Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:11:04 GMT

سه چهارم اقتصاد ایران مالیات پرداخت نمی کنند

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۵۲۵۰

سه چهارم اقتصاد ایران مالیات پرداخت نمی کنند

ایسنا/اصفهان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه سه چهارم اقتصاد ایران مالیات پرداخت نمی کنند، گفت: با ایجاد ارتباط بین بانک های اطلاعاتی همچون سامانه های ثبت، مالیات، بانک و ... می توان از فرارمالیاتی جلوگیری کرد.

مهدی طغیانی در گفتگوی زنده اینستاگرامی خود با موضوع بررسی عوامل موثر در فرار مالیاتی در نظام اقتصادی ایران، با بیان این‌که فرار مالیاتی در ادبیات اقتصادی باید تعریف شود، اظهار کرد: دولت‌ها در بحث مالیات دو نقش دارند که قدیمی و مهم‌ترین آن تامین درآمد و منبع مالی دولت ها برای عرضه کالاهای عمومی و خدمات به مردم است، هم‌چنین نقش دوم دولت در مالیات مربوط به حکمرانی است و دولت ها برای ایفا نقش هدایت گری و حکمرانی خود در اقتصاد نیازمند ابزارهایی از جمله ابزار مالیاتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که متاسفانه در اقتصاد کشور منابع به سمت تولید نمی‌رود، افزود: رقبای غیرمولد تولید، همچون زمین، مسکن، بازار ارز و ... همواره برای سرمایه گذاری مردم جذاب هستند، اما برای بهبود وضعیت تولید و رفع تورم و بیکاری باید از طریق وضع مالیات بر بازارهای غیرمولد موجب تحرک بخش تولید شویم.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: در کشورهای مختلف دنیا با وضع مالیات بر رقبای غیرمولد تولید، منابع را به سمت بخش تولید هدایت می‌کنند، در حالی که این ابزار در اقتصاد ایران کار نمی‌کند، به عنوان مثال در ایران مالیات بر زمین و دارایی رها شده وضع نمی‌شود.

وی با تاکید بر این‌که باید مالیات را به ابزاری کارا در اقتصاد ایران تبدیل کنیم، گفت: برای این کار باید بخش‌هایی که برای آنها مالیات وضع نشده و یا از طریق شرکت‌های کاغذی فرار مالیاتی دارند را از اقتصاد کشور حذف کنیم.

ضرورت اتصال بانک‌های اطلاعاتی کشور

طغیانی با تاکید بر ضرورت اتصال بانک‌های اطلاعاتی کشور، اظهار کرد: در این فضا برای جلوگیری از فرار مالیاتی، نظام بانکی کشور باید به سازمان امور مالیاتی متصل شود.

وی درباره اینکه چرا طی ۵ دهه گذشته مالیات اولویت نخست برای درآمدهای کشور نبوده است، گفت: طی پنج دهه اخیر همواره نفت در اقتصاد ایران و دولت‌های مختلف نقش آفرینی کرده است.

به گزارش ایسنا، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در گذشته این حجم از خدمات بر عهده دولت‌ها نبود، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم به بعد مفهوم «دولت رفاه» شکل گرفت که دولت ها برای ارائه مجموعه ای از خدمات به مردم، نیازمند منابع مالی بودند، اما از زمانی که نفت در ایران ارزشمند شد بهترین منبع برای تامین درآمد دولت ها شد، دولت ها برای کسب درآمد به سمت منابع دیگر و مردم نرفتند، بنابراین از نظر تاریخی به این دلیل مالیات در ایران زیاد جدی گرفته نشده، چراکه نفت منبع سهل الوصولی برای تامین درآمد بود.

وی با تاکید بر این‌که البته اقتصاد ایران همواره به دنبال رهایی از نفت برای تامین درآمد بود، گفت: طی برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه همواره تاکید بر مالیات و رهایی از نفت در اقتصاد بود که باید درآمد حاصل از نفت را برای آیندگان و تامین زیرساخت ها هزینه می کردیم و همواره حرف از کاهش سهم نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی بود، اما دولت ها برای حفظ محبوبیت خود در عمل از رفتن به سمت مالیات اجتناب کردند.

طغیانی با اشاره به اینکه در دنیا افراد از سن ۱۸ سالگی کد مالیاتی دریافت می کنند و این اتفاق مانع فرار مالیاتی می‌شود، اظهار کرد: در ایران به دلیل نبود این زیرساخت، امکان شناسایی مودیان واقعی وجود ندارد و افراد فرار مالیاتی می‌کنند.

وی با بیان این‌که متغیرهای مختلف اقتصادی موجب فرار مالیاتی می‌شود، گفت: نابسامانی براثر نوسانات قیمتی، قیمت‌های لحظه ای، تورم، بیکاری و ... باعث فرار مالیاتی می شود، اما در صورت ثبات اقتصادی، معمولا افرادی که فعالیت اقتصادی دارند می توانند برای پرداخت مالیات خود پیش‌بینی کنند، اما اکنون به دلیل نبود ثبات اقتصادی افراد نمی توانند برای فعالیت های اقتصادی خود پیش بینی درستی انجام دهند، بنابراین در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی فرار مالیاتی پدیده رایج خواهد شد.

فرارمالیاتی بالای مشاغل غیررسمی

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به این‌که در ایران فرار مالیاتی مشاغل رسمی همچون کارمندان، کارگران و تولیدکنندگان رسمی از همه پایین‌تر است، توضیح داد: درآمد این مشاغل مشخص و تحت کنترل و نظارت است، اما فرار مالیاتی در مورد مشاغل غیررسمی همچون سفته بازی، واسطه گری و سوداگری همچون خرید و فروش ارز و ... بیشتر است.

وی همچنین با بیان اینکه برخی مشاغل همچون بخش کشاورزی و فرهنگی به موجب قانون از پرداخت مالیات معاف هستند، گفت: متاسفانه ایراد قانونی در این بحث وجود دارد؛ در مشاغل فرهنگی افراد از حوزه نویسندگی و چاپ و نشر کتاب با درآمد پایین وجود دارند تا بازیگرانی با درآمد میلیاردی، اما قانون گذار در بحث مالیات، بخش فرهنگی را تفکیک نکرده که به نظر می رسد قانون معافیت مالیاتی نیازمند انجام اصلاحات است.

طغیانی همچنین درباره ورزشکارانی با درآمدها میلیاردی که قراردادهای صوری برای فرار مالیاتی امضا می کنند، اظهار کرد: با ایجاد ارتباط بین بانک های اطلاعاتی همچون سامانه های ثبت، مالیات، بانک و ... می توان از فرارمالیاتی جلوگیری کرد.

وی درباره میزان واقعی فرار مالیاتی در کشور توضیح داد: در بودجه سال ۱۳۹۹ پیش بینی کل درآمدهای مالیاتی ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است که سهم آن در تولید ناخالص داخلی ۸ درصد است درحالیکه متوسط این رقم در کشورهای توسعه یافته بالای ۳۰ درصد است، بنابراین این رقم در اقتصاد ایران باید ۴ برابر باشد.

این استاد اقتصاد ادامه داد: براساس این ارقام سه چهارم اقتصاد ایران مالیات پرداخت نمی کنند که بخشی فرار مالیات و بخشی به موجب قانون معافیت مالیاتی دارند، بنابراین باید مالیات واقعی برای اصناف با درآمد بالا بیشتر شود و اگر جلو فرارهای مالیاتی را بگیریم، حداقل ۱۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر بدون فشار به اقشار پایین جامعه به درآمدهای مالیاتی کشور اضافه می شود.

مخالفین سرسخت اجرای طرح نظام جامع مالیاتی

وی همچنین درباره این‌که چرا طرح نظام جامع مالیاتی به طور کامل اجرایی نشده است، تاکید کرد: اتصال بانک های اطلاعاتی موضوع عجیب و غریبی نیست، اما متاسفانه در کشور مخالفین سرسختی دارد که در صورت پرداخت مالیات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، اقتصاد ایران می‌تواند نفس بکشد.

طغیانی با تاکید بر این‌که امروز کشور باید به سمت سرمایه گذاری های مولد سوق داده شود، گفت: این سرمایه گذاری موجب ایجاد شغل و کمک به اشتغال کشور خواهد شد.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب اشتغال و نرخ بیکاری اصفهان، اظهار کرد: این نرخ در شأن استان صنعتی اصفهان نیست و برای جذب سرمایه‌های بالا به دنبال کار کردن بر روی پروژه های پیش ران اقتصاد استان هستیم.

این استاد دانشگاه پیشنهاد داد: دراصفهان صنایع پایه و بالادستی بسیاری وجود دارد که ذیل آنها انواع صنایع پایین دستی می‌توانست شکل بگیرد، اما این کار تاکنون رخ نداده بنابراین برای انتفاع از این شرایط با مدلی به دنبال سرمایه گذاری صنایع پایه استان در صنایع پایین دستی هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ماليات فرار مالیاتی نفت بودجه استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان بانک های اطلاعاتی اقتصاد ایران فرار مالیاتی فرار مالیاتی ایران مالیات دولت ها تامین درآمد فرار مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم

به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور خبرنگاران، گفت: یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است و هفته آینده پنجاهمین سالگرد تأسیس این بانک در عربستان سعودی با حضور ۴۷ کشور برگزار می‌شود.

وی‌افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

کد خبر 6086750

دیگر خبرها

  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم