Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده قصه‌های سریال«حکایت‌های کمال» گفت: قصه‌هایی که برای سریال «حکایت‌های کمال» نوشتم از ابتدا 150 قصه بود و امیدوارم روزی این قصه‌ها به تولید برسند.

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: «محمد میرکیانی» یکی از معدود افرادی است که هم در زمینه قصه نویسی و نگارش رمان و کتاب فعالیت های چشم گیری داشته و هم در بخش فعالیت های برنامه سازی در عرصه تصویر و نظارت کیفی روی برخی از آثار تلویزیونی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایش نامه های رادیویی و قصه های ظهر جمعه از شاخص ترین کارهای او است.

بعضی از آثار میرکیانی به تولیدات تصویری و تلویزیونی تبدیل شده‌اند، مثل فیلم شاید فردا نباشد برای گروه کودک شبکه دو و مجموعه‌های «قصه ما همین بود» با عنوان «افسانه‌های کهن» و مجموعه ۸۰ قسمتی قصه ما مثل شد که انیمیشن هایی از روی آن ساخته شد. با میرکیانی درباره ادامه تولید سریال «حکایت‌های کمال» و پیشنهادی که برای این روزهای کرونایی برای تلویزیون دارد، گفت‌وگو کردیم.

** این روزها مشغول کار جدیدی نشدید؟

- نه دیگر به خاطر کرونا اغلب کارها هم متوقف شده است.

** ادامه تولید سریال «حکایت های کمال» به کجا رسید؟

- حرف هایی مبنی بر ادامه تولید این سریال هست، اما باید منتظر بمانیم که کرونا تمام شود و هنوز هم از نظر مالی تسویه حساب کامل با گروه تولید انجام نشده است و به همین خاطر هنوز ادامه تولید مشخص نیست.

 


** با توجه به اینکه برای تولید هر سریالی ابتدا قصه ها و داستان اثر باید به نگارش برسد و بعد از آن گروه وارد مرحله پیش تولید و تولید شوند، برای حکایت های کمال هم به همین صورت است و قصه ها الان آماده هستند؟

- طرح اصلی که توسط بنده نوشته شده است چیزی حدود ۱۰۴ قصه بود همان ابتدا به ما گفتند ۳۰ قسمت از این تعداد قصه ها تولید شود و اگر موفق بود و در اجرا هم توانست با مخاطبان بسیاری ارتباط برقرار کند و مردم دوستش داشتند، تولید ادامه آن را نیز از سر بگیرید.

هنوز هم می گویم آن ۳۴ قسمتی که از شبکه دو پخش شد با اینکه زحمت های فراوانی برای نگارش و تولید آن کشیده شده بود و اتفاقا سریال موثری هم در جذب تعداد مخاطب بود، اما نصفه و نیمه است و هنوز هم جای کار دارد و نباید اینطوری رها شود. از همان ابتدا اصرار داشتم که کل ۱۰۴ قصه هایی که نوشتم با هم تولید شود و بعد وارد مرحله بعدی و پخش شویم که اگراین اتفاق رخ می داد هزینه های تولیدی از قبیل دکور، لباس، صحنه و ... کاهش پیدا می کند. حتی یادم است همان زمان فیلم نامه نویس و برخی دوستانم که فعالیت هایی مرتبط با عرصه نگارش داشتند وقتی قصه های اولیه را خواندند خیلی ازآن استقبال کردند و همین شد تا من آن را به ۱۵۰ قصه افزایش دهم. اما موضوع مهمی که در این میان وجود دارد این است که باید فصل اول این پروژه از نظر اداری و مالی بسته شود و دیگر برای ساخت فصل های بعدی کار آنچنانی از نظر دکور و پیش تولید نداریم.

** اغلب کارهای اقتباسی به صورت نعل به نعل با قصه کتاب پیش می روند و سریال و یا فیلم می شوند. مزیت های کارهای این چنینی در چیست؟

- به طور معمول مزیت کارهای اقتباسی این است که تکلیفش از ابتدا با مخاطب روشن است و مخاطب این را می داند که قراراست چه چیزی از قصه ببیند. در مورد حکایت های کمال هم وقتی ۱۵۰ قسمت تحویل سازمان می دهی دیگر آن را تائید کرده و می دانند که شما چه کار کردید و براساس چه قصه هایی پیش رفتید چراکه کتاب معروفی است و چند بار به چاپ مجدد هم رسیده است. از همان ابتدا بنا بود که ۱۵۰ قصه کتاب در قالب سریال تولید شود اما الان به خاطر شرایط فعلی کرونا همه چیز متوقف مانده است.

 

** از این ۱۵۰ قصه که شما به نگارش درآوردید، چند قسمت از آن تولید و پخش شد؟

- ۳۴ قسمتی که تولید شد از ۲۶ قصه کتاب برگرفته شده است و یعنی بیش از ۱۰۰ قسمت دیگر هم می تواند تولید شود و این ۱۰۰ قسمت هزینه اش به مراتب کمتر از ۳۴ قسمت تولید شده الان هست چراکه در شهرک حکایت های کمال که از قبل ساخته شده تصویربرداری می شود. منتهی باز هم می گویم منوط به این است که کارهای اداری تعداد قسمت های پخش شده به پایان برسد. ما شهرک کمال را قبل از شروع تولید همان ۳۴ قسمتی که پخش شد، ساختیم و درست است زمان و هزینه ای از گروه صرف شد اما مزیتش این بود که می توانیم در همان شهرک تا فصل های بعدی سریال را تصویربرداری کنیم و دغدغه ای از بابت لوکیشن نداریم. در این شهرک در اصل یک شهر ساخته شد، علاوه بر خانه کمال و چند نفر از همسایه ها و هم محلی ها که نقش های فرعی را در قصه ایفا می کردند، مغازه ها، نانوایی، زیرگذرها، خیابان ها و کوچه های بسیاری ساخته شد که همه آنها در قصه های ما کارکردهای فراوانی دارند.

** اگر الان حکایت های کمال بخواهد تولید شود، نگارش به کجا رسیده است؟

- قصه هایی که نگارش آن به عهده من است، آماده است و گفتم که اگر بخواهد ادامه این سریال تولید شود باید از ۳۴ قسمت قبل بهتر  در اصل یک سر و گردن بالاتر باشد. هنوز نگارش این سریال به طور رسمی آغاز نشده است و باید مراحل قبلی اداری مرتفع شود تا گروه نویسندگان کار خود را آغاز کنند. در فصلی که پخش شد، سید حسین امیر جهانی به همراه گروهی از نویسنده ها کار نگارش را عهده دار بودند و به خوبی این فیلم نامه را به نگارش در آوردند.

** آقای میرکیانی شما سال های زیادی است که در سازمان صداوسیما مشغول به فعالیت هستید. فعالیت هایی در ژانرهای مختلفی مثل رادیو و نویسندگی و برنامه سازی. در شرایط فعلی فکر می کنید اگر بخواهید پیشنهادی به صداوسیما در تولیدات و برنامه سازی بدهید چه پیشنهادی است؟

- معتقدم در شرایط فعلی می توانیم روی تولید تله تئاتر تمرکز کنیم و از این طریق به محصولات نمایشی سازمان نیز کمک می شود. تله تئاتر لوکیشن محدود و ثابت دارد و بر همین اساس نویسنده ها می توانند قصه های بسیاری بنویسند. از طرفی به خاطر محدودیت لوکیشن آدم ها و جا به جایی کمترشان است و کمتر با یکدیگر برخورد فیزیکی دارند و به عبارتی فاصله گذاری اجتماعی نیز در اینجا به خوبی رعایت می شود.

 

** تفاوت نگارش تله تئاترها با نگارش فیلم و سریال را در چه می دانید؟

-کسانی که تله تئاتر می نویسند افراد متفاوتی هستند تا افرادی که فیلم نامه می نویسند و این تفاوت را می توان از این طریق مشخص کرد. نویسندگان تله تئاتر با نمایش صحنه ای آشنا هستند و از این راه می توانند موقعیت ها را به خوبی درک کنند. از سویی دیگر پایه تله تئاتر بر گفت و گو نوشته می شود نه ماجرا در صورتیکه در فیلم و سریال مخاطب به دنبال ماجرا است و دوست دارد مدام ماجراها و قصه هایی دنباله دار ببیند که این هم باز به ماهیت فیلم و سریال برمی گردد. یکی دیگر از مزیت های تله تئاتر این است که در مدت زمان کوتاه به موضوعات روز هم می پردازد و بر همین اساس هر شبکه تلویزیونی بسته به تفکر و کارکردی که دارد می تواند به تولید تله تئاتر بپردازد.

** در ادامه هم می تواند به نفع تئاتر و هم به نفع تلویزیون باشد؟

- یکی از حُسن های این کار همین است که دوستان تئاتری که مدتی است به خاطر شرایط فعلی کشور و شیوع کرونا در خانه هستند و نمی توانند کارهای تئاتری شان را به روی صحنه ببرند می توانند در این بخش به کمک تلویزیون بیایند.  حتی معتقدم می توان این تله تئاترها را بعد از اعلام وضعیت سفید و بعد از شرایط کرونا ادامه داد.بچه ها و گروه های تئاتری افراد خلاقی هستند و به خوبی می تواند همکاری بین آنها و تلویزیون شکل بگیرد که به سود هر دو نیز باشد. همچنین افرادی که علاقه مندند تا به هم نوعان شان در آثار نمایشی کمک کنند می توانند در این بخش با تلویزیون همکاری کنند.

** تله تئاترها بیشتر روی دیالوگ نویسی متمرکز هستند؟

- بله، مبنای تله تئاتر بر گفت و گو است و در دیالوگ می توانید نکته های بسیاری را مطرح کنید و تله تئاتر ظرفیت تولیدی در این بخش را دارد  و می توان کارهای بسیاری را تولید کرد. برخی نمونه هایی داشتیم مثل بعضی از نمایش هایی که عموهای فیتیله ای اجرا می کردند و آنها تله تئاتر بود.

اگر در بخش تله تئاترها به کیفیت قابل قبولی برسیم، می توانیم در ادامه و در آینده ای نزدیک به تولید تله تئاترهای فاخر هم برسیم. در این برهه از زمان که هم تلویزیون از نظر آثار نمایشی به تولیداتی نیاز دارد که مردم را سرگرم کند پیشنهاد می دهم که به تولید تله تئاتر ورود کنند. علاوه بر این می تواند منبع درآمدی برای بازیگران تئاتر هم باشد و هم اینکه چهره های جدیدی از طریق رسانه به مردم و کارگردان های تئاتر و سریال معرفی کند و از همه مهمتر اینکه کالای تصویری و مورد نیاز مردم نیز برآورده می شود. در کنار تولیدات سریال و فیلم، تلویزیون می تواند تولید تله تئاتر را برای آینده نیز ادامه دهد و این را هم به بسته مصرفی مخاطبانش اضافه کند.

** در گذشته تعداد بسیاری تله تئاتر برای تلویزیون تولید می شد اما مدتی است که این روند کمرنگ تر شده است.

- به این خاطر که برخی ها بر این باور بودند جذابیت فیلم و سریال از تله تئاتر بیشتر است و به همین خاطر تلویزیون به آن سمت رفت که بیشتر تمرکز خود را روی تولید سریال بگذارد.

** شما این را قبول دارید که سریال جذاب تر از تله تئاتر است؟

- نه ما تله تئاترهایی داشتیم که خیلی قوی بودند و کیفیت بسیار بالایی داشتند. در هر صورت، قصهمهمترین رکن اثر نمایشی است، منتهی نویسنده هایی که برای تله تئاتر می نویسند باید گزینش شوند چراکه به خاطر ثابت بودن لوکیشن ها، موضوع و محتوایی که می خواهند به مخاطب ارائه دهند باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد به همین خاطر باید نویسنده فهم دقیقی از موضوع داشته باشد و اینکه در نگارش نیز توان مند باشد. مخصوصا در دیالوگ نویسی.

** در کارگردانی نیز تفاوت های بسیاری دارد؟

- بله، کارگردانی تله تئاتر از سریال متفاوت است به این دلیل که در تله تئاتر دیگر لوکیشن باز ندارید که بتوانید زمان را با تصاویر کوچه و خیابان و درخت و مناظر طبیعی بگذرانی و یک تعداد لوکیشن محدود در اختیار شما است که باید سکانس به سکانس حرفی برای گفتن داشته باشید. مسئله مهم این است که در تله تئاتر آنقدر باید قصه جذاب و بازیگران توانمند باشند و فضا باید برای مخاطب جذاب باشد که ترغیب شود آن را دنبال کند و در سبد مصرفی خود قرار دهد. از سویی ثبت تله تئاتر برای هر کشور اعتبار جهانی می آورد. بازیگران تله تئاتر نیز به نسبت فیلم و سریال باید انرژی بیشتری بگذارند.

 

** با این حساب هزینه های تولیدی تله تئاتر و همچنین دستمزد بازیگران نیز کمتر می شود؟

- بله، به طور کلی هزینه هایش هم کمتر از سریال است به این خاطر که دیگر هزینه لوکیشن های زیاد در سطح شهر و یا کشور ندارید و یا اینکه نمی خواهید از هنرور استفاده کنیدو با استفاده از همان بازیگرها و لوکیشن های محدود کار را ضبط می کنید.

** تله تئاترها می تواند به صورت سریالی ساخته شود؟

- بله تله تئاترها بر چند نوع است و هم می تواند به صورت تک قسمتی باشد و هم اینکه می تواند دنباله دار باشد و در چند قسمت ساخته و پخش شود. چند سال پیش آقای محمدرضا هنرمند یک تله تئاتر برای تلویزیون کار کرد که در ژانر کمدی بود و اتفاقا یکی از افرادی که می تواند در بخش تله تئاتر بسیار خوب کار کند همین آقای هنرمند است.

** تا به حال کدام کارهای شما به سریال و انیمیشن تبدیل شدند؟

- بیش از ۲۶۰ قصه من تبدیل به محصولات تصویری و تلویزیونی شده است. ۱۹۰ انیمیشن و برخی سریال های دیگر است.

** این روزها قصه و یا کتاب جدیدی در دست نگارش و یا چاپ دارید؟

- رمانی زیر چاپ دارم به نام جشن خرگوش ها و اجازه دهید موضوعش را نگویم. کارهای من اغلب ویژگی های تصویری زیادی دارد. یک مجموعه داستانی به نام عمو رستم هم دارم که به راحتی می تواند سریال تلویزیونی شود در مورد حکایت های کمال هم همینطور بود و قبل از تولید سریالش هر فردی آن را می خواند می گفت که این قصه قابلیت تبدیل شدن به سریال را دارد.

به گزارش فارس، فصل نخست سریال «حکایت‌های کمال» در ۳۱ قسمت توسط سیما فیلم تهیه و از شبکه دو سیما پخش شد.


محمود پاک نیت، شهره لرستانی، حمید ابراهیمی، محمدرضا شیرخانلو، سولماز غنی، علی مسلمی، شهرام عبدلی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، امیر نوری، فلورنظری، بیتا خردمند، سیروس میمنت، مهرداد ضیایی، مختار سائقی، اکبرسنگی، آرش نوذری، داریوش سلیمی، سعید پیردوست، عباس محبوب، بهشاد مختاری، حسین چنگی، فریده دریامج، تقی زنجانی، حمید صفایی و شهربانو موسوی، به همراه هنرمندان خردسال امیرحسین کافتری، همراز اکبری و محمدحسین بلوکات از بازیگران این سریال بودند. 


این سریال روایتی از دهه ۴۰ است و اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی محسوب می شود که قهرمان داستان یک نوجوان به نام کمال است.صلح میرزایی تاکنون سریال‌های «پنجره»، «رخصت» و «دختری به نام آهو» را برای تلویزیون ساخته است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تولید تلویزیون سریال کمال تولید تله تئاتر حکایت های کمال برای تلویزیون تله تئاتر فیلم و سریال تولید سریال ادامه تولید شرایط فعلی تولید شود ساخته شد قصه هایی پخش شد قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۷۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید

علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی درباره سریال جدید خود با نام «بدل» که با پایان مجموعه «هفت سر اژدها» از این شبکه پخش می شود به خبرنگار مهر بیان کرد: قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رخ می دهد و درباره خانواده عطاران است؛ شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی می کند که نسل اندر نسل عطار هستند. پریسا مقتدی نقش همسرش را بازی می کند و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران دارد.

وی درباره عرفان آصفی که بیشتر در تئاتر فعالیت داشته است توضیح داد: رضا عطاران که تحصیلات مرتبط با هوا و فضا در خارج از کشور دارد پس از پنج سال به ایران باز می گردد. نقش او را عرفان آصفی بازی می کند که سال گذشته در فیلم «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری نقش اصلی را داشت و اینجا هم نقش اصلی سریال را دارد.

این نویسنده و کارگردان درباره قصه «بدل» بیان کرد: طرح این قصه را حدود ۲۰ سال پیش نوشتم و کنار گذاشتم و بعد از سال ها فکر کردم الان وقت آن است که ساخته شود.

مسعودی درباره نام رضا عطاران و اینکه برای این قصه با خود عطاران گپ و گفتی داشته است یا خیر بیان کرد: به هر حال من سال هاست در مقام نویسنده کار می کنم و سال های اخیر هم کارگردانی کرده ام. عطاران هم از مدل کاری من خبر دارد و برایش سوال نبود که چرا سراغ اسم او رفته ام. اما من زنگ زدم و برای استفاده از نامش از او اجازه گرفتم.

این فیلمنامه نویس درباره کمدی های سال های اخیر که نتوانسته است مخاطب را راضی کند، بیان کرد: من همه سریال های تلویزیون را می بینم چون آثار همکاران من است و همیشه این آثار را دنبال کرده ام. مساله این است که الان چهار یا پنج پلتفرم اصلی داریم و فضای مجازی هم بسیار فعال است. فضا نسبت به ۲۰ سال پیش خیلی تغییر کرده است. گرفتاری مردم هم بیشتر شده است. آن زمان شاید ساعت ۷ شب خانه بودید اما الان آنقدر دلمشغولی ها زیاد شده است که باید تا آخر شب کار کنید.

وی درباره اینکه سریالش چقدر می تواند فضای جدیدی در میان کمدی ها داشته باشد، عنوان کرد: این سریال هم از موقعیت های کمدی و هم از کمدی کلامی برخوردار است. شخصیت ها در این سریال فانتزی نیستند. شخصیت هایی که در این سریال انتخاب کرده ام به گونه ای هستند که مردم با آنها همذات پنداری دارند و ما به ازای آنها را می بینند. پیش از این هم سال ها تلاش کرده ام که مردم با شخصیت های آثارم ارتباط بگیرند و کاراکترها و شخصیت ها را اطراف خود دیده باشند.

نویسنده «کوچه اقاقیا» اضافه کرد: نویسنده هایی مثل پیمان و محراب قاسم خانی تخصص شان در فانتزی است ولی من هرچه ساختم مابه ازای آن را در زندگی خودم دیده ام مثل «نوروز رنگی» که چند سال پیش پخش شد و «بدل» هم چنین ویژگی ای دارد. غیر از شخصیت ها، بخشی از داستان هم براساس یک واقعیت است.

مسعودی در ادامه درباره حضور بازیگران در سریال های تلویزیونی با توجه به دستمزدهای شبکه خانگی بیان کرد: الان دستمزدها در پلتفرم ها آنقدر بالا و عجیب و غریب است که بسیاری از بازیگران را نمی توانید در تلویزیون داشته باشید. با این ارقامی که آن طرف رد و بدل می شود مگر می توانید به بازیگرانی چون جواد عزتی بگویید به تلویزیون بیاید. خود من با رقم های تلویزیون رویم نمی شود به اینها که رفقایم هستند بگویم به تلویزیون بیایند.

وی در پایان درباره اینکه چرا خودش به پلتفرم ها نمی رود و کار بسازد، بیان کرد: تلویزیون مخاطب بسیار بالایی دارد من ادعایم می شود تمام ایران را گشته ام و در سراسر ایران دیده ام که هنوز تلویزیون شان روشن است. شک نکنید یک سریال تلویزیونی در شبکه سه میزان بیننده اش خیلی بیشتر از سریالی است که در شبکه نمایش خانگی درباره اش بحث می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تصویر حیرت‌انگیزازدست زن مصری بعداز ۳۳۰۰ سال
  • عکس| خانم بازیگرِ تلویزیون، برای همیشه ایران را ترک کرد
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • سرو شراب با بطری در سریال پرحاشیه تلویزیون!
  • ببینید | سکانس جنجالی سرو مشروبات الکی در سریال خبرساز تلویزیون!
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون