Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک دندانپزشک گفت: استفاده از برخی دهان‌شویه‌ها که حاوی پراکسید هیدروژن است، برای مراجعه قبل از انجام کارهای داندانپزشکی توصیه می‌شود تا وجود باکتری و ویروس در دهان به حداقل برسد و به محیط و پرسنل درمانی انتقال پیدا نکند.

ایمان پریسای در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به‌ اینکه در شرایط کرونا رعایت اصول حفاظتی و کنترل عفونت باید به نحو درست انجام شود، اظهار کرد: انتقال کرونا ویروس از طریق مخاط‌های چشم، گوش، دهان و بینی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر هر چیز آلوده‌ با ویروس کرونا با مخاط در ارتباط باشد، می‌تواند فرد را مبتلا کند. همچنین وجود قطرات فرد مبتلا و ناقل در هوا احتمال ابتلا را برای افراد دیگر خواهد داشت. در نتیجه کنترل کردن این امور و رعایت مسائل بهداشتی ضروری ‌است تا افراد مبتلا نشوند.

وی در خصوص استفاده از دهان شویه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، بیان کرد: در دستورالعمل‌ها موردی مربوط به اینکه دهان‌شویه‌های ضدمیکروبی تاثیری بر روی ویروس کرونا و عدم ابتلا دارند، ذکر نشده است و باید راه‌های ورودی ویروس به بدن کنترل شود. استفاده از برخی دهان‌شویه‌ها که حاوی پراکسید هیدروژن است، برای مراجعه قبل از انجام کارهای داندانپزشکی توصیه می‌شود تا وجود باکتری و ویروس در دهان به حداقل برسد و به محیط و پرسنل درمانی انتقال پیدا نکند.

پریسای ادامه داد: غرغره و دهان‌شویه مانع ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود، ولی به طور کلی استفاده مردم از دهان‌شویه بر اساس نوع دهان‌شویه‌ها مثبت و مفید است و برای موارد مختلف از جمله پوسیدگی‌ها و... ثمر بخش است. همچنین استفاده از این موارد باید با دستور دندانپزشک باشد و در فواصل معین زمانی و محدود استفاده شود، استفاده طولانی مدت نیز می‌تواند عوارضی از جمله تغییر رنگ دندان‌ها،تغییر رنگ زبان، رویش قارچ در دهان و... داشته باشد.

این دندانپزشک ضمن اشاره به‌اینکه رعایت تمام اصول بهداشتی می‌تواند باعث کاهش ابتلا به هر نوع بیماری شود که یکی از آن می‌تواند کرونا باشد، افزود: مردم فقط در موارد اورژانس شامل موارد تروماها و صدمات به دندان‌ها و فک،  موارد آبسه‌های حاد که منجر به تورم دهان می‌شود، دردهای شدید خودبه‌خودی شبانه، به دندانپزشکی‌ها مراجعه کنند، چون محیط دهان کاملا آلوده است و امکان انتقال به سایرین وجود دارد.

احتمال ناقل بودن کرونا در کودکان بیشتر است 

وی ادامه داد: اگر افراد احساس کردند، ناقل هستند و علائمی مانند تب و مشکلات تنفسی دارند به هیچ وجه به دندانپزشکی مراجعه نکنند و فقط در موارد اورژانسی مراجعه کنند. در کودکان نیز با توجه به‌اینکه علائم بیماری در آن‌ها نهفته است و احتمال ناقل بودن در این گروه بیشتر است، می‌توانند بسیار خطرناک‌تر برای کادر درمان باشند به همین دلیل همه افراد فقط در موارد اورژانسی به دندانپزشکی مراجعه کنند. 

این دندانپزشک گفت: ویروس کرونا، ویروس جدیدی است و با توجه به اینکه تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه در حال انجام است ولی در خصوص این مورد که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان چه میزان ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد در حال حاضر پژوهشی صورت نگرفته است، زیرا قابل بررسی نیست. ولی رعایت بهداشت دهان و دندان جزء ضروریات هر فرد در همه روزهای سال و به‌ویژه در این ایام است.

وی اظهار کرد: مردم قرنطینه خانگی و در خانه ماندن را جدی بگیرند چون هنوز شرایط به حالت عادی برنگشته است و امیدواریم با رعایت همه مردم، از این دوران عبور کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دندانپزشكي کروناویروس دهان شویه ها ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان

احمد اسماعیل زاده٬ مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: مردم باید اهمیت زیادی به تغذیه خود بدهند تا بروز چاقی، دیابت و پر فشاری خون در بین آن ها کاهش پیدا کند. 

 وی بیان کرد: وزارت بهداشت در حوزه تغذیه سالم سیاست‌های مختلفی از جمله نان کامل را دنبال می‌کند تا نان حاوی فیبر در اختیار مردم قرار بگیرد. مصرف نان فاقد فیبر می‌تواند سبب بروز سرطان در مردم شود.

اسماعیل زاده ادامه داد: آموزش‌های تغذیه در مراکز بهداشتی ارائه شده و کارشناسان تغذیه در خانه‌های بهداشت روستایی مستقر خواهند شد. 

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت پیگیری توزیع شیر در مدارس و کاهش قند در نوشیدنی‌های شیرین است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: اکنون مرگ و میر‌های زیادی مربوط به بیماری‌های مزمن و غیر واگیر هستند و عامل اول ابتلای افراد به بیماری‌های غیر واگیر، موضوع تغذیه است. 

اسماعیل زاده اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهند که تغذیه سالم نقش پررنگی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف زیاد مغزها و آجیل در مقادیر بیشتر از نیاز بدن، به دلیل این که دارای چربی بالایی هستند، می‌تواند انرژی زیادی را وارد بدن فرد کند و در نهایت منجر به افزایش وزن شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • پایانی بر شروع دوباره طبابت دندانپزشک قلابی در بروجرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا