Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا ایزدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: چهار واحد تجاری سرای تقوایی بازار اراک در ضلع شرقی مشرف به حیاط پشتی  این سرا بر اثر بارندگی  فروردین ماه سال جاری  تخریب شد به طوری که دیوار ضلع شرقی مغازه‌ها فرو ریخت.
وی اظهارداشت: فرسودگی دیوار کاهگلی مرتفع و رهاشدگی و عدم رسیدگی به ناودان یکی از  حجره‌ها از دلایل خسارت بود که زیان‌هایی به بخش غربی حجره مذکور وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: پس از گزارش یگان حفاظت  به معاونت میراث فرهنگی، بلافاصله اقدامات حفاظتی به منظور پیشگیری از ادامه تخریب واحدها انجام شد.
ایزدی افزود: همچنین با توجه به بازدید و بررسی صورت گرفته مقرر شد نسبت به آواربرداری و مرمت بخش های آسیب دیده با مشارکت مالکان اقدام شود و   ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای مرمت این بنا از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و بقیه را مالکان تأمین کنند.

وی با بیان اینکه مرمت قسمت‌های تخریب شده بازار در فرصت مناسب انجام می‌شود، گفت: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت کامل صورت گیرد.
وی اظهار داشت: مرمت بازار تاریخی اراک که سال گذشته آغاز شده بود،  به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شد ولی از نیمه امسال مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به طور کامل اجرایی می‌شود.
ایزدی افزود: بازار اراک دارای طرح جامع است که هدف از اجرای این طرح،   احیای این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.
 وی اظهار داشت: بازار تاریخی اراک نمونه ارزشمندی از معماری ایرانی و اسلامی است که مشاور باید به منظور مرمت یکپارچه این اثر، تمامی جوانب را بسنجد.
 مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

 این مجموعه که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

برچسب‌ها استان مرکزی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی استان مرکزی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۴۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ تخریب بافت تاریخی روستای شیلاندر

شیلاندر روستایی با طبیعت زیبا و بکر و از توابع استان زنجان است که با وجود ظرفیت بالای گردشگری غبار فراموشی و بی‌تدبیری بر در و دیوار روستا نقش بسته است.

دیگر خبرها

  • عکس/ تخریب بافت تاریخی روستای شیلاندر
  • دیواره تاریخی خیابان باباطاهر مربوط به دوران ایلخانی است
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • واگذاری کاروانسرای شاه عباسی و قلعه صمصامبه بخش خصوصی
  • ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای راه‌های سیستان و بلوچستان نیاز است
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد