Web Analytics Made Easy - Statcounter

معان معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامه ای تولیدکنندگان فولادی را ملزم به کاهش صادرات در سال جاری کرده و اعلام کرده است که می توانند برای ۲۵ درصد تولید خود برای صادرات برنامه ریزی کرده و برای باقی تولیدات در کارگروه تنظیم بازار تصمیم گیری خواهد شد.

داریوش اسماعیلی- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت - در روز چهارشنبه (۱۷ اردیبشهت ماه) نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران که رونوشتی از آن به انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، معاون دادستانی کل کشور، معاون بازرگانی داخلی رییس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و… نیز ارسال شده، واحدهای تولیدکننده میلگرد و تیرآهن را ملزم کرده است که می توانند برای ۲۵ درصد تولید خود مشروط به رعایت کف کف عرضه در بورس کالا برنامه ریزی کنند و الباقی تولید در کار گروه تنظیم بازار تصمیم گیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران این نامه را برای خود اینگونه تعبیر کرده است که " معنای ابلاغیه جدید وزارت صمت این است که صادرات فولاد باید در سال جاری کاهش یابد؛ این در حالی است که به دلیل رکود در صنعت ساختمان، مصرف داخلی مقاطع طویل فولادی نیز کاهش یافته است."

به عقیده فولادسازان داخلی، سال گذشته مصرف ظاهری میلگرد به دلیل رکود در صنعت ساختمان عملا کاهش دو درصدی یافت. از سوی دیگر با بحران ناشی از کرونا، پیش‌بینی می‌شود که مصرف مقاطع طویل فولادی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش بیشتری را تجربه کند. این نامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با ملزم کردن واحدهای تولیدکننده میلگرد و تیرآهن به صادرات ۲۵ درصد از تولیدات در سال جاری، کاهش صادرات فولاد و در نتیجه کاهش تولید فولاد کشور آن هم و در سال جهش تولید را کلید زده است.

آنها معتقدند که اقتصاد کشور به دلیل تحریم‌های نفتی و کاهش شدید قیمت نفت بیش از هر زمان دیگر چشم به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات فولاد بسته است؛ با این حال، سیاست‌های وزارت صمت راه را بر تسهیل صادرات فولاد خواهد بست.

طبق آمار ، مجموع تولید مقاطع طویل فولادی کشور در سال  گذشته ۱۰ میلیون و ۲۲۲ هزار تن بوده که دو میلیون و ۶۵۰ هزار تن آن صادر شده است. ۲۵ درصد میزان تولید سال گذشته دو میلیون و ۵۵۵ هزار تن می‌شود و بنا بر برنامه های پیش بینی شده برای تولید، در نظر گرفته شده که در سال جهش تولید، میزان تولید فولاد کشور ۱۱ درصد افزایش یابد و از ۲۷ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن برسد.

پیش از دستور جدید وزارت صمت، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود./ایسنا

--- --- ---

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تولیدکنندگان فولاد صادرات فولاد سال جاری وزارت صمت ۲۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۷۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران اعلام کرد تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین امسال با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت. تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است. ارزش صادرات کشور در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این ۷ کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

در فروردین امسال، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است. ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، ۶ کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان و هند در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند. میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین امسال با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

کد خبر 6094962

دیگر خبرها

  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا