Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا اسماعیلی شاعر در خصوص رعایت نشدن مالکیت مادی و معنوی آثار ادبی در کشور گفت: لزوم پیوستن به قانون مالکیت مادی و معنوی حقوق مولف یا همان کپی رایت سال هاست که در کشور مطرح می‌شود. سال‌هاست این مسئله در ذهن مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی و دست اندرکاران فرهنگی وجود دارد که به پیوستن به قانون مالکیت مادی و معنوی آثار ادبی تن بدهند یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه مسئولان تا امروز به نتیجه قطعی در این باره نرسیدند و در این وضعیت هم تنها مولفان متضرر می‌شوند.

او افزود: طبیعتاً باید هرچه زودتر تکلیف پیوستن یا نپیوستن ما به قانون مالکیت مادی و معنوی آثار ادبی به سرانجام برسد. نمایندگان مردم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره باید فکر کنند تا هرچه زودتر اما و اگر‌هایی که در این باره مطرح است برطرف و دغدغه اهل قلم و اهل فرهنگ مرتفع شود. آنها هنوز به این نتیجه نرسیدند که این مسئله برای کشور ما یک ضرورت است و باید به آن تن بدهند.

این شاعر اظهار کرد: اگر موضوعی هست که باید با مولفان در میان گذاشته شود، به طور شفاف با اهل قلم در میان بگذارند تا اهالی قلم هم پیشنهاد‌های خود را مطرح کنند و تبعات منفی پذیرش قانون مالکیت مادی و معنوی آثار ادبی کاهش یابد. اگر هم مانعی وجود ندارد به این قانون تن بدهیم؛ این مسکوت ماندن و تصمیم نگرفتن درباره پذیرش یا نپذیرفتن قانون مالکیت مادی و معنوی آثار ادبی آزار دهنده است. متاسفانه در این میان سوء استفاده‌های فرهنگی از نبود این قانون در کشور بسیار شده است.

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: در مورد سوء استفاده‌های داخلی که از آثار ادبی می‌شود، خلأ قانونی وجود ندارد. قانون نحوه برخورد با متخلفان را مشخص کرده است. اما آن بخش که باید روی فضای مجازی نظارت کند، نظارت کافی ندارد و آنطور که باید بر این مسئله نظارت نمی‌شود. خود مولف باید شکایت کند تا به سوء استفاده‌های فرهنگی در فضای مجازی رسیدگی شود. اهل قلم هم زیاد اهل شکوه و شکایت کردن نیستند. اگر نویسنده‌ای که از داستانش سوء استفاده کردند بخواهد به طور رسمی شکایت کند تا زمانی که به نتیجه برسد یک فرآیند طولانی را باید طی کند. با روحیه اهل قلم سازگار نیست که بخواهند از راه شکایت حق و حقوقشان را بگیرند. این وظیفه کسانی است که بر فضای مجازی نظارت می‌کنند. آن‌ها باید با افراد متخلف برخورد کنند.

 

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: قانون حقوق کپی رایت مجلس شورای انقلاب مادی و معنوی مجلس شورای اسلامی فضای مجازی انقلاب حقوق قانون کپی رایت مادی و معنوی سوء استفاده اهل قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۸۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟

جام جم آنلاین؛ گوردخمه‌های ایران، از ارزشمندترین مکان‌های باستانی و بناهای صخره‌ای کشور است. بسیاری از این گوردخمه ها را می توان در استان کرمانشاه پیدا کرد. کرمانشاه یکی از تاریخی ترین مناطق کشور است که چند مورد از معتبر ترین سایت های باستانی دنیا همچون محوطه تاریخی بیستون را در دل خود جای داده است. یکی دیگر از این سایت های معتبر باستانی، گوردخمه اسحاق وند یا سکاوند است.

گوردخمه ها از قدیمی ترین انواع معماری صخره ای در ایران است که در دل کوه ها و صخره های مرتفع تراشیده می شدند. این بناهای صخره ای در حقیقت مقبره هایی هستند که متوفیان (افراد دارای اهمیت) را در آن ها به خاک می سپردند. نحوه خاکسپاری این متوفیان در ایران باستان به طرزی متفاوت بود. ایرانیان خاک را مقدس می دانستند، بنابراین، از دفن کردن اجساد درون آن خودداری کرده و آن ها در محفظه های صخره ای مخصوصی که تراشیده بودند، قرار می‌دادند.

از ایران باستان گوردخمه های بسیاری باقی مانده است که باستان‌شناسان در مورد قدمت آن ها اتفاق نظر ندارند. بسیاری از گوردخمه های کشور مادی هستند، بسیاری هخامنشی اند و برخی نیز به دوره های بعدی مربوط اند. در واقع گوردخمه های ایران را می توان به گوردخمه های مادی، گوردخمه های هخامنشی و گوردخمه های پس از هخامنشیان تقسیم کرد.

اسحاق وند، بنایی مادی یا هخامنشی

گوردخمه های اسحاق وند در حقیقت سه گوردخمه تاریخی هستند که ابعاد متفاوتی دارند. این گوردخمه ها در استان کرمانشاه، در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین و در دل صخره های مرتفعی مشرف به روستای «ده‌نو» واقع شده اند. این گوردخمه ها به سکاوند نیز شهرت دارند و مردم محلی این منطقه به آن ها «فرهاد تاش» می گویند. به دلیل وجود روستایی به نام اسحاق وند در حوالی این گوردخمه ها، نام آن ها را اسحاق وند گذاشته اند.

پیرامون قدمت این گوردخمه‌ها، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. بسیاری از باستان شناسان خارجی و داخلی، قدمت گوردخمه اسحاق وند را به دوره مادها نسبت می دهند. ولی برخی نیز همچون هرتسفلد، آن ها را مربوط به دوره هخامنشیان می دانند. طبق نظر ارنست امیل هرتسفلد باستان شناس آلمانی تبار، گوردخمه میانی، مقبره گئومات مغ است. داریوش اول در کتیبه بیستون خودش، داستان سرکوبی گئومات مغ یا همان بردیای دروغین را به تفصیل تعریف کرده است. عده کمی نیز این مقابر صخره ای را مربوط به دوره سلوکیان می دانند. به هرحال طبق نظر بسیاری از باستان شناسان، احتمال اینکه این گوردخمه ها مادی باشند بیشتر از هخامنشی بودن آن هاست.

مجموعه اسحاق وند یا سکاوند، متشکل از سه گوردخمه است که هر کدام ابعاد متفاوتی دارند. گوردخمه سمت راستی نسبت به دو گوردخمه دیگر، در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است و حدود ۲.۱۰ متر عرض دارد. عرض دریچه گوردخمه میانی ۱.۶۳ متر است و عمق آن نیز ۱.۷۵ متر می باشد. گوردخمه سمت چپ نیز ۸۵ سانتی متر عمق دارد و عرض آن ۲.۱۰ متر است.

در اطراف تمام این گوردخمه ها تزئینات ساده ای تراشیده شده اند. علاوه بر قاب بندی های ساده ای که دور تا دور این سه گوردخمه ایجاد شده اند، در قسمت بالای گوردخمه میانی، تصویر تمام قد مردی با ارتفاع ۱.۸۷ متر به صورت نیم‌رخ و به زیبایی هر چه تمام تراشیده شده است. این فرد که هویتش مشخص نیست، لباسی بلند و چین‌دار به تن کرده است و دست های خود را به حالت دعا و نیاش پروردگار به سمت آسمان و جلوی صورتش بلند کرده است. همچنین در مقابل این فرد، یک آتش دان با ارتفاع حدود ۹۴ سانتی متر و یک مشعل سوزان با ارتفاع ۸۳ سانتی متر قرار گرفته است. پشت سر این مشعل و آتش دان، فردی با قامت حدود ۸۰ سانتی متر حجاری شده است که به نظر می رسد در حالی که دستهایش رو به سمت آسمان است، از پشت سرش چیزی را بر دست دارد.

شهرستان هرسین در ۴۴ کیلومتری جنوب شرق کرمانشاه قرار دارد.

دیگر خبرها

  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • وزارت راه تکلیف جاده‌های ترانزیتی اردبیل را مشخص کند
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • ببینید | ️جبلی: در آینده نزدیک تکلیف حق پخش ورزش مشخص خواهد شد‌