Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@14:30:17 GMT

۱۲۰ پرونده چرای زودرس دام در مهاباد تشکیل شد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۵۳۲۵

۱۲۰ پرونده چرای زودرس دام در مهاباد تشکیل شد

مجید پاتو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق طرح ممیزی، چرای دام در مراتع از ۱۵ آبان تا ۱۵ اردیبهشت ممنوع است اما برخی دامداران شهرستان به بهانه نداشتن علوفه در مجموع چهار هزار و ۵۷ راس دام سبک و سنگین خود را برای چرا به مراتع می‌بردند که در این زمینه ۱۲۰ فقره پرونده چرای زودرس در منابع طبیعی مهاباد تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: از مجموع پرونده‌های تشکیل شده چرای غیرمجاز در این شهرستان ۵۰ فقره پرونده به پرداخت ۲۲۰ میلیون ریال جریمه محکوم شدند و ۲۴ فقره پرونده نیز برای بررسی بیشتر به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

وی افزود: در ۲۰ فقره پرونده نیز دامدار متعهد به خروج دام از مراتع و دریافت اخطاریه قانونی شده و مابقی پرونده‌ها نیز در دست اقدام و بررسی قرار دارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در خصوص زیان‌های چرای زودرس دام‌ها در مراتع بیان کرد: استفاده از مراتع در این محدوده زمانی، باعث آسیب‌دیدن پوشش گیاهی و لگدکوب‌شدن مراتع می‌شود و این امر به طور مستقیم به زیان دامداران است.

«پاتو» گفت: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی صورت گیرد و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در مهاباد مازاد دام به چرا وجود دارد، گفت: در این شهرستان ۱۷۰ هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند در حالی که هم‌اکنون سه برابر این مقدار دام در این شهرستان وجود دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد افزود: بیش از پنج هزار بهره‌بردار در مراتع مهاباد مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از ۸۰ هزار تن علوفه را از این مراتع برداشت می‌کنند.

در شهرستان مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

برچسب‌ها مراتع مهاباد منابع طبیعی و آبخیزداری یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع مهاباد منابع طبیعی و آبخیزداری مراتع مهاباد منابع طبیعی و آبخیزداری منابع طبیعی فقره پرونده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۵۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

کد خبر 6094856

دیگر خبرها

  • ممنوعیت چرای دام های مازاد در مراتع استان
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود