Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@18:07:29 GMT

کاهش ۵۵ درصدی آورد رودخانه مارون

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۹۸۴۴

کاهش ۵۵ درصدی آورد رودخانه مارون

مهدی خواجه‌پور روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از ابتدای سال آبی (مهر ۹۸) تاکنون آورد رودخانه مارون ٨٨٣ میلیون مترمکعب بوده که در طول دوره آماری ۶٨ ساله در رتبه ۴٢ قرار دارد؛ همچنین سال آبی گذشته (۹۸-۹۷) با آورد ۱.۹ میلیارد مترمکعب رتبه ١١ را در طول دوره آماری داشته است.

وی اضافه کرد: متوسط دبی سال آبی جاری این رودخانه ۴۵ مترمکعب بر ثانیه و متوسط دبی در سال آبی گذشته ١٠١ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی حجم فعلی سد مارون ٨٢۵ میلیون مترمکعب، حجم مفید آن ۶۵٠ میلیون مترمکعب و حجم خالی این سد ٣٢٣ میلیون مترمکعب است.

خواجه‌پور همچنین گفت: نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان روز چهارشنبه در فرمانداری این شهرستان تشکیل و محدودیت‌های آبی در حوضه مارون در این نشست تشریح شد.

وی افزود: در این نشست بر ممنوعیت کشت شلتوک در سال زراعی جاری تاکید و از مدیر جهاد کشاورزی و بخشداران مرکزی، زیدون و تشان خواسته شد که در این باره اطلاع رسانی کاملی صورت گیرد.

لزوم مسدود کردن ۶۳ درصد چاه‌های آب بهبهان

دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان با اشاره به اعلام وضعیت منابع آب زیرزمینی منطقه شرق خوزستان در این نشست، گفت: ۶۳ درصد از کل چاه‌های منطقه شرق خوزستان غیرمجاز و موقت خشکسالی هستند که باید با همکاری نیروی انتظامی و فرمانداری و ارگان‌های مربوطه نسبت به پر و جلوگیری از بهره‌برداری آنها اقدام کرد.

وی توضیح داد: تعداد چاه‌های مجاز در منطقه شرق خوزستان (شامل دشت‌های بهبهان، خیرآباد و زیدون) ٣۴۴ حلقه و چاه‌های غیرمجاز و موقت خشکسالی ۵٩٩ حلقه است.

خواجه‌پور با اشاره به مسدود کردن ٢۴ حلقه از چاه‌های غیرمجاز در پارسال با همکاری دادستان شهرستان بهبهان، افزود: با توجه به تنش شدید در هنگام اجرای چنین حکم‌هایی برای کارکنان امورآب و گروه گشت و بازرسی منطقه، همکاری بیشتر نیروی انتظامی در این مورد ضروری است.

وی در ادامه درباره برداشت غیرمجاز آب از چاه و آبفروشی گفت: پارسال از متخلفان علاوه بر تعهد ثبتی لازم مبنی بر نفروختن آب، خسارت به آبخوان نیز اخذ شد.

وی یکی از راه‌های جلوگیری از این تخلفات را نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌ها بیان کرد و ادامه داد:نصب کنتور از الزامات قانونی و جزو برنامه‌های اصلی در امسال بوده و پارسال ٢١ عدد کنتور بر روی چاه‌ها توسط امور آب نصب شد.

بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان در روزهای گذشته در اطلاعیه‌ای کشت شلتوک در زمین‌های زیرپوشش حوضه‌های مارون - جراحی و زهره‌ - هندیجان و بخشی از زمین‌های دشت آزادگان را ممنوع اعلام کرد.

محدودیت منابع آبی و میزان حجم آب قابل برنامه‌ریزی با اولویت تامین آب شرب طرح آبرسانی غدیر از کانال انتقال آب در دشت آزادگان و کشت‌های دایمی از جمله باغات و نخیلات دلیل این ممنوعیت اعلام شده است.

تنش آبی در حوضه مارون و زهره در حالیست که در ماه‌های اخیر بخش دیگری از استان خوزستان در حوضه‌های کرخه و دز در وضعیت سیلابی قرار داشت.

پیش از این، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هدف گذاری کشت تابستانی امسال را در سطح ۳۸۹ هزار هکتار بدون احتساب کشت‌های دایمی اعلام کرده و گفته بود: از این سطح زیرکشت ۲۰۰ هزار هکتار برای شلتوک و ۱۰۰هزار هکتار نیز به کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای اختصاص خواهد یافت.

کشت شلتوک در خوزستان تا ۲ ماه آینده شروع می‌شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا استان خوزستان جهاد کشاورزی خشکسالی زمین نیروی انتظامی سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی میلیون مترمکعب منابع آب سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۹۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار در نخستین روز کاری هفته شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه است.

قیمت اونس طلا امروز

هر اونس طلا، امروز به ۲,۳۳۸ (دو هزار و سیصد و سی و هشت) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۲ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۴۹۹,۷۰۰ (سه میلیون و چهارصد و نود و نه هزار و هفتصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۹۹ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۹۸ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۵,۱۶۰,۰۰۰ (پانزده میلیون و یکصد و شصت هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ یورو مبادله ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷,۲۳۲ (چهل و هفت هزار و دویست و سی و دو ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با کاهش ۳.۳۲ درصدی، از ۸۰,۳۲۷ (هشتاد هزار و سیصد و بیست و هفت ) تومان به ۷۷,۷۵۰ (هفتاد و هفت هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله ای امروز

همچنین درهم امارات مبادله ای با افزایش ۰.۳۵ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۲,۰۳۴ (دوازده هزار و سی و چهار ) تومان معامله شد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱,۹۱۵ (یک هزار و نهصد و پانزده ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۱.۵۶ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۴.۱۴ درصدی، از ۴۷,۳۸۵ (چهل و هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج ) تومان به ۴۵,۵۰۰ (چهل و پنج هزار و پانصد ) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با کاهش ۱.۷۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۰,۶۵۰ (چهل هزار و ششصد و پنجاه ) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

همچنین دینار عراق با کاهش ۲.۱۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۷ (چهل و هفت ) تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۱,۹۰۰,۰۰۰ (چهل و یک میلیون و نهصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۴,۸۰۰,۰۰۰ (بیست و چهار میلیون و هشتصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، بدون تغییر است.

قیمت ربع سکه امروز

ربع سکه در بازار داخلی هم ۱۴,۹۰۰,۰۰۰ (چهارده میلیون و نهصد هزار) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی با کاهش ۱.۴۹ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۶,۷۰۰,۰۰۰ (شش میلیون و هفتصد هزار) تومان معامله شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۰؛هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۴ استان
  • آماده‌باش در ۱۴ استان درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • نقاط حادثه خیز در خوزستان ۵۰ درصد کاهش یافت
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • کاهش ۲.۹۳ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان