Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- علی ابراهیمی: ناتوانی ستاد تنظیم بازار در کشف و ابلاغ قیمت کارخانه‌ای خودروهای پر تیراژ داخلی و خودداری خودرو سازان از عرضه به نرخ مصوب سال گذشته زمینه کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها را در بازار خودرو فراهم کرده است. به گزارش همشهری، از اول امسال به این سو عرضه خودروهای صفر کیلومتر پر تقاضای داخلی، به دلیل اصرار خودرو سازان، بر محاسبه قیمت‌های جدید، بر مبنای هزینه تمام شده، عملا به حال تعلیق درآمده و این شرکت ها از تحویل خودروهای ثبت نام شده به مشتریان خودداری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود عرضه صفرکیلومترها به افزایش سریع قیمت خودروها در بازار بی مشتری منجر شده؛ اما رضا رحمانی سکاندار وزارت صنعت در کمال تعجب این افزایش قیمت ها را شایعه قلمداد کرده و بازهم وعده افزایش قیمت خودرو حداقلی خواهد بود.

اتوبان یک‌طرفه رشد قیمت

به گزارش همشهری، پس از چند هفته کشمکش بر سر تعیین نرخ کارخانه‌ای خودروها، بین شورای رقابت، سازمان حمایت، کمیته قیمت گذاری خودرو و ستاد تنظیم بازار هنوز نه تنها سرنوشت تعیین نرخ معلوم نشده بلکه در تازه ترین اظهار نظرها رئیس شورای رقابت هرگونه توافق با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو را رد و اعلام کرده تعیین هر نوع فرمول قیمت گذاری بدون توافق با شورای رقابت غیر قانونی است.

از ستاد تنظیم بازار نیز خبر می رسد یک بار دیگر به تکرار سناریوی کشف قیمت خودرو در سازمان حمایت و کمیته قیمت گذاری خودرو حکم داده شده است. پیش از این احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان در گفت و گو با همشهری از کشف قیمت خودرو بر مبنای هزینه تمام شده در سازمان حمایت و ارایه آن به کمیته خودرو خبر داده بود. پس از آن که در پایان نشست روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار دود سفید از اردوی سیاستگذاران صنعت و بازار خودرو به هوا برنخواست؛ چراغ سبزی در برابر اتوبان یک‌طرفه رشد قیمت ها روشن شد تا مصرف‌کنندگان تاوان ناکارآمدی سیاست‌گذاران و مدافعان دخالت دستوری دولت در بازار را بدهند.

سونامی گرانی

مشاهدات خبرنگاران همشهری حاکی است: در ۲۰ روز گذشته قیمت پراید ۱۱۱ به عنوان شاخص بازار خودرو،  با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به محدوده ۸۹ تا ۹۰ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در مرزهای بالاتر از ۱۷۰ میلیون تومان معامله شده است. مشاهدات خبرنگاران همشهری در نمایشگاه های سطح شهر تهران و بررسی آگهی های درج شده در فضای مجازی نشان می‌دهد نرخ خودروهای داخلی با شیبی تندتر از آن‌چه قبلا برخی کارشناسان تخمین می‌زدند در حال افزایش است. چندی پیش فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با همشهری خداحافظی بازار، با خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان را پیش‌بینی کرده بود.  برمبنای آخرین معاملات انجام شده در سطح اتوگالری‌های فعال در تهران، قیمت پراید ۱۳۱ به ۸۰ میلیون تومان و تیبا ۲ به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، ویروس رشد قیمت به بازار محصولات ایران خودرو به ویژه خانواده پژو هم سرایت کرده به طوری که نرخ  پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۹ به ۱۴۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

عروسی در کوچه پرایدهای سالخورده

افزایش نجومی قیمت خودروهای صفر کیلومتر، بازار خودروهای کارکرده  را داغ تر کرده؛ خبرنگاران همشهری می گویند؛ در بازار پراید های دست دوم، نرخ پراید صندوق‌دار مدل ۸۷ با کارکرد ۱۶۰تا ۲۴۰ هزار کیلومتر به ۲۹ تا ۳۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ SE مدل ۹۶ با کارکرد ۷۰ تا ۱۰۵ کیلومتر به ۶۰ تا ۶۳ میلیون، پراید ۱۳۱ SX مدل ۹۶ با ۱۰۰ تا ۲۳۰ هزار کیلومتر به ۵۴ تا ۶۷ میلیون تومان افزایش یافته است. موج گرانی خودرو تنها به پرتیراژها محدود نبوده، بلکه نبض قیمت‌ها در بازار خودروهای مونتاژ داخل و وارداتی نیز تندتر شده در این میان می توان به افزایش ۱۳۰ میلیون تومانی قیمت مزدا ۳ در مدت دو ماه اشاره کرد نرخ این خودرو از ۵۰۰ میلیون تومان در آخرین روزهای اسفند ۹۸  به ۶۳۰ میلیون تومان رسیده است. با این روند به نظر می رسد گرانی نرخ خودرو در حاشیه بازار چندان هم به مذاق خودرو سازان بد نیامده و آنها را برای دعوت به کار دوباره و باز گرداندان پراید به خطوط تولید ترغیب کرده چنان که دیروز حسین کاظمی طرقی، معاون بازاریابی و فروش سایپا اعلام کرد، تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده؛ اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

آفت توقف عرضه به جان بازار خودرو

سعید موتمنی رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودرو در واکنش به موج افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی به همشهری، گفت: با توقف عرضه خودروهای صفر کیلومتر، نمایشگاه‌ها برای عرضه در بازار سهمیه‌ای در اختیار ندارند. به گفته او این روزها، خودروهای موجود در بازار را کسانی می فروشند که قبلا در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده اند. موتمنی افزود: این افراد با تحویل گرفتن خودروها و قیمت سازی در فضای مجازی بنابر شرایط بازار به عرضه اقدام می کنند. این افراد با در نظر گرفتن عواملی مانند نوسان نرخ ارز یا چشم انداز بازار قیمت سازی و خودروهایشان را با قیمت های بالاتر به اندک مشتریان بازار خودرو می‌فروشند.

کد خبر 508963 برچسب‌ها قیمت - تنظیم بازار وزارت صنعت، تجارت و معدن خودرو - ایرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قیمت تنظیم بازار وزارت صنعت تجارت و معدن خودرو ایرانی ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت میلیون تومان افزایش قیمت خودرو سازان بازار خودرو قیمت گذاری قیمت خودرو قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمز طلای جهانی در مسیر صعود

قیمت طلای جهانی با تمرکز سرمایه گذاران بر نشست فدرال رزرو آمریکا، ثابت ماند.

به گزارش ایسنا، قیمت طلا امروز، سه شنبه (۳۰ آوریل) ثابت بود و برای سومین افزایش ماهانه متوالی قرار گرفت زیرا فعالان بازار منتظر تصمیم سیاست فدرال رزرو ایالات‌متحده و داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی بودند که اواخر این هفته برای کاهش نرخ بهره منتشر می‌شود.

هر اونس طلا بدون تغییر به ۲۳۳۴ دلار و ۹۲ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۲۳۴۶ دلار آمریکا رسید. قیمت شمش تا کنون در این ماه ۴.۶ درصد افزایش یافته است.

بازارها بر جلسه سیاست دو روزه فدرال رزرو امروز و داده‌های حقوق‌ و دستمزد غیرکشاورزی روز جمعه تمرکز دارند. به نظر می رسد فدرال‌رزرو در این نشست نرخ بهره پایه خود را بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد ثابت نگه داشته است. تورم که اخیراً نشانه‌ای از کاهش یا محدود شدن را نشان نمی‌دهد، سیاست‌گذاران فدرال رزرو را در این هفته در مورد چگونگی توصیف گام‌های بعدی خود به چالش می‌کشد.

گزارش تورم قیمت مصرف‌کننده بیش از حد انتظار در ماه مارس، معامله گران را بر آن داشت تا انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش دهند. نرخ‌های بهره بالاتر جذابیت نگهداری شمش‌های بدون بازده را کاهش می‌دهد.

تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود را در مورد قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ افزایش دادند و انتظار داشتند که مشکلات ژئوپلیتیکی تدریجی برای سرمایه‌گذاران به پناه بردن به دارایی‌های امن و افزایش قیمت‌های رکورددار بیشتر با تقویت ذخایر بانک‌های مرکزی افزایش یابد.

نظرسنجی رویترز نشان داد که تحلیلگران و معامله گران پیش‌بینی قیمت پلاتین و پالادیوم در سال ۲۰۲۴ را به دلیل تقاضای ضعیف بخش خودرو کاهش داده اند اما همچنان انتظار دارند قیمت پلاتین در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۰۹ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۵۲.۴۵ دلار رسید، در حالی که پالادیوم ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۷۲.۶۸ دلار رسید.

دیگر خبرها

  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست