Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:36:17 GMT

اولین نماز جمعه زاگرب با رعایت فاصله برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۹۴۲۵

اولین نماز جمعه زاگرب با رعایت فاصله برگزار شد

به گزارش ایرنا، در نمازجمعه امروز علاوه بر «عزیز حسنویچ» مفتی اعظم و رییس مشیخت اسلامی کرواسی، «پرویز اسماعیلی» سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در زاگرب نیز حضور داشتند.

با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی، تعداد محدودی از مسلمانان مقیم کرواسی قادر به حضور در برنامه های مرکز اسلامی زاگرب شدند و دیگر نماز گزاران برنامه های متنوع معنوی و فرهنگی این مرکز در ماه مبارک رمضان را بصورت زنده از فضای مجازی و شبکه یوتیوب دنبال می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرواسی، جامعه اسلامی دارد و رهبر آن یک مفتی است که از طرف جامعه مسلمانان این کشور انتخاب می‌ شود.

جامعه اسلامی کرواسی از بخش های مختلفی از جمله مجلس، مشیخت، مفتی زاگرب و مدرسه اسلامی دکتر احمد اسماعیلوویچ تشکیل شده است.

مجلس جامعه اسلامی کرواسی نیز مهم ترین ارگان قانون گذار جمعیت اسلامی در این کشور محسوب می شود؛ این مجلس دارای رییس، دو معاون رییس ، یک دبیر و ۱۵ نماینده است.

در همین حال مشیخت جامعه اسلامی کرواسی ارگان اجرایی مجلس این جامعه به شمار می رود که مطالبات مجلس را به اجرا می گذارد و به امور دینی مردم مسلمان رسیدگی می کند.

کاشی کاری هنرمندان کشورمان و فرش های نفیس و دستباف ایرانی زینت بخش مرکز اسلامی زاگرب است.همچنین بخشی از سقف صحن مرکزی مسجد این مرکز در اثر زلزله سوم فروردین ماه در کرواسی فرو ریخته شد. با توجه به عملیات اجرایی ترمیم و نقاشی فضای داخلی مسجد، فرش های ایرانی جمع آوری شده اند تا به آنها آسیب وارد نشوند.

در شهر زاگرب پایتخت کرواسی، مدرسه اسلامی نیز وجود دارد که در سال ۱۹۹۲میلادی تأسیس شده و تا کنون بیش از ۴۰۰ دانشجوی دختر و پسر از آن فارغ التحصیل شده اند که اکثر آن‌ها از کرواسی و همچنین ده‌ها نفر از کشورهای دیگر هستند.  

هدف مدرسه اسلامی زاگرب، آماده‌سازی ائمه جماعات و بانوان معلم برای فعالیت در جامعه اسلامی است.

بر اساس آمار رسمی که هر ده سال یک بار انجام می‌گیرد، تعداد مسلمانان کرواسی بالغ بر ۵۷ هزار و ۶۶۶ نفر است، اما بر اساس آمار غیر رسمی تعدا مسلمانان در این کشور حدود ۸۰ هزار نفر گزارش شده است.

همچنین در حال حاضر ۲۴ مسجد در کرواسی وجود دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسلامی کرواسی جامعه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۹۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه پیرانشهر بر رعایت اخلاق اسلامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، اهمیت سلام کردن در دین مبین اسلام از مهم ترین موارد مورد تاکید خطبه های امروز نماز جمعه شهرستان پیرانشهر بود.

ماموستا هاشم آبادی گفت: توجه به روایات مختلف از پیامبر گرامی اسلام نشان میدهد که سلام کردن از کلمات مهم و از صفات انسان مومن و ملائکه و شخصیت های کامل اسلامی است که خیر و رحمت و برکت خدا رابه دنبال دارد.

خطیب جمعه شهرستان پیرانشهر اظهار داشت: سلام کردن محبت و سادگی را به دنبال دارد و هدیه ای بزرگ از جانب انسان مومن به یکدیگر است.

ماموستا هاشم آبادی همچنین در ادامه موضوع سلام کردن اظهار داشت: سلام نکردن چندین مفهوم را به دنبال دارد که از جمله صفات ناشایست انسان بخیل و متکبر است که کم ارزشی طرف مقابل میباشد.

ماموستا هاشم آبادی توجه و اهمیت به این موضوع را مهم دانست و گفت: لازم است سلام کردن در جامعه عادی و امری ضروری باشد.

ایمان و شهادت،طاعت و عبادت و محبت به یکدیگر از دیگر موارد مورد اشاره ماموستا هاشم آبادی درخطبه های امروز بود.

 

 

 

دیگر خبرها

  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • دینامو بدون محرمی صدرنشین کرواسی شد
  • گزیده ای از خطبه های نماز جمعه شهرهای آذربایجان غربی
  • برگزاری نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • تاکید امام جمعه پیرانشهر بر رعایت اخلاق اسلامی
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه