Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@04:46:05 GMT

کتاب «سازشناسی» به چاپ سوم رسید

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۵۸۴۱

کتاب «سازشناسی» به چاپ سوم رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «سازشناسی» نوشته محمدتقی مسعودیه به‌تازگی توسط انتشارات سروش به چاپ سوم رسیده است.

«سـازشناسی» آخرین اثر زنده‌یاد محمدتقی مسعـودیه (۱۳۷۷ – ۱۳۰۶)، استـاد گروه موسیـقی دانشـکده هنرهای زیبای دانشـگاه تهران است که طی سال‌های حیات وی مجال انتشار پیدا نکرد. از این‌پژوهشگر، غیر از این‌اثر، تعداد ۱۰ عنوان کتـاب و بیش از ۲۰ مقاله به زبان‌های فـارسی، آلمـانی و فرانسـوی در موضوعات مختلف موسیـقی شامل اصول موسیـقی، تحلیل انواع موسیقی‌های محلی ایران و دیگر کشورها، و معرفی علمی انواع سازها باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این‌کتاب به بررسـی انـواع سـازها و تـاریخچه آن‌ها، تشریح سـاختمان سـازها، حدود اجرایی و نوتاسـیون سازها، امکانات اجرایی و روش نوازنـدگی سـازها، کیفیـات صوتی سـازها و چگـونگی تلفیق هر ساز با سایر سازهای ارکستر سنفونیک پرداخته است. به‌این‌ترتیب «سازشناسی» به‌طور علمی با جزئیات آموزشی به این‌دسته‌بندی‌ها پرداخته و مخاطب را در مجموع با سازهای دنیا آشنا می‌کند.

«سـاز» به‌طور کلی واژه‌ای فارسی و ترکی به‌معنای «آلت موسیقی» است. همچنین نام خانواده‌ای از لوت‌های دسته‌بلند است که در ایران و قفقاز و اروپای جنوب شرقی و آسیای صغیر پیدا می‌شوند. سازها اغلب دستگاه تشدیدگر گلابی‌شکلی دارند که از چوبِ یک‌تکّه تراشیده شده یا از چند باریکه چوب به هم پیوسته ساخته می‌شوند. دسته ساز راست و مستقیم است و تعداد متغیری دستان روی آن بسته شده است که قابلیت جابه‌جاشدن نیز دارند.

سازها را به چنددسته تقسیم می‌کنند؛ سازهای ایدیوفون که خودبه‌خود ایجاد صوت می‌کنند؛ سازهای ممبرانوفون که صوت در آنها بر اثر زخمه‌زدن، مالش‌دادن، یا دمیدن در پوست حیوان یا کاغذ یا بادکنک حاصل می‌شود؛ سازهای آئروفون (سازهای بادی چوبی و برنجی و کلاویه‌دار و هارمونیکا)؛ و سازهای کوردوفون که در آنها وسیله اصلی ایجاد صدا سیم است.

چاپ سوم کتاب مورد اشاره، با ۲۶۳ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4918728 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی انتشارات سروش تجدید چاپ ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ادبیات ترجمه تازه های نشر کتابفروشی خبرگزاری مهر میراث فرهنگی ادبیات جهان گردشگری رایزنی فرهنگی شیوع کرونا درگذشت چهره ها مطالعات رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۵۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه و شباهت آن با لنست روسی

پهپاد انتحاری جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که هنوز نام آن اعلام نشده است، ساختاری مشابه پهپاد انتحاری «لنست» روسی دارد و می‌توان این پهپاد جدید را در زمره مهمات پرسه‌زن نیز دسته‌بندی کرد.

مهمات پرسه‌زن به دسته‌ای از تسلیحات اطلاق می‌شود که پس از پرتاب، توسط سامانه‌های اپتیکی و حرارتی، به‌سمت هدف روانه می‌شود و با گشت‌زنی در آسمان، هدف موردنظر را پیدا و سپس آن را منهدم می‌کند.

این دسته از تسلیحات کاربرد قابل‌توجهی در رزم زمینی و به‌خصوص عملیات‌های ضدکمین دارند و با توجه به ابعاد کوچک و قابل حمل بودن توسط نفر به سلاحی مناسب برای نیرو‌های زمینی بدل شده‌اند.

چنانچه این پهپاد جدید با الگوگیری از پهپاد لنست روس‌ها ساخته شده باشد، می‌بایست مشخصاتی شامل مداومت پروازی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه، وزن محموله ۳ الی ۶ کیلوگرم و حداکثر برد ۴۰ کیلومتر داشته باشد که آن را به سلاحی کارآمد برای نیرو‌های زمینی کشورمان بدل می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اتفاق جالب در لیگ دسته 3 اسپانیا؛ تاثیر مستقیم مربی دروازه بان ها روی گل تساوی! / فیلم
  • جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه و شباهت آن با لنست روسی
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • جشن در پرایدپارک: دربی کانتی به چمپیونشیپ بازگشت!
  • بازی شش امتیازی نماینده قم در لیگ دسته اول فوتسال
  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • برندکاپ فینالیست‌های خود را شناخت
  • اتفاق عجیب در والیبال ایران؛ بازنده‌ای که هیچ وقت سقوط نمی‌کند