Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد طهماسبی نماینده منتخب مردم شهرستان‌های نیریز، استهبان و بختگان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با حضور در اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس با روح الله منوچهری مدیرکل و معاونان این اداره دیدار کرد.

بررسی وضعیت و زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی این سه شهرستان، نیازها و مشکلات موجود و وضعیت پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها موضوع این دیدار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روح الله موچهری در این دیدار با تصریح اینکه ۱۲ کتابخانه عمومی در این ۳ شهرستان به مردم خدمات می‌دهند، عنوان کرد: وجود ساختمان‌های استیجاری بزرگترین مشکل کتابخانه‌های عمومی در این سه شهرستان است

وی اعلام کرد: آمار شاخص‌های کتابخانه‌ای همچون عضویت، امانت و تعداد کتاب در شهرستان‌های نیریز و استهبان از میانگین استانی بالاتر است و این دو شهرستان از این نظر در شرایط مطلوب‌تری قرار دارند هر چند که تا رسیدن به نقطه استاندارد فاصله زیادی داریم. همچنین فعالیت‌های خلاقانه و ترویجی بسیاری در کتابخانه‌های عمومی هر سه شهرستان برگزار می‌شود و عملکرد کتابداران در این زمینه مطلوب است.

منوچهری وجود ساختمان‌های استیجاری را بزرگترین مشکل کتابخانه‌های عمومی در این سه شهرستان دانست و گفت: دو کتابخانه عمومی در نی‌ریز، کتابخاته عمومی آباده طشک بختگان، کتابخانه عمومی شهر ایج استهبان و کتابخانه عمومی روستای بنوان خیر در ساختمان‌های استجاری مستقر است. لذا بخش زیادی از هزینه‌های کتابخانه‌های عمومی که می‌تواند صرف توسعه فعالیت‌های کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها شود، بابت اجاره‌بها استفاده می‌شود؛ همچنین جابه‌جایی‌های مکرر کتابخانه‌ها، موجب کاهش اعضا می‌شود و این به زیان کتابخانه‌های عمومی شهرستان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تاکید بر اینکه ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه در اولویت برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دولت است، اضافه کرد: شهر قطرویه از شهرهای فاقد کتابخانه استان است. برای ساخت کتابخانه در این شهر با یک واحد صنعتی رایزنی شده و باید زمین مناسبی برای این کار اختصاص یابد.

منوچهری در ادامه با اشاره به اینکه در شهر مشکان زمین به کتابخانه عمومی واگذار شده است، گفت: لازم است مسئولان شهرستان برای ساخت کتابخانه مشکان ورود کنند تا مشکل استیجاری بودن این کتابخانه حل گردد.

وی با اشاره به پروژه‌های کتابخانه‌ای در این سه شهرستان نیز یادآور شد، ساخت کتابخانه روستای بنوان خیر در مرحله پایانی است و با اتمام این پروژه، کتابخانه به ساختمان جدید منتقل می‌شود. همچنین کتابخانه خاتم‌الانبیای شهر رونیز که چندین سال در ساختمان اجاره‌ای بود با همت خیر نیک‌اندیش و اهدای مکان کتابخانه، ساخت ساختمان جدید کتابخانه آغاز شده است. افزون بر این کتابخانه مرکزی نی‌ریز نیز در دست ساخت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی در این سه شهرستان را ضعیف عنوان کرد و گفت: اعتبارات نیم درصد تنها درآمد کتابخانه‌های عمومی است و لازم است که شهرداری‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

نماینده منتخب مردم شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان نیز در این دیدار با تصریح اینکه توجه به حوزه کتابخانه‌ها ضروری است، از پیگیری مشکلات حوزه کتابخانه‌ها در سه شهرستان خبر داد.

فرهاد طهماسبی بر نیاز مردم شهر قطرویه به کتابخانه عمومی تاکید کرد و گفت: تعیین زمین مناسب برای کتابخانه در شهر قطرویه پیگیری خواهد شد.

کد خبر 4919974

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا ایلام ماه مبارك رمضان شهرکرد گرگان بیرجند کمک به نیازمندان مواسات زلزله بارش باران کتابخانه های عمومی سه شهرستان کتابخانه عمومی کتابخانه ها نی ریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۵۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: مردم ایران اساساً کتابنخوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتابخوانی اثرگذار است. - اخبار استانها -

مهدی رمضانی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که موضوع نوسازی و بازسازی کتابخانه‌ها در چه شرایطی است (در مصاحبه‌ای گفته بودید که با پول یک کیلومتر اتوبان‌سازی می‌توان کلی تحول در کتابخانه‌ها ایجاد کرد) الان چه مرحله‌ای است؟ اظهار داشت: آن قیاسم به مزاح بود! اما میزان اعتباری که در حوزه صنعتی، تجاری، زیرساخت، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی هزینه می‌شود، اعداد قابل توجهی است کما اینکه در آن حوزه‌ها هم اقتضائات هم به همان میزان است.

وی گفت: اگر حوزه فرهنگ از لحاظ بودجه‌ای تقویت شود، اثرگذاری و پیشرفت مسائلش بیشتر از تصور خواهد بود. بناها و ابنیه‌های فرهنگی زیادی در این دولت به همت دولتمردان تکمیل شد اما بازطراحی و بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی نیز ضروری است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به اینکه در دور سفر دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور اختصاص اعتبار به بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی استان‌ها از جمله کردستان لحاظ شده است، تصریح کرد: بازسازی و بازطراحی کتابخانه‌ها متناسب با نیاز و اقتضائات روز یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد بوده و هم‌اکنون چندین پروژه مختلف در این حوزه در دست اقدام است.

وی بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگ و کتابخانه‌ها تأکید کرد و افزود: کالبد و ساختمان ابزار بهره‌برداری است، هدف نیست، محتوا و برنامه کتابخانه‌ مهم است و این مراکز با حضور اعضا و کتابدار تجلی پیدا می‌کند، هر کدام که نقص داشته باشد، فرایند به صورت کامل شکل نمی‌گیرد.

اختصاص 70 میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور

رمضانی در پاسخ به این سؤال که آیا مبلغی برای نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص یافته است، اذعان داشت: در استان‌های مختلف از محل سفر استانی رئیس‌جمهور، اعتباراتی اختصاص یافته اما اکنون عدد مشخصی ندارم.

وی با بیان اینکه بودجه این نهاد محدود است، اظهار کرد: در بخش تملک 70 میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص دادیم البته نسبت به گستره این حوزه در کشور بسیار قابل توجه نیست اما مصوبات سفرهای استانی محسوس و تغییر خود را نشان خواهد داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم که ایران با استانداردهای کتابخانه‌های عمومی بین‌المللی چقدر فاصله دارد بخصوص در مقایسه با کتابخانه‌های کشورهای همسایه یا در منطقه؟ خاطرنشان کرد: وضعیت ایران در این حوزه بسیار خوب است و بارها این را تکرار کرده‌ام، به اذعان فعالان بین‌الملل و مهمانان خارجی حوزه کتابخوانی و آمار و ارقام از حیث شبکه‌ای کتابخانه‌ای وضعیت مناسبی داریم اما باید بازطراحی و اصلاح فرایندها و بهینه‌سازی داشته باشیم و توسعه هدفمند باشد.

وی عنوان کرد: جزو محدود دستگاه‌های فرهنگی کشور هستیم که به سمت آمایش سرزمینی پیش رفته‌ایم و معتقدیم هر گونه توسعه‌ای باید حول محور این مهم باشد. توسعه باید هدفمند باشد تا منجر به بهره‌برداری شود.

عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که سرانه مطالعه در کشور چقدر است؟ اظهار کرد: عدد دقیقی از سرانه مطالعه نداریم! اما معتقدیم که گزاره‌ها بیانگر آن بوده که مردم ایران اساساً کتابنخوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتابخوانی اثرگذار است.

وی ابراز داشت: فراهم کردن دسترسی مردم به کتاب جزو تأکیدات دولت و شخص رئیس‌جمهور بوده که جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گرفته و باید فضاهای کلونی و محل تجمع کودکان و نوجوانان به سمت کتاب سوق داده شود. پیمایشی راجب عادت خواندن ایرانیان انجام داده‌ایم و تلاشمان این است که نتایج آن به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

پیگیری مطالبه روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان

رمضانی در پاسخ به سؤال پایانی خبرنگار تسنیم که با توجه به اینکه علاوه بر شهرهای استان، بسیاری از روستاهای کردستان فاقد کتابخانه هستند، فضا وجود دارد اما تجهیزات و کتاب نیست، چه برنامه‌ای برای جبران این ضعف دارید؟ گفت: بر اساس آمایش سرزمینی در روستاهای بالای 2500 نفر جمعیت سکنه امکان ایجاد کتابخانه وجود دارد و روستاهای با جمعیت کمتر را باید از طریق کتابخانه‌های سیار پوشش داد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به صورت ویدئویی ببینید:

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود