Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@09:08:01 GMT

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۶۲۵۲۲

حلیم یا هلیم جزو خوشمزه‌ ترین غذاهای سنتی ایرانی است. طرز تهیه حلیم گندم بسیار ساده است و به بلغور گندم یا جوانه گندم، شیر و برنج نیاز دارد. ناطقان: حلیم جزو معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایران است که معمولاً در فصل پاییز و زمستان، در وعده صبحانه و در ایام ماه رمضان در وعده‌های افطاری و سحری پای ثابت سفره‌های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حلیم را معمولا با دارچین، شکر و گوشت ریش‌شده مرغ یا بوقلمون تزئین و سرو می‌کنند.


حلیم یا هلیم انواع مختلفی دارد که مواد اولیه آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند اما به طور کلی برای تهیه حلیم گندم از گندم پوست گرفته یا بلغور گندم به اضافه پیاز و گوشت گوساله سردست و مقداری روغن استفاده می‌شود.

حلیم بادمجان، حلیم بوقلمون، حلیم گندم با مرغ، حلیم گندم با گوشت، حلیم عدس و ... از انواع حلیم‌های خوشمزه و بی‌نظیر ایرانی هستند.

حلیم به طور کلی غذایی پركالری است كه در ۱۰۰ گرم آن، ۱۹۰ كالری وجود دارد و حاوی ۶ گرم پروتئین، ۱۰ گرم چربی، ۲۰ گرم كربوهیدرات، یک میلی‌گرم آهن و ۹ میلی‌گرم كلسیم است. حلیم سنتی جزو غذاهای پركالری و خوش‌عطری است كه همه حتی بچه‌ها میل زیادی به خوردن آن دارند، پس بهتر است كه از این فرصت بهره برده و برای رشد و انرژی كودكان این غذای مغذی را در برنامه غذایی آن‌ها جای دهیم.

در اینجا قصد داریم طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت را به شما آموزش دهیم که نسبت به دیگر انواع حلیم ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر بوده و کالری کم‌تری دارد و برای افراد گیاه‌خوار نیز گزینه مناسبی است.

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم بدون گوشت
بلغور گندم 1/5 لیوان
خرده برنج 2 ق غذاخوری
پیاز متوسط 1 عدد
شیر 1/2 لیوان
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم



طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت

برای تهیه حلیم گندم بدون گوشت ابتدا بلغور گندم یا جوانه گندم را پاک کنید و بعد بشویید.
خرده‌برنج را هم بعد از پاک‌کردن به بلعور گندم افروده و هر دو را با آب گرم بخیسانید.
بعد از گذشت سه الی چهار ساعت، مخلوط بلغور و برنج را داخل یک ظرف مناسب ریخته و حدود ۶ لیوان آب‌جوش به آن اضافه کنید.
آب که به جوش آمد، کف روی آن را بگیرید و حرارت را کم کنید.
درب قابلمه راکامل نبندید تا سر نرود.
در طول پخت ممکن است بسته به نوع بلغور لازم شود که کمی آب‌جوش به مواد اضافه کنید.
بعد از ۲۰ دقیقه، پیاز نگینی خردشده را با کمی زرد‌چوبه و دارچین به مواد اضافه کنید و مواد را هم بزنید.
بعد از ۱۵ دقیقه، دوباره مواد را هم بزنید و کمی نمک به آن‌ها اضافه کنید.
اجازه دهید بلغور به آرامی به همراه برنج پخته و له شود.
وقتی بلغور به اندازه‌ای نرم شد که قابل خوردن بود، شعله گاز را خاموش کنید و مواد را با گوشت‌کوب برقی له کنید.
اجازه دهید مواد برای 20 دقیقه دیگر با حرارت ملایم بپزند تا حلیم بهتر جا بیفتد.
در این مرحله می‌توانید در صورت دل‌خواه، شیر یا مقداری شیر خشک سویا را همراه با کمی آب ولرم به حلیم اضافه کرده و با گوشت کوب یک دور دیگر حلیم را کاملا مخلوط کنید.
برای شیرین‌کردن حلیم می‌توانید هنگام سرو یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید.
حلیم آماده‌شده را با کمی دارچین و بادام خیس‌شده تزیین کنید.
این حلیم بدون کره و روغن داغ هم لذیذ است.

خواص گندم و حلیم گندم
حلیم گندم علاوه بر داشتن خاصیت سیركنندگی، منبع بسیار خوبی از روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. معمولا برای تهیه حلیم، از گندم سبوس‌دار استفاده می‌شود كه این ماده به دستگاه گوارش كمك زیادی می‌كند. این غذا مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

فیبر موجود در گندم سبوس‌دار باعث كاهش كلسترول خون، كاهش فشارخون، كنترل قندخون و كاهش احتمال لخته‌شدن خون شده و منجر به حفظ سلامت قلب و كاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.

فیبر موجود در گندم به رفع مشکل یبوست کمک کرده و برای درمان سرطان‌هایی مثل سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.

گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریك‌ پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌كند.

اگر در پخت حلیم از نخود استفاده كنید، این غذا را سرشار از فولات، ویتامین 6B، ویتامین C و روی خواهید کرد.
حلیم به طور کلی به علت داشتن گندم و گوشت، منبع خوبی از آهن بوده و برای زنان، دختران‌جوان و افرادی كه در معرض كم‌خونی هستند، بسیار مناسب است.


توصیه‌هایی برای مصرف حلیم

حلیم غذایی ساده و پر خاصیت است اما گاهی افراد از چاشنی‌های مضری برای صرف این غذای مقوی استفاده می‌کنند و به بدن خود ضرر می‌رسانند. کره و روغن جزو چاشنی‌های مضری هستند که میزان كلسترول دریافتی‌ شما را افزایش داده و در صورتی‌ که چربی خون بالا داشته باشید، برای شما مثل سم خواهند بود.

هرگز پودر نارگیل به حلیم اضافه نكنید زیرا بر خلاف تصور، این ماده مملو از اسیدهای چرب اشباع است و می‌تواند چربی خون‌ را بالا ببرد.

افزودن شكر به حلیم، موجب افزایش وزن و چاقی‌ می‌شود. به علاوه مصرف شكر یا مواد شیرین به مقدار زیاد موجب بالارفتن تری‌گلیسیرید خون شده و به سلامت قلب و عروق لطمه می‌زند. همچنین شكر و مواد شیرین باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می‌شوند، بنابراین بهتر است مصرف آن‌ها را محدود کنید.

در مقابل، برخی افراد عادت دارند به حلیم، نمک اضافه کنند که در صورت بالا بودن فشار خون بهتر است این عادت را نیز ترك كنند.
در خوردن حلیم معمولی زیاده‌روی نکنید. یک کاسه حلیم تقریبا ۱۵۰ کالری انرژی دارد که اگر با یک قاشق شکر، یک کف دست نان و روغن مصرف شود، ۳۵۰ تا ۳۰۰ کالری انرژی خواهد داشت.

اگر می‌توانید حلیم را در منزل و با استفاده از جوانه گندم یا گندم سبوس‌دار تهیه کنید.

حلیم شب‌مانده را مصرف نکنید، زیرا اگر حلیم چند ساعت یا چند روز بماند، مواد نشاسته‌ای آن غیرقابل هضم می‌شوند و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل شده و موجب ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

برخی در پخت حلیم از جوانه گندم استفاده می‌کنند. در این صورت حلیم به دلیل داشتن جوانه گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا، منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین‌ها و املاح خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به فعل و انفعالاتی که طی جوانه‌زدن در دانه گندم اتفاق می‌افتد، میزان کالری جوانه‌گندم به مقدار زیادی کاهش می‌یابد که این مورد، یکی از مزایای حلیم خانگی نسبت به حلیم‌های بازار است.

حلیم منبعی عالی از پروتئین بوده و از غذاهایی است که دیر هضم می‌شود، به همین علت مصرف آن در وعده سحری موجب سیر نگه داشتن طولانی‌تر فرد خواهد شد.

در هنگام افطار حلیم را با شکر و روغن زیاد نخورید، زیرا باعث تحریک معده، اضافه‌وزن و نیز عطش شدید می‌شود. اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد آب و نوشیدنی‌های سرد جبران می‌کنند. این کار باعث رقیق‌شدن شیره‌معده و تاخیر هضم غذا می‌شود. عاقبت این رفتار نفخ شکم و سایر ناراحتی‌های گوارشی است.

پس از خوردن حلیم بلافاصله دراز نکشید، زیرا این غذا دیرهضم است و باعث سوزش و ناراحتی معده می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: طرز تهیه ، حلیم گندم ، افطار

منبع: ناطقان

کلیدواژه: طرز تهیه حلیم گندم افطار طرز تهیه حلیم گندم برای تهیه حلیم گندم سبوس دار اضافه کنید بلغور گندم جوانه گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۲۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نمناک، در سینک آشپزخانه ظرف ها, میوه ها و بسیار چیزهای دیگر شسته میشوند, پس باید اول سینک آشپزخانه را تمیز و ضدعفونی کنیم.آیا باقیمانده غذاهایتان باعث کثیف شدن سینک ظرفشویی می شود؟! ته مانده غذاها، سس ها و نوشیدنی ها در اطراف سینک آشپزخانه، باعث کثیف و کدر شدن آن خواهد شد. اگر می شد دوباره سینکتان مثل روز اولش نو می شد چقدر عالی بود، نه؟ خب، با تمام گزینه های تمیزکاری موجود در این مطلب چنین اتفاقی شدنی خواهد بود. امروز آن ها را امتحان کنید و از تمیز کردن سینک آشپزخانه شگفت زده شوید و لذت ببرید.

۱. استفاده از مسواک برای تمیز کردن سینک آشپزخانه :
مسواک کردن با یک مسواک قدیمی ارزشش را دارد. هیچ چیزی مثل مسواک نمی تواند شیر ظرفشویی شما را کاملاً تمیز کند. از آن ها برای دسترسی پیدا کردن به کوچک ترین شکاف ها و لبه ها در اطراف سینک و شیر استفاده کنید. آن ها دوده، لکه های آهک و هر کثیفی دیگری را که ممکن است در سینک پنهان شده باشند را پاک می کنند و از بین می برند.

۲. از بین بردن لکه های آهک با لیمو:
زمانی که به لکه های آهکی متراکم نزدیک می شوید، به خصوص در اطراف شیر آشپزخانه، ممکن است برخی مواد شوینده کافی نباشد. به نظر خیلی به تلاش نیاز دارد، درست است؟

اما با لیمو به راحتی میسر خواهد شد. ویژگی های اسیدی لیمو آن را پاک کننده خوب و طبیعی برای لکه های آهک می سازد.

طریقه استفاده از لیمو برای تمیز کردن سینک آشپزخانه:
یک عدد لیمو را نصف کنید، آن را روی شیر بکشید و این کار را در قسمت هایی که آهک رسوب کرده است، چندین بار بیشتر تکرار کنید و محکم تر بکشید، بگذارید دو ساعت بماند.

آبکشی کنید و در نهایت حتما خشک کنید. شما شگفت زده خواهید شد از اینکه این راه حل طبیعی چقدر می تواند قدرتمند و فوق العاده باشد.

۳. از یک پارچه میکروفایبری برای درخشش وتمیز کردن سینک آشپزخانه استفاده کنید:
اگر می خواهید یک تکه نهایی را به آشپزخانه کاملاً تمیز خود اضافه کنید، یک پارچه میکروفایبر بهترین دوست شما خواهد بود. این بافت منحصر به فرد وقتی به سطوح براق می رسد، بی نظیر است. از پارچه میکروفایبری تمیز و خشک در حرکات دایره ای کوچک استفاده کنید، تا آشپزخانه شما بعد از تمیز کردنتان برق بزند.

۴. سینک خود را پس از هر استفاده پاک و خشک کنید:
بهترین ترفند تمیز کردن آشپزخانه، ساده ترین و بدیهی ترین چیز است - هرگز اجازه ندهید در وهله اول خیلی بد و کثیف شود که بخواهید به از بین بردن لکه های خیلی سخت و عمیق فکر کنید.

از برس آشپزخانه و اسفنج برای تمیز کردن سریع، اما کامل سینک بعد از هر بار، استفاده کنید، که واقعاً به جلوگیری از انباشته شدن آهک و دوده گیری کمک خواهد کرد.

۵. از سفید کننده و جرمگیر برای تمیز کردن سینک آشپزخانه استفاده نکنید :
زیرا پس از خشک شدن، لکه های تیره ایجاد می شود و سینک را کدر و مات می کند، این لکه های تیره براحتی از بین نمیروند و حتی ممکن است برای همیشه باقی بمانند.

۶. اجازه ندهید که محصولات تمیز کننده روی سطح سینک بمانند:
هر کدام از تمیز کننده های آشپزخانه را که ترجیح می دهید از آن استفاده کنید، اسپری کنید، سپس بگذارید تا حداقل ۲ دقیقه بمانند، اما بیشتر ماندن آن ها بیشتر باعث لک خواهد شد و کار شما را سخت تر می کند.

۷.برای تمیز کردن سینک آشپزخانه از سرکه سفید استفاده کنید:
اگر روی سینکتان لکه و رسوب وجود دارد، یک پارچه تمیز را در سرکه سفید بخیسانید، روی سینک بکشید تا کاملا تمیز شود و لکه ها از بین بروند. همچنین میتوانید نمک و جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید و سینک را با این ترکیب شستشو دهید، تا لکه ها از بین بروند.

شیر آلات با مایع کفی به آسانی تمیز می شود، در صورت باقی ماندن رد انگشت یا لکه های آب، از پارچه آغشته به سرکه سفید استفاده کنید. سرکه علاوه بر تمیزکاری، ضدعفونی کننده هم می باشد.

با پیازی که جوانه زده باید چه کرد؟ | روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز

طرز تهیه پودر تمیز کننده عالی برای تمیز کردن سینک آشپزخانه:
بخش بعدی در این قسمت معرفی روشی برای ساخت تمیزکننده سینک با مواد طبیعی و بدون عوارض برای سلامتی است.

مواد لازم:

۱/۲ فنجان جوش شیرین
۱/۲ فنجان بوراکس
۱/۲ فنجان نمک دریایی
۱۵ قطره روغن گیاهی گریپ فروت (یا روغن گیاهی انتخابی شما، مانند لیمو یا درخت چای)
۱ عدد سرپوش با سوراخ، مانند:یک شیشه ماسون، یا یک شیشه پنیر پارمزان.
تنها زمانی که به پودر نیاز است از این در استفاده کنید. تمام عناصر فوق را با یکدیگر ترکیب کنید و درون ظرف بریزید و اسپری کنید، مابقی آن را می توانید درون ظرف در دارتان نگهداری کنید و دفعه بعد مجددا استفاده نمایید. اینکونه ترکیب شما آماده خواهد بود و می توانید سینک ظرفشویی‌تان را به راحتی تمیز کنید و شاهد براق شدن آن باشید.

چگونگی تهیه یک تمیز کننده طبیعی در منزل:
برای داشتن یک تمیز کننده چند منظوره، که می تواند جرم ها را از بین ببرد و واقعاً خوب کار کند، توصیه می شود که خودتان آن را بسازید. تمیز کننده سینکی که خودتان می توانید درستش کنید، تنها به سه چیز نیاز دارد:

جوش شیرین
نمک
جا شکری
در پاک کردن رد آهک، لکه های ناشی از چای و قهوه شگفت انگیز است و باعث برق انداختن سینک می شود.

کد خبر 847356 برچسب‌ها مهارت‌ها فوت‌ و فن خبر مهم

دیگر خبرها

  • (ویدیو) آموزش تصویری غذای مورد علاقه بچه در مهمونی
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • تغییر نام باشگاه استقلال؛ بدون مشکل یا تنش‌زا/ قانون چه می‌گوید؟
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟