

محافظی به نام خدا

خداوند سرپرست مؤمنان است، چنانکه می‌فرماید: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا؛ [۱۲] خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‏‌اند.» پس، بندگان مؤمن خویش را رها نمی‌کند و آنها را از بسیاری از خطرات تا رسیدن به هدایت نهایی حفظ می‌کند. ما نیز او را چنین صدا می‌زنیم که: «بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِین؛ [۱۳] به نگهبانی خود ای نگهدار و عصمت بخش خدا ترسان عالم.»

پی‌نوشت:

[۱]. ‏محمد بن یعقوب کلینی، الکافی (اسلامیه) (دار الکتب الإسلامیة: تهران، ۱۳۶۳)، ج ۲, ۶۳۹.
[۲]. ‏حسن بن علی ابن‌شعبه، تحف العقول (جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی: قم، ۱۳۶۳)، ح ۵، ص ۲۲۴.
[۳]. ‏محمد بن علی ابن‌بابویه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال (الشریف الرضی: قم، ۱۳۶۴)، ۱۳۵.
[۴]. مفاتیح الجنان، دعای روز دوازدهم ماه رمضان.
[۵]. ‏عبدالواحد بن محمد آمدی، تصنیف غرر الحکم (مکتب الإعلام الإسلامی، مرکز النشر: قم، بی‌تا)، ۱۵۶.
[۶]. مفاتیح الجنان، دعای روز دوازدهم ماه رمضان.
[۷]. سوره نحل، آیه ۹۰.
[۸]. ‏محمد بن علی ابن‌بابویه، معانی الأخبار (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی: قم، ۱۳۶۱)، ۲۵۷.
[۹]. مفاتیح الجنان، دعای روز دوازدهم ماه رمضان.
[۱۰]. سورع یونس، آیه ۶۲.
[۱۱]. مفاتیح الجنان، دعای روز دوازدهم ماه رمضان.
[۱۲]. سوره بقره، آیه ۲۵۷.
[۱۳]. مفاتیح الجنان، دعای روز دوازدهم ماه رمضان.

کد خبر 4918492

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه رمضان ۹۹ دعا و نیایش قرآن دعای روزهای ماه رمضان ماه مبارك رمضان ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ کنفرانس بین المللی قرآن شهید مطهری شبکه چهار سیما کاظم صدیقی دعا و نیایش معرفی کتاب رادیو گفتگو تفسیر قرآن حضرت خدیجه س معرفی نشریات دعای روز دوازدهم ماه رمضان مفاتیح الجنان علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  در این همایش پس از برگزاری نماز به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و اجرای نمایش دانشجویی، وحید یامین پور دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله شهید مطهری غرب بود گفت: شهید مطهری به عنوان یک روشنگر دینی و اجتماعی مسئله غرب را تبیین کرد. غرب به عنوان یک کلیت منسجم که سرآغازی در تاریخ دارد و با گونه‌ای از هنر و شئون تمدنی تجلی کرده است، بعد از گذشت چند دهه در شئون سیاسی عالم گیر شد. مسئله تاریخ بشریت غرب بوده است و شهید مطهری به همین وجه مسئله غرب برایش دغدغه بود یعنی جبهه‌ای را برای خود در مباحث دانشگاهی انتخاب می کرد که ناظر به صور فکر و آکادمی جهان ما بود.

یامین پور افزود: اگر شهید مطهری به شهادت نمی‌رسید تمرکز فکری‌اش از مارکسیسم آرام آرام به لیبرالیسم می‌آمد، چراکه مسائل روز جامعه برایش بسیار اهمیت داشت. تلاش وی در عرصه فکر، پیراستن دین از نفوذ تفکر‌های التقاطی بود. این مهم تقریباً در تمام آثار ایشان منور است.

وی گفت: در مواجهه با غرب شهید مطهری به نقطه‌ای از اسلام اتکا می‌کند که حقیقتی از آن به عنوان وجه عزت و خودباوری است همان وجه بازگشت به خویشتن که نقطه پیش برنده جامعه است.

وی افزود: این وجه دقیقاً همان وجهی است که امام از آن برای انقلاب کمک گرفته است. بخش عظیمی از تلاش شهید مطهری ارجاع به همین موضوع است. در جای دیگر وی اشاره می‌کند جامعه مانند انسان روح دارد و انبیا و رهبران کسانی هستند که می‌توانند روح جامعه را احیا کنند و آن را به هویت حقیقی خود بازگردانند، یعنی همان سنت الهی.

دبیر شورای عالی جوانان گفت: رهبر جامعه مسئولیت بسیار بزرگی دارد، اینکه دست جامعه را بگیرد و آن را پای همین سفره بنشاند. یکی از بزرگترین کار‌های شهید مطهری دور کردن جامعه از تفکر التقاطی بود. در واقع کل طرح شهید مطهری همین بود و بخاطر همین امام در مورد شهید مطهری با تأکید می‌گوید آرای شهید مطهری را بخوانید.

در این همایش حجت‌الاسلام رکوفیان هم گفت: ما با جوانی مواجه هستیم که عاشق غرب و اعمال غربی است، اما در مقابل برگرفته از بهترین هاست و می تواند اتفاقات بسیار بزرگ جهانی را رقم بزند. در این جامعه، جوان ما درگیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است.

وی با طرح این گزاره که در نگاه شهید مطهری، تعریف جوان از اندیشه او می‌آید افزود: کسی جوان است که اندیشه اش جوان است. اندیشه جوانی یعنی اندیشه تغییر یعنی دلتنگ از یکنواختی.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه جنگ شناختی یعنی جنگی که ارزش‌ها و باور‌ها و ادراک انسان را مورد هدف قرار داده است تا برداشت انسان از همه چیز متفاوت باشد گفت: جنگ شناختی در واقع وظیفه اش جادو کردن است، جنگ تغییر نگرش هاست و همه آن در ذهن انسان شکل می‌گیرد. این جنگ همه را و علی الخصوص نسل جوان را شامل می‌شود. هدف اصلی دشمن در این جنگ گرفتن اعتماد جوان ما و تغییر نگرش اوست. چاره جوانان ما تغییر نگرش به زندگی است.

رکوفیان سلاح دشمن را ناامید سازی دانست و افزود: در واقع جوان ما را دچار یک ابهام می کنند و به ترویج آن می‌پردازند و اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت را از بین می‌برند. در جنگ شناختی دشمن به دنبال این است که جوان اصلاً فرصت فکر کردن نداشته باشد. در واقع میدان نبرد ذهن انسان است.

دیگر خبرها

  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • انصاف نبود بخواهم تراشتگن را تحقیر کنم
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند