Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@10:55:01 GMT

کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت در مسیر جهش تولید قرار دارند

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۸۵۴۱

کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت در مسیر جهش تولید قرار دارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری،کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار از جمله ظرفیت های قانونی ایجاد شده در زیست بوم نوآوری کشور هستند که تونسته‌اند نقشی موثر در ایجاد ارتباط میان بخش‌های تولیدی کشور(صنعت)، بخش توزیعی(بازار) و مراکز تولید علم و دانش برقرار کنند. رشد کمی و کیفی این موسسات در ماه‌های پیش رو می‌تواند به جهش تولید در حوزه‌های مهم و استراتژیک منتهی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کانون‌ها که در ابتدا با استفاده از ظرفیت‌های دولتی تاسیس شدند، مسیر خود را با تمرکز بر بخش خصوصی اصلاح کردند. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای این کانون‌ها مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی را نیز اخذ کرد.

عبدالرضا مجدالدین مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اینباره اظهار کرد: در دوره جدید فعالیت کانون ها تلاش شده است، کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار در حوزه‌هایی تاسیس شود که جزء حوزه‌های استراتژیک محسوب می‌شوند. این بخش های اقتصادی از این جنبه برای افتتاح کانون انتخاب شده اند که از پتانسیل ایجاد ارزش افزوده برخوردار هستند.

وی افزود: در حال حاضر کانون ها در حوزه‌های مانند : گندم، آرد و نان، جواهرات و سنگ های قیمتی، گل محمدی و گیاهان معطر، حمل و نقل ریلی شهری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، رنگ و رزین، زنبور عسل، فرش و آبزیان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: شناسایی حوزه‌های مستعد جدید از جمله اقدامات این دفتر در سال ۱۳۹۸ بوده است. بر این اساس با شناسایی ۲۰ حوزه مناسب، در نهایت تاسیس ۵ کانون در حوزه‌های سلولز و مشتقات سلولزی، مدیریت پسماند و بازیافت، شکر و صنایع جانبی، گردشگری و همچنین امنیت فضای تبادل اطلاعات به تصویب رسید.

به گفته وی، توسعه فعالیت این کانون‌ها می‌تواند حوزه‌های متعدد و گسترده اقتصادی را ترغیب کند که از تک بعدی بودن به سمت برقراری ارتباط مثمر ثمر با بخش های دیگر از جمله صنایع مختلف و دانشگاهها گام بردارند.

کد خبر 4918808 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهش تولید شرکت دانش بنیان ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی نوآوری فناوری نانو کووید 19 امنیت اطلاعات موبایل واکسن تولید فناوری فضایی اینترنت گوشی هوشمند هماهنگی دانش کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۸۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه

علی‌اصغر صادقی مجرد، نایب رییس دوم کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره تولید و به تیراژرساندن محصولات دانش‌بنیانی به عنوان یکی از موضوعات مهم در مورد دانش‌بنیان‌ها، اظهار کرد: درصنعت نفت، تیراژ دغدغه مهم نیست به این دلیل که شرایط چاه‌های نفت با یکدیگر متفاوت است و به طور مثال برداشت در میدان مسجد سلیمان و مارون با هم تفاوت‌های عمده دارند.

تولید قطعات دانش‌بنیانی در بخش نفت ایده‌محوراست نه خدمت‌محور

وی ادامه داد: همچنین تولید قطعات در این بخش‌ها بیشتر ایده‌محور است نه خدمت محور. البته ممکن است به طور مثال یک شیر پالایشگاهی تولید شود که میزان معینی از دما و فشار را تحمل کند که البته تیراژی هم نه برای آن تعریف می‌شود و نه نیازی به تیراژ در آن وجود دارد و در این جا تنها یافتن آلیاژ مناسب اهمیت دارد.

متناسب با هر میدان نفتی نیاز به محصولات و قطعات یا پلیمر‌های متفاوت مورد نیاز است

وی افزود: در آن بخش‌هایی که بحث نرم‌افزاری و هوشمندسازی است یا نسخه بر اساس چاه و مخزن نفتی تعیین می‌شود، دانش‌بنیان‌ها می‌توانند براساس مسئله مشخص در میدان مشخص برای شرایط عملیاتی مشخص در پالایشگاه مشخص و در میدان مشخص، محصول یا ایده دهند و مانند سایر بخش‌های صنعتی نیست که به طور مثال کارخانه تولید ژل پلیمر، بحث تیراژ مورد نیاز باشد؛ بنابراین متناسب با هر میدان نفتی نیاز به محصولات و قطعات یا پلیمر‌های متفاوت مورد نیاز است.

مهمترین کار حمایتی از دانش‌بنیان‌ها رعایت قانون است

صادقی مجرد در مورد حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها نیز، خاطرنشان کرد: مهمترین حمایت رعایت قانون است. قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها قانونی جامع و کامل است که مشخص کرده است چه بستر‌ها و ساختاری برای رشد وجود دارد. اگر دولت در حمایت از دانش‌بنیان‌ها موفق بود که نتایج آن تاکنون به دست آمده بود، اما واقعیت این است که دولت قادر به حل مشکلات آنها نیست و البته به عقیده من وظیفه‌ای هم در این زمینه ندارد.

وی افزود: اگر شرکتی دانش‌بنیان باشد و به سازمان و پالایشگاه یا صنعتی وارد شد و توانست ایده‌ای ارایه دهد که نیاز به حمایت دارد نباید وارد مناقصه شود و خارج از مناقصه این خدمت را ارایه دهد.

صادقی‌مجرد ادامه داد: همچنین اگر قرار باشد که تولید باراولی توسط دانش بنیانی در قطعه یا محصولی برای اولین بار در ایران ارایه شود، باید تسهیلاتی در اختیار او قرار داده شده و تعیین شود که خرید تضمینی آن محصول انجام شود و در صورت عدم موفقیت نیز هزینه‌های انجام‌شده به او داده شود.

نایب رییس دوم کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تسهیل اجرای قانون و تسهیل استاندارد‌ها از جمله حمایت‌های مهم از شرکت‌های دانش‌بنیان است. باید اجازه داد تا دانش‌بنیان‌ها، طرح خود را برای تولید ایده‌های خود ارایه دهند و با این شیوه بتوانند در به ثمررساندن تولیدات باراولی اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری