Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@11:52:57 GMT

نسخه جهانی کلان شهرها برای مقابله با ویروس کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۶۷۹۲۶

نسخه جهانی کلان شهرها برای مقابله با ویروس کرونا

رویداد۲۴ زمانی که فراگیری ویروس کرونا در تهران رسمی اعلام شد تا امروز اقدامات متفاوتی برای اداره شهر از سوی مدیریت شهری تجربه شده است. اگر در روزهای ابتدایی تمام سطح شهر و معابر پر رفت و آمد ضدعفونی می‌شد این روزها تاکید بر ضدعفونی کردن اماکنی مانند ایستگاه‌های اتوبوس و مترو است. اگر در روزهای ابتدایی واگن‌ها و اتوبوس‌ها هر شب ضدعفونی می‌شدند، این روزها در ابتدا و انتهای هر ایستگاه ضدعفونی می‌شوند و به تدریج و با استفاده از تجربیات شهرهای بزرگ جهان و کلانشهرهای ایران مقابله با ویروس کرونا مؤثرتر می‌شود هر چند که هنوز تهران یکی از مناطق آلوده کشور است و به دلیل بازگشایی مشاغل و جمعیتی که روزانه در سطح شهر تردد می‌کنند، «آمارهایش چندان آمارهایش با آمارهای کشوری همخوانی ندارد» (سخنان زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مطالعه‌ای در خصوص اقدامات شهرهای بزرگ جهان در مقابله با ویروس کرونا انجام داده است، در بخش مدیریت پسماند این پژوهش اشاره شده مقادیر زباله‌های جامد شهری که توسط خانوارها تولید می‌شود به طور قابل توجهی افزایش و ضایعاتی که توسط تولیدکنندگان و بخش خصوصی تولید می‌شود کاهش یافته است. برای جلوگیری از زباله گردی و احتمال آلوده شدن افراد بیشتر لازم است در این دوران تحویل زباله در ساعت مشخص از درب منزل صورت گیرد و تاکید شود که زباله‌های تر و خشک از هم تفکیک شود.

در اتریش کارگرانی که مسئولیت تمیز کردن خیابان‌ها را بر عهده دارند در شرایط اپیدمی در کنار کارگران جمع آوری زباله این وظیفه را بر عهده می‌گیرند بنابراین تعداد کارگران افزایش می‌یابد و کارگرانی که دارای نقص ایمنی هستند باید شناسایی و مانند سایر مردم در منزل بمانند.

همچنین برای خانوارهای دارای افراد تست ویروس مثبت یا مشکوک به عفونت کیسه‌های زباله ریجکتی را با کیسه زباله دوم رایگان دو برابر کنید.

در آلمان نیز از شهروندان درخواست شده تا از سرریز مخازن زباله‌ها خودداری کنند. جلوگیری از تولید زباله و جداسازی مناسب در آلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و استثنا فقط برای خانوارهایی است که افراد آلوده و مشکوک در آنها در قرنطینه زندگی می‌کنند. در هند نیز نیروی کار پسماند بسیار کمتر از ظرفیت کار می‌کنند زیرا کشور وارد یک مرحله قرنطینه سراسری شده، در حوزه بوستان‌ها و فضای سبز نیز در این پژوهش اشاره شده که در همه کشورهایی که درگیری با این ویروس در آنجا بیشتر می‌شود پارک‌ها و برنامه‌ها و بازدیدها در پارک‌ها لغو شده است.

همچنین ضدعفونی کردن وسایل بازی در پارک‌ها نیز در تمام نقاط انجام شده است. در بعضی شهرهای دنیا مانند کالیفرنیا و لندن استفاده از فضای باز با رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله به صورت محدود در این شرایط مجاز است. در انگلیس تاکید بر ماندن در خانه است اما دولت گفته که مردم می‌توانند یک بار در روز خانه خود را برای ورزش ترک کنند اما تجمع بیش از دو نفر در پارک‌ها یا سایر اماکن عمومی ممنوع است و پلیس این امر را اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید:تلفات ویروس کرونا بدتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود

در این گزارش به آلودگی هوا نیز پرداخته شده و آمده است در شهرهایی که میانگین سالیانه غلظت آلودگی هوا بالاست قرار گرفتن طولانی مدت شهروندان در معرض آلودگی هوا باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای شده و در نتیجه بیماری‌های تنفسی همچون کووید ۱۹ را خطرناک‌تر و تعداد مرگ نسبت به جمعیت بالاتر می‌رود. آلودگی هوا تقریباً ۴۰ درصد از عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی و بار بیماری انسداد مزمن ریوی و حدود ۲۰ درصد از بیماری‌های عروق کرونر قلب و بار دیابت را منجر می‌شود.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد به طور ناگهانی کیفیت هوا در شهرهای جهان در پی شیوع بیماری کرونا بهبود یافته است که دلیل آن کاهش ترافیک و فعالیت‌های تجاری و صنعتی به دلیل شیوع این بیماری است. یکی از درس‌هایی که می‌توانیم از شیوع این بیماری بگیریم این است که زیرساخت‌ها و رویکردهای استفاده گسترده از فضای مجازی در زندگی روزمره را جدی بگیریم و ثمره این کار کاهش ترددها و در نتیجه کاهش تولید آلودگی هوا خواهد بود.

منبع: مهر لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا ویروس کرونا در ایران ویروس کرونا آلودگی هوا پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۷۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش باید مثل دارو تجویز شود

ایسنا/ایلام عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: همان طور که بیمار به دکتر مراجعه می‌کند، نسخه می‌گیرد و بعد نسخه را به داروخانه می‌برد و داروهای خود را دریافت می‌کند، در مورد نسخه تمرینات ورزشی هم باید همین اتفاق بیافتد.

دکتر «افشین مقدسی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به مزایای مثبت شرکت در ورزش و فعالیت بدنی، کالج پزشکی ورزشی آمریکا ( ACSM ) و انجمن پزشکی آمریکا به همراه چند دانشکده علوم ورزشی، در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۰۷، دست به خلق یک ابتکار جدید با عنوان «ورزش دارو است» زدند که هدف آن تجویز نسخه ورزشی از سوی پزشکان به عنوان بخشی استاندارد از الگوی درمان و پیشگیری از بیماری در جهت ارتقای سطح سلامت افراد جامعه بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: این گروه از پزشکان و متخصصان علوم ورزشی از آن زمان تلاش دارند تا یک تحولی را در سیستم پزشکی و یک پل ارتباطی بین باشگاه‌های ورزشی، بیمارستان‌ها و مطب پزشکان ایجاد کنند و مربیان ورزشی را وارد تیم‌های درمانی کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها از پزشکان خواسته‌اند تا در کنار نسخه‌ها و روش‌های دارویی برای درمان، نسخه‌های ورزشی را نیز تجویز کنند و بیماران با پیروی از نسخه‌ها و دستورات پزشکان به باشگاه‌های ورزشی مراجعه نمایند.

این استادیار حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی گفت: همان طور که بیمار به دکتر مراجعه می‌کند، نسخه می‌گیرد و بعد نسخه را به داروخانه می‌برد و داروهای خود را دریافت می‌کند، در مورد نسخه تمرینات ورزشی هم باید همین اتفاق بیفتد تا بیماران پس از دریافت نسخه ورزشی پزشک، به باشگاه ورزشی مراجعه و آن را به مربی ورزش بدهند.

وی ادامه داد: یک سال بعد یعنی سال ۲۰۰۸ اولین کنگره جهانی «ورزش دارو است" برگزار شد و در این کنگره طرح به صورت جهانی اعلام شد. از آن زمان تا کنون این طرح به بیش از ۴۰ کشور در قاره‌های مختلف گسترش یافته است. در ایران، تقریباً هیچ اقدام مؤثری در این خصوص صورت نگرفته است و از بسیاری از کشورها عقب هستیم. در حالی که آمار بیماری‌های غیر واگیر از قبیل بیماری‌های قلبی- عروقی، تنفسی، دیابت، سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی، مالتیپل اسکلروزیس، آلزایمر، چاقی و ... روز به روز در کشور ما در حال اضافه شدن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: بدون شک اجرای ملی طرح «ورزش دارو است» در ایران می تواند به پیشگیری از این بیماری‌ها و بهبود سلامت افراد جامعه کمک زیادی کند و از بار وارده بر سیستم درمان کشور بکاهد. واقعاً با داشتن بسیاری از شواهد علمی، زمان آن فرا رسیده است که پزشکان و متخصصین علوم ورزشی کشورمان با هم، همراهی و هم‌افزایی کنند تا بیماران و همه افراد جامعه قرص ورزش خود را دریافت و آن را به درستی مصرف کنند.

مقدسی تصریح کرد: بدون شک، ورزش یک دارو است و حتی با توجه به مزایای بیشماری که دارد اگر بگوییم که ورزش فراتر از دارو هم هست گزاف نگفته ایم. تصور کنید اگر قرصی وجود داشت که تمامی مزایای تأیید شده‌ای که ورزش برای سلامتی دارد را یکجا داشت، آیا همه‌ی تلاش خودمان را برای دستیابی به این داروی شگفت انگیز بکار گرفته‌ایم؟! پس نظام پزشکی و همه دست اندرکارانی که در امر ورزش فعال هستند باید یک جنگ تمام عیار را علیه کم تحرکی اعلام کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام در پایان گفت: تأکید می‌کنم که حرکت بیشتر و نشستن کمتر مزایای زیادی برای سلامتی دارد و تقریباً به نفع همه است. امیدوارم روزی فرا رسد که ورزش جزیی از فرهنگ و کارهای روزمره همه ایرانیان باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود
  • «سمیع» تعیین تکلیف شود/ کمبود نیروی پلیس راهور و راننده اتوبوس مشکل مشترک کلان‌شهرها
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت