Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛شیوا کاظمی مسوول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : تعداد ماما‌های مطب دار نیز نزدیک به ۲۰۰ نفر است که استخدام دولتی نیستند و فعالیت خصوصی دارند.

او با بیان اینکه تعداد بالایی از ماما‌های بیکار در استان وجود دارد، گفت : وضعیت و امکاناتی که ماما‌ها در استان از آن برخوردارند به نسبت گذشته خیلی بهتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول افزود: در گذشته با وجود دغدغه‌های بسیاری که یک ماما با آن مواجه است این حرفه در گروه مشاغل سخت جایی نداشت، ولی با لطف خدا و پیگیری مسوولان تا حدودی این مشکل رفع شده است و ۲.۵ سال بخشودگی شامل حرفه مامایی شد که درصددیم این میزان را به پنج سال افزایش دهیم.

کاظمی از کمبود نیروی مامایی در بخش دولتی به عنوان یک معضل یاد کرد و افزود: با وجود اینکه پس از طرح تحول سلامت وضعیت بهبود یافت، ولی همچنن با استاندارد‌های جهانی فاصله داریم و در بخش خصوصی با آمار بالای ماما‌های بیکاری که هرساله دانش آموخته می‌شوند روبه رو هستیم که فضایی برای جذب آنان نیست.

او ادامه داد: اینکه بیمه با ماما‌های بخش خصوصی قرارداد نبسته به حرفه ما صدمه زده است، یک ماما برای مراقبت‌های دوران بارداری تربیت می‌شود و به جامعه خدمت می‌کند که از نظر هزینه و وضعیت دسترسی برای مردم، مقرون به صرفه است، با این حال اگر ماما بخواهد برای مراجعه کنندگان خود، دارو و یا آزمایشی تجویز کند جزء بیمه حساب نمی‌شود و مردم باید این هزینه را به صورت آزاد پرداخت کنند و مردم ترجیح می‌دهند که به سوی متخصص زنان بروند که نتیجه‌ای جز شلوغ شدن مطب‌ها در پی ندارد.

او ادامه داد: برای رفع این مشکل سالیان سال است که در حال تلاش هستیم و همکاران ما در نظام پزشکی در تلاش هستند، ولی هنوز اتفاقی در این حوزه نیفتاده است و باید ماما‌های مطب دار حق قرارداد با شرکت‌های بیمه گر را داشته باشند تا بیماران خود را از دست ندهند و این از مطالبات اساسی ما محسوب می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه امروزه خوشبختانه دیگر ماما‌های تجربی در سطح استان وجود ندارند، ادامه داد: در سالیان گذشته ماما‌هایی با عنوان محلی وجود داشتند و اگر هم مامای تجربی فاقد تحصیل و آموزش آکادمیک، وجود داشته باشد فعالیت آنان رسمی نیست و مورد تایید نیست چرا که به اندازه کافی، مامای تحصیلکرده و آموزش دیده وجود دارد.

کاظمی درخصوص حال و روز ماما‌های استان در دوران کرونا گفت: ۹ مامای بهداشت و درمان به این ویروس مبتلا شدند و یکی از این افراد خود نیز باردار بود که به لطف خدا نجات پیدا کرد و خوشبختانه در سطح استان مامایی جان خود را از دست نداده، ولی در سطح کشور پنج ماما جان خود را از دست دادند.

این مسوول ادامه داد: ماما‌ها نیز همانند پرسنل کادر درمان درگیر این ویروس هستند با این تفاوت که ماما‌ها در مراکزی فعالیت می‌کنند گاه با مادران بدون علامت نیز مواجه شده و پا به پای تیم درمان از ابتدای شیوع بیماری، به معاینه پرداخته و در صورت داشتن علایم، بیمار را ارجاع می‌دادند.

او با بیان اینکه در ابتدا اطلاعات ما درخصوص این بیماری بسیار اندک بوده، یادآور شد، در بسیاری از مواقع، وجود ویروس کرونا بعد‌ها در مادران اورژانسی دیده و تشخیص داده شد، اکنون برخی اطلاعات تغییر کرده و به روز شده و با اطمینان خاطر بیشتری مشغول به کار هستیم .

 

 

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمه سلامت علوم پزشکی درمان بیماری ماما ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۵۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری

مصطفی گل شکن ، معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان  گفت:  بهداشت و درمان رسالت اول دانشگاه علوم پزشکی است.‌


 معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۱۲۰۰ نیرو پیمانی دارد گفت: در پرداخت حقوق این دانشگاه از بین ۶۷ دانشگاه رتبه ۱۱ کشور رل دارد.‌

 گل شکن افزود: ۱۶۸ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در دست اجرا دارد که از این مجموع۴۳ پروژه افتتاح شد و ۸۱ پروژه آماده افتتاح است و با حضور ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.‌ ‌ 

وی با بیان اینکه پروژه عمرانی بهداشت و درمان بسیار است، خاطر نشان کرد: برای ۸۱ پروژه ۳۱۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.‌


 معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان به  بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی لاکان رشت اشاره و خاطر نشان کرد : این بیمارستان   ۸۶ درصدپیشرفت فیزیکی دارد.

گل شکن  اظهار داشت: با راه اندازی این بیمارستان ۱۳۰۰ نفر نیرو جدید جذب خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از ۱۱ هزار زایمان طبیعی در البرز
  • کمبود ۹۰۰۰ ماما در کشور
  • ۹۰۰۰ کمبود ماما در مقابل ۳۰۰ مجوز استخدام
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان
  • بیمارستان رازی کوهدشت سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • پرداخت «فوق العاده خاص» کارکنان نظام سلامت از سال جاری
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری